به همت پایگاه شهید فروغی صورت گرفت ؛
به مناسبت هفته بسیج مشاوره «سلامت مادران» به همت پایگاه شهید فروغی حوزه 216 حضرت زکیه برگزار شد .
کد خبر: ۸۹۵۴۹۰۳
|
۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، به مناسبت هفته بسیج  مشاوره «سلامت مادران» به همت پایگاه شهید فروغی حوزه 216 حضرت زکیه با حضور کارشناس مرکز بهداشت سرکار خانم قلی زاده و بسیجیان برگزار شد .

 مشاوره «سلامت مادران» در هفته بسیج

کارشناس مرکز بهداشت ضمن تبریک ماه ربیع الاول بیان کردند: نیاززانسان به خوراک یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل ان بقای زندگی و طول عمر است.

قلی زاده گفت : تغذیه صحیح رشد را میسر می سازد به تندرستی و با تاثیر روی مغز و روان سبب رشد فکری می گردد.

وی گفت :با وجود اهمیت زیاد این رشته تغذیه درمانی در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ولی تا سالهای پایان جنگ جهانی اول هیچ سازمانی که دراین زمینه فعالیت کند وجود نداشت.

وی افزود : پیرشدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماریهای مزمن همراه می‌شود و به نظر می‌رسد که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند یا آن‌ها را تخفیف دهد. به همین دلیل یکی از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشکی و بهداشتی از جمله وضعیت تغذیه آنهاست.با افزایش سن، نیاز آنها به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود.در این حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد،میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب خواهد بود.

این کارشناس مرکز بهداشت با اشاره به عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات تغذیه‌ای سالمندان گفت : عوامل جسمانی مانند کاهش کل انرژی مورد نیاز، بیماریهای مزمن، بی‌اشتهایی، تغییر حس چشایی، خرابی دندان‌ها، بی‌تحرکی، ناتوانی جسمی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی یا تداخل غذا و داروها ، مشکلات روحی و روانی: افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر، مشکلات اقتصادی: درآمد کم، کمبود امکانات برای تهیه و طبخ غذای مناسب و زندگی در آسایشگاه میتوان اشاره کرد .

وی در ادامه گفت : در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی مشکلات و عوارضی مانند چاقی، فشارخون، بیماری‌های قلبی‌عروقی برای سالمند ایجاد می‌شود. میزان نیاز به انرژی برای هر سالمند متفاوت بوده و براساس وزن، قد، شرایط فیزیکی و سلامتی وی محاسبه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: میزان پروتئین مورد نیاز سالمندان: با افزایش سن علاوه بر کاهش توده عضلانی، ذخیره پروتئینی بدن نیز کاهش می‌یابد و میزان نیاز به پروتئین با افزایش سن نه تنها کاهش نیافته بلکه ثابت مانده یا افزایش می‌یابد. بویژه در صورت ابتلا به بیماری‌ها یا عفونت‌ها که این مسئله بسیار مهم می‌باشد. توصیه می‌شودچهل تا شصت درصد از انرژی دریافتی روزانه سالمندان از پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های با کیفیت بالا تأمین شود.

 

 

خبرنگار بسیجی : فوج

ارسال نظرات