نخبه و مخترع بسیجی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
وی یاد اور شد: سالانه کشور ما بالغ بر ۵۰۰ تن پودر آلومنیوم فلیک مصرف میکند که همه ۵۰۰ تن از خارج کشور تأمین می‌گردد...
کد خبر: ۸۹۵۳۲۷۸
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
محمدرضا ارغشی نخبه بسیجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، ضمن معرفی خود گفت: متولد سال ۱۳۷۲ شهرستان فردوس، مخترع و محقق برتر سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) هستم.
ویافزود: اولین کار تحقیقاتی من که در نهایت موفق به گرفتن ثبت اختراع آن شدم بلوک و پوکه سبک رسی میباشد. خوب، چون خودم تحصیلات دوره دبیرستان در هنرستان شهید باهنر فردوس در رشته ساختمان گذرانده ام در بحث دروس کارگاهی که داشتیم به ذهنم رسید که چرا ما آجری که دستمون میگیریم وزنش ۲ تا ۲.۵ کیلو هست و آجری دستمون نگیریم که وزنش ۰.۵ کیلو تا ۱ کیلو باشه که بعد از دو سال تحقیق و پژوهش موفق شدیم نانو ذراتی تولید کنیم که وقتی با آب و خاک رس ترکیب میشوند از خودشون به دلیل اون فرایند شیمیایی که اتفاق می‌افتد یکسری حباب‌های ریز ایجاد شود که خود این حباب سازی در قطعه خشت خام باعث سبک شدن آجر شود. اما به دلیل هزینه‌های سنگین تولید این نانو ذرات و درواقع منسوخ شدن آجرها، بلوک‌های رسی این اختراع خودمو صنعتی نکردم.
ارغشی اظهار کرد: کار تحقیقاتی دیگه‌ای انجام دادیم به عنوان تولید پودر آلومنیوم فلیک. همین طور که مستحضر هستید آلومنیوم عنصر شیمیایی هست که در جدول تناوبی دارای علامت AL و عدداتمی ۱۳ می‌باشد. آلومنیوم در صنعت برای تولید میلیون‌ها محصول مختلف بکار میرود از صنعت هوانوردی گرفته تا نانو دارو‌ها و تا سوخت جامد موشک و کاشی بتن سبک و برخی سیمان‌های خاص. ذرات آلومنیوم بسیار فعال است بطوری که پودر AL در ردیف کالا‌های خطرناک و قابل اشتعال قراردارد در صورتی که پودر AL با هوا ترکیب شود خطر انفجار و حریق به دنبال دارد، اما مهمتر از همه این‌ها به دلیل اینکه جز کالا‌های نظامی هستش و همانطور که ذکر کردم جهت ساخت سوخت جامد موشک ازش استفاده میشود. علم تولید پودر آلومنیوم جز علوم نوین میباشد و در بین کشور‌ها رواج نیافته است.
وی یاد اور شد: سالانه کشور ما بالغ بر ۵۰۰ تن پودر آلومنیوم فلیک مصرف میکند که همه ۵۰۰ تن از خارج کشور تأمین می‌گردد، تنها در جهان ۵ کشور آمریکا، روسیه، ژاپن، انگلیس و آلمان تولید کنندگان این پودر هستن و کشور‌هایی مثل چین هلند و ترکیه و... یک نسل پایین‌تر از پودر آلومنیوم فلیک تولید می‌کنند به عنوان خمیر آلومنیوم که جنس درجه دو هست و کارایی پودر هم ندارد. امروز دارم با افتخار و سربلندی خدمت شما عرض میکنم که ایران علم و تکنولوژی تولید پودر آلومنیوم با هر درصد خلوص و با هر اندازه ذرات دارد. در حال حاضر هم خط تولید صنعتی پودر به عنوان خمیر آلومنیوم که جنس درجه دو هست و کارایی پودر هم ندارد. امروز دارم با افتخار و سربلندی خدمت شما عرض میکنم که ایران علم و تکنولوژی تولید پودر آلومنیوم با هر درصد خلوص و با هر اندازه ذرات دارد. در حال حاضر هم خط تولید صنعتی پودر AL در خراسان جنوبی به همت سردار فرماندهی سپاه انصار الرضا (ع) و مجموعه سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی راه اندازی گردیده است.
این نخبه بسیجی عنوان کرد: کارتحقیقاتی سومی که انجام داده ام تولید پیگمنت رنگی که مهمترین کاربرد آن در تولید سیمان رنگی است پیگمنت ما با استفاده از مواد معدنی که در سطح استان هست در تنوع پودر AL در سال‌های اوج تحریم یعنی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ که خودشان گفتن تحریم فلج کننده خودمان توانستیم درست کنیم. ۷ رنگ سیاه، آبی، قرمز، نارنجی، کرمی، سبز، زرد تولید شده است. روش کار در تولید پیگمنت رنگی به این شکل است که ما در ابتدا خاکی که از معدن استخراج می‌کنیم با استفاده از دستگاه سنگ شکن خورد و آسیاب کرده سپس با آب ترکیب کرده و در سانتریفیوژ‌های خاص همین کار هست به مدت ۳ ساعت قرار میدهیم تا بر اثر چرخش زیاد دانه‌های رنگی از خاک جدا شوند سپس به تانکر‌های دیگری انتقال دهیم و پس از مدتی که در حالت ثابت هست ابتدا خاک در ته تانکر ته نشین شده و سپس رنگدانه برروی خاک قرار میگیرند که ذرات رنگدانه پس از آسیاب شدن مجددا آماده مصرف در سیمان رنگی میشود و خاک باقی مانده از آن به عنوان ماده اولیه آجر نسوز مورد مصرف قرار میگیرد که این هم به دلیل نبود سرمایه گذار به مرحله صنعتی نرسیده، ولی به صورت کارگاهی مشغول به تولید هستیم؛ و اولین کاری که بصورت گروهی انجام دادیم دستگاه تولید بلوک و پوکه بتن سبک است.
وی تاکید کرد: اگر بخوام یک فضایی از مرکز رشد خلاقیت سازمان بسیج علمی براتون ایجاد کنم یک مجموعه علمی و کاگاهی است که افراد ضمن اینکه مشغول کار تحقیقاتی خودشون هستن بستری فراهم شده که محققین، مبتکرین و مخترعین در مورد موضوعات علمی باهم دیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند.
وی تصریح کرد: در ابتدا سیستم‌های بتن سبک از فوم بتن جهت سبک سازی استفاده می‌کردن و در حال حاضر هم از گاز بتن که در واقع با استفاده از همان پود AL میباشد سبک ساز یانجام میشود. تمام اجزا و قطعات دستگاه در مرکز رشد خلاقیت و نوآوری طراحی و ساخته شده است. قیمت ستگاه ۱۰ میلیون تومان هست که ۴ نفر اشتغالزایی مستقیم در پی خواهد داشت. ظرفیت تولید در روز ۲۰ متر مکعب بلوک و پوکه می‌باشد و در حال حاضر هم از شهرستان‌های بیرجند فردوس سرایان و مشهد سفارش ساخت دستگاه گرفته ایم.
ارسال نظرات