مدیر عامل بانک مسکن از آغاز پرداخت ۴ نوع وام به زلزله زدگان استان کرمانشاه از امروز خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۰۸۴۲
|
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، محمد هاشم بت شکن در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و تصویب هیئت وزیران از روز جاری با ابلاغ به شعب بانک مسکن پرداخت وام های بازسازی مسکن روستایی و شهری، تعمیر و خرید لوازم خانگی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه 5400فقره وام 25 میلیون تومانی روستایی با سود 4درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله به زلزله زدگان استان کرمانشاه اعطا می شود، تصریح کرد: همچنین2000 فقره وام در مناطق شهری با سقف 35 میلیون تومانی با سود 5درصد پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه  5000 فقره وام تعمیر نیز در مناطق زلزله زده کرمانشاه پرداخت می شود، افزود: 2500 فقره وام 10میلیون تومانی برای لوازم خانگی و ضروری به زلزله زدگان استان کرمانشاه پرداخت می شود.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه در 5 سال اخیر یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته ایم، گفت: پیشنهادات برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را شنیده ایم و تلاش میکنیم تسهیلات و اقساط در استطاعت مردم باشد.

وی افزود: بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن مربوط به بانک نمی‌شود، چراکه این مصوبه شورای پول و اعتبار است و اگر شورای پول و اعتبار موافقت کند نرخ سود اوراق کاهش یابد، ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد.

بت‌شکن با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار به تمام بانک‌ها برای انتشار اوراق مسکن مجوز داده اما هیچ بانکی از آن استفاده نمی‌کند، گفت: بانک مسکن معتقد است این صحیح نیست که انبوه‌سازان رسوب حساب خود را در بانک‌های دیگر نگه‌ دارند و از بانک مسکن تقاضای تسهیلات با نرخ سود پایین را داشته باشند،ما معتقدیم برخی از انبوه‌سازان رسوب حساب‌های خود را در بانک‌های دیگر انجام می‌دهند و از بانک مسکن تقاضای تسهیلات می‌کنند.

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: اگر انبوه‌سازان می‌خواهند از اوراق استفاده کنند، سرمایه‌های خود را به بانک مسکن بیاورند؛ چراکه ویژگی این اوراق این است که انبوه‌سازان با استفاده از اوراق آپشن‌های جدیدی به خریداران مسکن ارائه خواهند کرد و واحدهای مسکونی آنها از 60 میلیون تومان تسهیلات آماده به خریداران برخوردار خواهند بود.

به گفته وی سال گذشته بانک مسکن 70 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون سپرده به انبوه‌سازان پرداخت کرد.

بت‌شکن در پاسخ به سؤال خبرنگارکه پرسید آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی به دولت مبنی بر کاهش اقساط وام 80 میلیونی مسکن و نرخ سود این بانک ارائه کرده بود، آیا از این پیشنهاد خبری هست، گفت: ما نیز این پیشنهاد را شنیدیم، بانک مسکن به دنبال این است که ارائه تسهیلات به‌گونه‌ای باشد که بازپرداخت آن در استطاعت مالی تسهیلات‌گیرندگان باشد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه افزایش بازپرداخت و کاهش نرخ سود و انتظار کمتر متقاضیان برای دریافت وام، هر سه پیشنهاد‌های بانک مسکن است که روی آن کار می‌شود، افزود: هرچقدر که دوره بازپرداخت بیشتر شود، متقاضیان مبلغ سود بیشتری را باید پرداخت کنند.

وی افزود: در حال حاضر نرخ تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و سایر مناطق 9.5 درصد است و بازپرداخت آن 12 ساله است. این مدل که در حال حاضر وجود دارد در استطاعت مالی متقاضیان است.

بت‌شکن با اشاره به اینکه بانک مسکن یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته است، گفت: پس هر تغییری اگر بخواهد در وضعیت تسهیلات صندوق یکم مسکن ایجاد شود، باید کسری احتمالی منابع این صندوق نیز پیش‌بینی شود. پس فعلاً برنامه‌ای برای سقف افزایش وام، کاهش اقساط و یا افزایش دوره بازپرداخت نداریم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: به‌هرحال اگر قرار است تغییری در شرایط وام چه افزایش سهم و چه کاهش اقساط ایجاد شود، باید از محل‌هایی مثل صندوق توسعه ملی، تأمین اعتبار شود تا از کسری احتمالی منابع جلوگیری شود.

