مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

کودکان آزار دیده یکی از گروههای هدف برنامه اورژانس اجتماعی است

یکی از گروههای هدف برنامه اورژانس اجتماعی کودکان آزار دیده هستند که در صورت گزارش موارد کودک آزاری تیم سیار اورژانس اجتماعی 123 در اسرع وقت به محل اعزام شده و به بررسی شرایط می پردازند.
کد خبر: ۸۹۵۰۸۸۳
|
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه هر آزار روانی و هیجانی مانند تحقیر، سرزنش، ناسزاگویی و مقایسه با همسالان، آثار تخریبی جبران ناپذیری بر شخصیت کودکان می گذارد، گفت: کودک آزاری زمینه اختلالات شخصیتی ، روانی در بزرگسالی را در پی دارد.

محمد محمدی افزود:هر گونه بدرفتاری یا بی توجهی مکرر نسبت به کودک توسط والدین یا سایر افرادی که وظیفه مراقبت از کودک را برعهده دارند و منجر به آسیب جسمی یا آزار و اذیت روانی کودک می گردد.

وی اظهار داشت: آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی و شناسایی اختلالات روانی در سنین کودکی و نوجوانی به منظور مداخله بهنگام، زمینه درمان و ارتقا شاخص سلامت روان جامعه را فراهم می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: کودک آزاری در قانون اساسی جرم محسوب شده و کسی حق ندارد در این زمینه جرمی مرتکب شود.

محمدی عدم بلوغ فکری والدین ، انتظارات غیر واقعی از فرزندان ،انزوای اجتماعی ،ناآگاهی والدین نسبت به مسایل تربیتی ،اعتیاد به مواد مخدر ، تجارب دوران کودکی ، بحران های خانواده و عدم ارضای نیازهای عاطفی والدین را از مهمترین علل کودک آزاری در والدین برشمرد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان یادآور شد : عدم آگاهی والدین در مهارتهای زندگی ، تحصیلات والدین ، سابقه محکومیت و سوءپیشینه در خانواده، سابقه جدایی ، طلاق عاطفی و جدایی والدین را از مهم ترین علل و چالش در کودک آزادی عنوان نمود.

وی با اشاره به انواع کودک آزاری از جمله جسمی ، روحی ، کلامی ، عاطفی و جنسی افزود : بهزیستی بعنوان یک نهاد تخصصی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی قدم بر داشته و در توانمند سازی افراد در معرض آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنان به زندگی سالم نقش موثری دارد.

وی گفت: یکی از گروههای هدف برنامه اورژانس اجتماعی کودکان آزار دیده هستند که در صورت گزارش موارد کودک آزاری تیم سیار اورژانس اجتماعی 123 در اسرع وقت به محل اعزام شده و به بررسی شرایط می پردازند و در صورت مشاهده این مهم ، کودک به مرکز مداخله در بحران ارجاع می گردد و اگر حضور کودک در خانواده موجب آسیب به وی شود ، کودک از خانواده جدا و در مراکز نگهداری بهزیستی پذیرش می گردد.

وی گفت : خط 123 سعی دارد با مداخلات روانی، اجتماعی در پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی از جمله پدیده کودک آزاری پیشگیری نماید و در این راستا کارشناسان این خط بصورت سیار در سطح شهر فعال بوده و پس از دریافت هر گونه گزارش مبنی بر کودک آزاری با هماهنگی نیروی انتظامی مداخله نموده و طی مراحل قانونی کودک آسیب دیده را به بهزیستی تحویل می نماید.

گفتنی است، نشست تخصصی پیشگیری از سو رفتار با کودکان با حضور 30 نفر از کارشناسان مراکز دولتی و غیر دولتی معاونت اجتماعی در سالن کنفرانس بهزیستی استان زنجان برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار