خبرهای داغ:
قاسم رضایی اولین کشاورز کشت گیاه دارویی در اسفراین:
قاسم رضایی یکی از کشاورزان نمونه اسفراین است که با گرفتن وام از بسیج سازندگی گلخانه تعطیل خود را دوباره احیا کرده و اقدام به کشت گیاهان دارویی نموده است و در حال حاضر سالیانه 30 میلیون تومان درآمد دارد.
کد خبر: ۸۹۵۱۳۷۴
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

 

به گزارش خبرگزاري بسيج ؛ به مناسبت هفته بسیج به سراغ یکی از کشاورزان نمونه اسفراین رفتیم که با گرفتن وام از بسیج گلخانه تعطیل خود را دوباره احیا کرده است.

قاسم رضایی اهل روستای جوشقان و اولین کسی است که در اسفراین اقدام به کشت گیاهان دارویی از نوع به لیمو کرده است و در حال حاظر 1000 متر مربع را گیاه دارویی به لیمو کاشته است و سالیانه نزدیک به 300 کیلو به لیمو خشک برداشت می کند.

قاسم رضایی می گوید بنده در چند سال قبل به عنوان خیار کار نمونه استان در بخش گلخانه ای انتخاب شدم و به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولین مجبور به تعطیلی گلخانه خود شدم و بعد از یک سال تعطیلی کارم به سراغ بسیج سازندگی رفتم و با حمایت و گرفتن مبلغ 20 میلیون تومان وام از بسیج دوباره این گلخانه را احیا کردم و در ابتدا به سراغ کشت گیاه آلوورا رفتم اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی با کمک و مشاوره متخصصین اقدام به کشت به لیمو کردم.

رضایی در رابطه با نحوه کاشت و خواص  این گیاه می گوید: به دلیل خواص فراوان این گیاه از جمله تقویت سیستم عصبی،درمان سرماخوردگی،رفع استرس،خاصیت ضد عفونی کنندگی،تقویت حافظه،ضد میگرن و سردرد ، به همه توصیه می کنم بجای مصرف چای سیاه از چای این گیاه استفاده کنند واین گیاه به صورت قلمه تکثیر می شود و یک گیاه 7 ساله است که زمان کاشت آن اسفند ماه است و در اردیبهشت چین اول آن شروع می شود که هر 45 روز یک بار برداشت می شود و در سال 5 بار می توان آن را برداشت نمود.

این کشاورز نمونه می گوید: در حال حاظر میزان زیر کشت من 1000 متر مربع است که 4 نفر از خانواده ام به صورت مستقیم در اینجا مشغول کار هستند و در هر دوره برداشت گیاه که هر 45 روز یک بار است نزدیک به 50 نفر را برای برداشت به کار گیری می کنم.

وی در رابطه با حمایت های بسیج از طرحش می گوید: حمایت بسیج از طرح من بسیار عالی بوده است و از طرف بسیج سازندگی اسفراین و خراسان شمالی تا الان سه مرتبه از گلخانه ی من بازدید کرده اند و به دلیل موفقیت درکارم و برای حمایت از من  مبلغ 300 میلیون تومان وام برای ساخت کارخانه بسته بندی گیاهان دارویی پیشنهاد داده اند که در صورتی که این کارخانه را ایجاد کنم به صورت دائمی در اینجا 5 نفر مشغول به کار می شوند و خودم قصد دارم که برای حمایت از قشر ضعیف از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اینجا به کار گیری کنم.

رضایی از کیفیت عالی محصول تولیدی خود می گوید: به دلیل اینکه من در کشت این گیاه از هیچ سمی استفاده نکرده و در مبارزه  آفات به صورت طبیعی مقابله می کنم به همین خاطر محصول من کاملا ارگانیک و بسیار با کیفیت است و همچنین به دلیل اینکه خشک کردن برگ این گیاه به صورت طبیعی است و از دستگاه ها برای خشک کردن آن استفاده نمی کنم طعم و بوی ان نیز هیچ تغییری نمی کند و به دلیل کیفیت خوب این محصول در حال حاظر بسیاری از ادارات شهرستان متقاضی خرید هستند و محصولات را به شهر های تهران،مشهد،بجنورد،سبزوار ارسال می کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها