گزارش بانکی؛

نقشه راه بانک صادرات برای مشارکت در بازار سرمایه/افزايش سهم دارايي هاي مولد و كاهش دارايي هاي منجمد و سمي/تلاش برای افزای شتوان تسهیلات دهی

نظام بانکی در نقش مکمل بازار سرمایه، نیازهای مالی ای را تامین می کند که تکمیل کننده فعالیت های بازار سرمایه در این زمینه است.
کد خبر: ۸۹۵۲۲۲۸
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷

اشاره: نظام بانکی در دنیا در نقش مکمل شرکتهای تامین سرمایه و شرکتهای سرمایه گذاری برای تأمین نیازهای مالی شرکتها و صنایع عمل می کند و از این رو تکمیل کننده فعالیت شرکت های تأمین سرمایه در بورس است. در ایران اما این نظام در نقش رقیب بازار سرمایه نیز به فعالیت هایی می پردازد که البته گاهی باعث رونق فعالیت های بازار سرمایه نیز می شود و در مجموع به رشد و توسعه بازار بورس هم کمک کرده است.

نحوه مشارکت بانک ها در بازار سرمایه موضوعی است که خبرگزاری بسیج به آن پرداخته و سازوکار آن را در بانک صادرات ایران بررسی کرده است.

 

* نقشه راه بانک صادرات برای مشارکت در بازار سرمایه

گزارش بسیج حاکی از آن است که یکی از مهم ترین بخش های فعالیت بانک صادرات ایران در بازار سهام است. بر همین اساس این بانک، بزرگ ترین بانک در بازار سرمایه ایران شناخته می شود و از لحاظ ارزش گذاری ها، در مقام اول بازار سرمایه قرار دارد. البته سهام بانک صادرات ایران از حدود 16 ماه گذشته بسته شده است که تنها دلیل آن بر سر اختلاف نظر بین بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار برای استاندارسازی حساب های مالی بوده است.

فارغ از این مسأله و بازگشایی سهام،  این بانک، در سیستم بانکداری کشور، علاوه بر داشتن شعب بسیاری در خارج از کشور و پتانسیل و ظرفیت داخلی، از بیشترین تعداد کارت های پرداخت بانکی یعنی بیش از 70 میلیون کارت را دارا
می باشد.

برآورد می شود چنانچه بانک صادرات ایران موفق به دریافت مطالبات خود از دولت شود؛ حداقل بر روی نرخ هر سهم آن 70 تومان اضافه خواهد کرد. واضح است که مهم ترین رکن افزایش ارزش سهام بانک، سودآوری است، برهمین اساس تاکنون 620 درصد نسبت به 6 ماه اول سال گذشته در بانک صادرات ، رشد فروش  املاک مازاد بانک اتفاق افتاده که این رویداد، اتفاق مهمی در جهت سودآوری هرچه بیشتر سهم بانک ارزیابی می شود. در این بین واضح است که املاک مازاد بانک به مثابه املاک سمی برای بانک محسوب می شوند، چون این املاک دارایی هایی هستند که دولت به جای پرداخت نقدی بدهی، آنها را در اختیار بانک قرار داده است.

 

*نقشه راه بانک صادرات ایران

در این میان بانك موفق صادرات ایران به عنوان يكي از 1000 بانك برتر جهان و همچنين بزرگ ترين بانك بورسي و خصوصي كشور براي سال هاي پيش رو يك نقشه راه منسجم و مدونی برای خود تنظيم كرده است. نقشه راه این بانك شامل مولفه های زير است:

اهداف استراتژيك

استراتژي

اقدامات استراتژيك

اقدامات زيرساختي

بانک صادارات ایران بر اساس نقشه راه خود برنامه ریزی کرده و به دنبال تسریع در فروش املاک مازاد خود است.همچنین تلاش برای دست یابی به تجمیع منابع ارزان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در نقشه راه است.

 نقشه راه بانک صادرات برای مشارکت در بازار سرمایه/افزايش سهم دارايي هاي مولد و كاهش دارايي هاي منجمد و سمي/تلاش برای افزای شتوان تسهیلات دهی/4

* افزايش سهم دارايي هاي مولد و كاهش دارايي هاي منجمد و سمي

اما كاهش مطالبات معوق، فروش املاك مازاد و تمليكي و مولدسازي شركت ها باعث مي شود توان تسهيلات دهي بانك افزايش پيدا كند و نقدينگي بانك در سطح مطلوب باقي بماند. از اين رو بانک صادرات ایران تلاش می کند تا با ايجاد سازوكارهاي ويژه براي مولدسازي املاك و وصول مطالبات از طريق اصلاح آيين نامه ها،افزايش اختيارات شعب و استانها و افزايش جايگاه فروش املاك و وصول مطالبات در نظام پاداش دهي و همچنين فعال سازي شركت هاي وصول مطالبات سپهر و همچنين تغيير روش هاي فروش و ايجاد ارزش افزوده در املاك از طريق تغيير كاربري،  فعالیت اقتصادی خود در عرصه بانکی را به سمت اهداف راهبردی خود سوق دهد.

در این بین گام نهادن بانک صادرات ایران در عرصه های نوین بانکی و  فین تک ها گام بلندی در جهت اهداف نوین بانکی است که بدین منظور با راه اندازی شركت هاي ابزاري جديد در حوزه فين تك ها، این بانک به عرصه نوین بانکی قدم نهاده است. شرح اين اقدام استراتژيك البته در سند استراتژي سرمايه گذاري و شركت داري بانك صادرات ایران آمده است. چنانچه بديهي است كه اعتبارسنجي مشتريان براي جلوگيري از معوق شدن مطالبات در آينده نيز در دستور كار بانک صاردات ایران قرار گرفته است.

گزارش بسیج حاکی است که بانک صادرات ایران در بخش منابع ارزان و تجمیع سپرده ها، مقرر کرده است که از ابتدای سال 1396 سپرده های گران با نرخ بالا جذب نکند. چراکه در بررسی های به عمل آمده و آمار ارئه شده مشخص شده است که از کل منابع نظام بانکی حدود 60 تا 70 درصد سود هر شعبه صرف پرداخت سود سپرده های گران می شود.

 

* اجرای سوپر مارکت مالی در تمامی شعب بانک صادرات ایران

گزارش بسیج حاکی از آن است که طرح سوپرمارکت مالی نیز در تمام شعب این بانک درحال اجرا است که این خود می تواند اتفاق خوبی بر اساس نقشه راه بانک برای افزایش سوددهی بانک باشد.

بر این اساس امروز بانک صادرات ایران توانسته در هر خانواده ایرانی حضور خود را تثبیت کند چنانکه همین که در هر خانه یک کارت صادرات وجود دارد به نوعی نشان می دهد که گستره بالایی از جامعه عضو خانواده بانک صادرات ایران هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار