رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران با اشاره برگزاری ششمین همایش جهادگران علم و فناوری در دانشگاه محمدباقر ساری، گفت: در حاشیه برگزاری این همایش طرح‌هایی که به نمایندگی سازمان بسیح علمی و پژوهشی مازندران تکمیل شده به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۱۱۷۱
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

محمدهادی موذن در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی یکی از سازمان‌هایی بوده که حامی مبتکران و افرادی که طرح و ایده نو در زمینه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: حمایت از طرح اختراعات و ابتکارات در صورتی‌که که طرح برای نخستین‌بار باشد، محصول محور و دارای بازارپسندی و قابلیت تجاری داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران بیان کرد: این سازمان حمایت از مبتکران بسیجی را در دستور کار خود دارد و حمایت حقوق مادی و معنوی از ایده تا پدیده را برعهده دارد.

این مسؤول درباره معرفی شرکت‌های پارک علم و فناوری، گفت: در صورت نیاز به استقرار مکان در اختیارشان قرار می‌گیرد به‌طوری‌که در سال 95 هفت و امسال 22 پایگاه علمی ایجاد کردیم که از وظایف آنان شناسایی و معرفی نخبگان است.

موذن با اشاره به ایجاد پایگاه علمی در هر شهرستان، اضافه کرد: انواع خدمات علمی و آموزشی در این پایگاه‌ها به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 89 از 570 طرح حمایت مالی کردیم، افزود: امسال مبلغ حمایتی ما 300 میلیون تومان بوده که حدود 70 درصد آن پرداخت شده و از 47 طرح حمایت شده است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران با اعلام اینکه بسیج علمی و پژوهشی مازندران بیشترین مبلغ حمایتی را دارد، اضافه کرد: همچنین نخبه‌های استان سامان‌دهی شد و سال گذشته بسیج علمی جزء رتبه‌های برتر جهادگران کشور انتخاب شد.

این مسؤول بیان کرد: از بین مراکز تحقیقاتی 10 تا 15 طرح تشویق قرار گرفتند که یک طرح مربوط به استان مازندران بوده است.

موذن درباره مراحل داروی طرح‌ها، اظهار کرد: طرح‌هایی که به سازمان ارجاع می‌شود توسط داوران به‌صورت تخصصی داوری شده و اگر مورد پذیرش قرار گیرد پس از دو هفته توسط داوران که از اعضای هیات علمی هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد که حمایت سازمان به‌صورت کامل و یا مرحله‌ای است.

وی ادامه داد: پرداخت در مرحله نخست منوط به تایید داوران بوده و اگر طرح ملی باشد به تهران ارجاع می‌شود و در این صورت تا 20 میلیون تومان کمک بلاعوض به مخترعان پرداخت می‌شود؛ سال گذشته نیز 12 میلیون تومان کمک بلاعوض به طرح ساخت دستگاه خودکار ابزارهای ساختمانی از آمل پرداخت شده است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران با اشاره برگزاری ششمین همایش جهادگران علم و فناوری در دانشگاه محمدباقر ساری، گفت: در حاشیه برگزاری این همایش طرح‌هایی که به نمایندگی سازمان بسیح علمی و پژوهشی مازندران تکمیل شده به نمایش گذاشته می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: در کنار این طرح‌ها دو طرح ملی رطوبت‌سنجی لیزری و دستگاه کوتنینگ کاغذ برای پوشش‌دهی به گلاسه رونمایی می‌شود.

موذن ادامه داد: طرح رطوبت‌سنج لیزری که تکنولوژی آن در اختیار آمریکا، آلمان و انگلستان بوده و همچنین دستگاه کوتینگ کاغذ که تکنولوژی آن در کشور وجود نداشته که این کالا را با قیمت گزاف خریداری می‌کردیم در حالی‌که الان با 10 درصد قیمت توانستیم نسبت به ساخت این دستگاه اقدام کنیم.

وی با اعلام اینکه داوری اختراعات بسیج تا مبلغ 10 میلیون تومان به مازندران واگذار شده است، تصریح کرد: برنامه افزایش حمایت مادی از مخترعان از سال 90 تا 94 تنها یک میلیون تومان بوده که با توجه به قیمت دلار و قطعات ناچیز بوده با تدبیر فرماندهی سپاه کربلا از اعتبارات خود واگذار می‌کردند.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران به حمایت از 570 طرح طی سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: 5 تا 10 درصد این طرح‌ها به تولید انبوه رسیده که ازجمله آن می‌توان به قارچ‌کش بیولوژیک شهرک صنعتی بهنمیر، کلاچ هوشمند، طرح پوشش دار کردن بذرها و هوشمند کردن آبیاری باغ‌ها با روش جدید است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه نباید به دنبال حلقه گمشده بگردیم، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من باید به دنبال این باشیم دانش و فناوری گسترش یابد.

موذن با اعلام اینکه بخش خصوصی از طرح‌ها حمایت نمی‌کنند یا بسیار ضعیف است، تصریح کرد: هیچ یک از مراکز حاضر نیستند از طرح‌ها حمایت کنند و حاضر هستند از خارج از کشور وارد کنند اگر این مشکل حل شود خدمت بزرگی به استقلال و خودکفایی کشور خواهد بود.

وی اظهار کرد: ایرادی که وجود دارد برخی از اساتیدی که در شرکت‌های دانش بنیان کارهای پژوهشی را انجام می‌دهند صرفا به دنبال افزایش عایدی این طرح‌ها بوده و به فکر پیشرفت نیستند باید طرح‌هایی که به سازمان و شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود باید به سمت بازار کشیده شده و نباید دست مخترعان و مبتکران بسته شود.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران با گلایه از سازمان ثبت اختراعات، بیان کرد: طرح‌هایی که ثبت می‌شود بسیار ضعیف بوده در حالی‌که در بحث ثبت اختراعات به نوآوری و تولید علم توجه شود عدم توجه به این مهم موجب ضایع شدن حقوق مادی و معنوی مخترعان می‌شود.

این مسؤول درباره مقایسه خدمات بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری، تصریح کرد: بنیاد نخبگان بهتر کار کرده و در بحث کمک‌های بلاعوض، حمایت‌های مادی و معنوی اقدامات خوبی صورت گرفته ولی پارک علم و فناوری علاوه بر توجه به بحث ابتکاری بودن به میزان درآمد و تجاری بودن طرح نیز توجه می‌کند.

موذن در پایان گفت: نظارت‌های ما دقیق‌تر شده تاکنون طرحی نداشتیم که مبالغ و کمک از ما دریافت شود ولی خروجی نداشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها