اساتید کارآفرین و خلاق در تدریس و روش های تدریس می توانند از دانش کارآفرینی استفاده نمایند
کد خبر: ۸۹۵۲۱۶۶
|
۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان در همایش تجلیل از ایده‌های برتر در سیستان و بلوچستان گفت:
دانش کارآفرینی باعث می‌شود، انسان خلاقی باشیم و انسان‌های خلاقی را تربیت نماییم و رسالت معلم و استاد کشف و پرورش استعداد‌ها است.
سالارزهی با تاکید بر این مطلب که اساتید کارآفرین و خلاق در تدریس و روش‌های تدریس می‌توانند از دانش کارآفرینی استفاده نمایندبیان کرد: رسالت معلمی در عصر کارآفرینی در کنار آموزش،کشف استعداد‌ها  است.
وی رسالت معلم علاوه بر تعلیم و یاد دادن،را  مربی گری و هدایت و کشف استعدادهابرشمرد و گفت: دانش کارآفرینی به دلیل پویایی و تازگی ما را همیشه جوان و با نشاط نگه می‌دارد و کارآفرین  و معلم بودن می‌توانند همزمان مورد توجه قرار بگیرند و می‌توانیم یک تعادلی بین رسالت معلمی و کارآفرینی ایجاد نماییم.
وی اظهار داشت: کارآفرینی فقط محدود به کسب و کار‌های تجاری و انتفاعی نیست و بخش قابل توجهی از کارآفرینی توجه نوآورانه به مشکلات اجتماعی است که تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی در دنیا شناخته شده است.
این مسئول با اشاره به این نکته که بسیاری از برندگان جایزه نوبل و کارآفرینان مشهور و بنام جهان و کشور از قشر معلمان بوده اند،اذعان کرد: اصطلاحات جدیدی در حوزه آمیختگی کارآفرینی و آموزش در دنیا در حال ظهور است که کارآفرینی و خلاقیت جزء لاینفک بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی شده است، شامل کودک کارآفرین، دانش آموز کارآفرین، خانواده کارآفرین و معلم کارآفرین.
وی تصریح کرد: امروزه در دنیا موضوع بازنوآوری در آموزش و پرورش و انقلاب یادگیری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
سالارزهی در خصوص سرمایه انسانی در‌آموزش و پرورش گفت: ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه اول و دوم و ۷۳۰ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و با نیاز‌های ویژه سال تحصیلی را آغاز می‌کنندکه ۹۴۷ هزار فرهنگی در این مراکز سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.
وی واقعیت‌های موجود در آموزش و پرورش و آموزش عالی را اینگونه توصیف کرد: نگاه افکار عمومی٬ والدین و دانش آموزان به آموزش و پرورش معطوف به هدایت دانشجویان به رشته‌های علوم تجربی و راهیابی فرزندان به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان با اشاره به این مطلب که رغبت دانش آموزان به رشته‌های ریاضی فیزیک و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کاهش یافته است،افزود:. گردش مالی بسیار گسترده‌ای در حوزه کنکور در کشور ایجاد شده است که در هیج کجای دنیا چنین روندی را شاهد نیستیم واگر همین گردش مالی روی مباحث خلاقیت و توانمندی‌های فکری و اجتماعی دانش آموزان هدایت می‌شد چه اتفاقی حاصل می‌شد؟
این مسئول ادامه داد: جهت گیری غالب آموزش معطوف به حفظ مطالب و انباشت مطالب در ذهن است، ۵۰ هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری در کشور وجود دارد و مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خوردو اکثریت دانش آموختگان و فارغ التحصیلان می‌خواهند در دانشگاه‌ها بمانند و تدریس داشته باشندکه  فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان تامین معلم برای مناطق محروم است.
وی گفت:بخش قابل توجهی از پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان رتبه‌های برتر دو و سه رقمی هستند و دلیل انتخاب دانشگاه فرهنگیان به خاطر امنیت شغلی و ضمانت استخدامی است.
وی اهمیت آموزش کارآفرینی از دیدگاه اقتصادی را اینگونه تشریح کرد: اکثریت مشاغل جدید در اقتصاد از سوی کارآفرینان و کسب و کار‌های کوچک ایجاد می‌شود. ۷۰ درصد رشد اقتصادی در دهه‌های اخیر حاصل کسب و کار‌های کوچک بوده است. کارآفرینی باعث افزایش مزیت رقابتی اقتصادی در سطح محلی٬ ملی و جهانی می‌شود. حدود یک سوم تفاوت در رشد اقتصاد ملی ماحصل فعالیت‌های کارآفرینانه در یک کشور است. کارآفرینی دارای یک موقعیت ممتاز و منحصر به فرد در اقتصاد نوین است.