بت‌شکن تصریح کرد: پس سقف کنونی وام مسکن که 80 میلیون تومان است، در حال حاضر 50 درصد یک واحد مسکونی متوسط متراژ را جوابگوست.

* استمهال دو ساله تسهیلات برای کمک به زلزله‌زدگان

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی کمک‌های مناسبی برای آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه صورت گرفت، گفت: یکی از تمهیدات استمهال دوساله تسهیلات اعطایی به افراد آسیب‌دیده است، بنابراین تمامی کسانی که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند، یک مهلت دوساله خواهند داشت تا به بازپرداخت اقساط اقدام کنند.

بت‌شکن ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغیه بانک مرکزی اعطای تسهیلات برای گروه‌های مختلف مسکن روستایی و شهری به مناطق زلزله‌زده این‌گونه خواهد بود که بانک مسکن برای 5 هزار و 500 واحد مسکونی تسهیلات با سقف 25 میلیون تومان را تأمین مالی خواهد کرد که دوره بازپرداخت آن 15 ساله است،3 سال آن دوره مشارکت مدنی و 12 سال دوره فروش اقساطی با نرخ سود 4 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: برای بازسازی اماکن شهری نیز بانک مسکن 2 هزار واحد مسکونی شهری را با سقف تسهیلات 35 میلیون تومان تأمین مالی خواهد کرد که نرخ سود تسهیلات واحدهای شهری 5 درصد و بازپرداخت آن نیز همان 15 سال است.

بت‌شکن همچنین از تعمیر اماکن روستایی و شهری و تجاری به تعداد 5 هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: برای تعمیر این اماکن تا سقف 12 میلیون تومان با نرخ کارمزد 5 درصد و دوره بازپرداخت 7 ساله تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی همچنین از ارائه تسهیلات برای تعمیر لوازم خانگی و هزینه‌های ضروری زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: برای تعمیر لوازم خانگی و هزینه‌های ضروری 2 هزار فقره با سقف 10 میلیون تومان با بازپرداخت 5 ساله و به شکل قرض‌الحسنه پرداخت خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن سرجمع تسهیلات برای مناطق روستایی، شهری، تعمیر و خرید لوازم خانگی 15 هزار فقره خواهد بود.

بت‌شکن همچنین از برنامه‌های راهبردی بانک مسکن در افق 1400 خبر داد و گفت: در افق 1400 بانک مسکن به بیش از 3 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت خواهد کرد و به تنهایی در سال 1400 بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی تسهیلات خرید، ساخت و واگذاری فروش اقساطی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که سالانه 270 محله ناکارآمد شهری احیا شود و در راستای آن بانک مسکن برای ساخت مسکن و 270 محله پشتیبانی و تأمین اعتبار انجام خواهد داد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: با توجه به اینکه اصل 31 قانون اساسی و قانون عرضه و ساماندهی مسکن بر احیای بافت فرسوده تأکید دارد، بانک مسکن در افق 1400 به دهک‌های یک تا سه که مورد حمایت دولت و سایر نهادها هستند، تسهیلات برای خرید مسکن اعطا خواهد کرد.

بت‌شکن خاطرنشان کرد: در بانکداری عمومی، بانک مسکن به اقشاری که جزء دهک‌های درآمدی 4 تا 7 هستند، تسهیلات پرداخت خواهد کرد تا این افراد که توان پرداخت اقساط و پس‌انداز را دارند، بتوانند اقدام به خرید مسکن کنند،بنابراین تلاش بانک مسکن این است که در افق 1400، پنجاه درصد قیمت یک واحد مسکونی را بتواند تسهیلات پرداخت کند.

وی تأکید کرد: بانکداری رهنی یکی از اهداف بانک مسکن است که به اتکای دارایی‌ها که همانا تسهیلات است، اوراق جدید رهنی منتشر کنیم. بنابراین 10 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی در بازار سرمایه منتشر خواهد شد که در حال طی کردن مراحل خود است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه در 7 ماه نخست سال جاری 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید برای 100 هزار واحد مسکونی پرداخت شده است، گفت: تاکنون 524 هزار میلیارد ریال با نرخ‌ سودهای متفاوت 4، 7 و 9 درصد به واحدهای مسکن مهر پرداخت شده است و تاکنون یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی مهر فروش اقساطی شده است.

به گفته بت‌شکن متوسط هفتگی افتتاح صندوق یکم خرید مسکن در اوایل ایجاد این صندوق 2500 فقره در هفته بود که در حال حاضر به 5 هزار و 800 فقره رسیده است.

 
ارسال نظرات