سالارزهی اهمیت آموزش کارآفرینی از دیدگاه شخصی و فردی  را دارای اهمیت دانست، چونکه فرصت بیشتر برای ایده‌های آزاد و خلاقانه، احترام به خویشتن و احساس قوی کنترل و تسلط بر زندگی شخصی و آینده فرد ایجاد می‌نماید.
وی گفت: اصطلاحات جدیدی در ادبیات کارآفرینی در آموزش و پرورش، تحت عنوان کودکان و دانش آموزان کارآفرین آورده شده است،این اصطلاح نشان می‌دهد که دانش آموزان می‌توانند در حین آموزش اقدام به تاسیس یک کسب و کار کوچک بزنند و در اندیشه راه اندازی یک کسب و کار باشند؛ و هم اکنون توجه جهانی به موضوع مدرسه خلاق در جهان رو به افزایش است.
سالارزهی معلم کارآفرین و خلاق را اینگونه توصیف کرد: معلم کارآفرین باید یک چارچوب ذهنی به سمت حرفه معلمی مبتنی بر رهبری و هدایت جامعه و تقلی برای جستجوی فرصت‌ها برای تغییر و تفاوت در جامعه و اشتراک دانش و تجربه و خلق دستاورد‌های نوآورانه و منحصر به فرد که می‌تواند ماهیت انتفاعی یا غیر انتفاعی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها  باید در مسیر دانشگاه کارآفرین قدم بردارد مسئولیت دانشگاه‌ها در قرن بیست و یک حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و ارزش آفرین است. در حال حاضر با توجه به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توانیم از برند کارآفرینی دانشگاه‌ها برای پایداری و ماندگاری دانشگاه‌ها استفاده نماییم واین تهدید را تبدیل به فرصت نماییم.

رئیس دانشگاه جامع استان بیان داشت: نا امیدی بر دانشجویان دهه ۱۳۷۰ به بعد به خاطر بیکاری سایه افکنده است و موج کارآفرینی در دانشگاه می‌تواند اکو سیستم کارآفرینی دانشگاه و صنعت را تقویت نماید و این نا امیدی را به امید و خوش بینی سوق دهد، اکثر دانشجویان نسل جوان و پر انرژی و علاقه‌مند به فراگیری مهارت و تشنه مباحث کارآفرینی هستند.  وی رسالت دانشگاه٬ مراکز کارآفرینی و مراکز رشد و پارک علم و فناوری را  تقویم اکو سیستم کارآفرینی دانشگاه و پیوند اکو سیستم کارآفرینی دانشگاه با اکو سیستم کارآفرینی جامعه برشمرد.
وی افزود: غفلت دانشگاه‌ها از موضوع کارآفرینی منجر به کاهش ظرفیت ایده‌های بومی٬ کاهش سهم اختراعات و کاهش ظرفیت تولید کارخانجات و روند کاهشی رشد کسب و کار‌ها خواهد شد، غفلت دانشگاه‌ها و صنعت از موضوع کارآفرینی باعث افزایش واردات و افزایش وابستگی به محصولات خارجی و افزایش حوزه نفوذ بازار محصولات خارجی خواهد شد.
وی اظهار داشت:واردات کالا‌ها و قاچاق کالا در مقیاس گسترده باعث تضعیف اکو سیستم کارآفرینی داخلی ٬ تعطیلی کسب و کار‌ها و شرکت‌های داخلی و خواهد شد.
وی در چایان خاطر نشان کرد: غفلت دانشگاه‌ها و صنعت ازموضوع کارآفرینی و صنعت به صورت جدی باعث افزایش صادرات خام فروشی، ثروت‌های خدادادی در بخش‌های مختلف معدن٬ گیاهان دارویی  شده است، مدرسه خلاق و دانشگاه کارآفرین تجلی روح اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور است.
گفتنی است:گردش مالی ایده پردازی در جهان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد دلار است،دنیای ایده پردازی دنیایی جذاب و اشباع ناپذیر است ایده‌های جدید جایگزین ایده‌های قبلی می‌شوند و یا آن‌ها را تکمیل می‌کنند.
ارسال نظرات