در عملیات نصر 8 رزمندگان تیپ 12 قائم (عج) با دادن 50 مجروح و تعداد 33 نفر از بهترین عزیزان به شهادت نائل می آیند در سی امین سالروز این عملیات به تمامی رزمندگان شجاع و دلاور تیپ دست مریزاد می گوییم.
کد خبر: ۸۹۴۹۹۰۰
|
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، عملیات نصر 8 با هدف تسلط بر بخشی از رودخانه قلعه چولان،جهت تسهیل عبور نیروها و تصرف ارتفاعات مهم منطقه،به ویژه ارتفاع گرده رش،برای ورود به رمین غرب رودخانه قلعه چولان طرح ریزی شد.

طرح مانور:

عملیات نصر8 با هدف تصرف ارتفاع گرده رش تحت فرماندهی قرارگاه نجف به شرح زیر طرح ریزی شد.

  • تصرف نیمه جنوبی ارتفاع 1418(قله دوم) توسط لشکر امام رضا(ع)
  • تصرف نیمه شمالی ارتفاع 1418 و تصرف ارتفاع 1391(قله سوم) توسط لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع)
  • تصرف نیمه غربی ارتفاع 1426(قله اول)توسط لشکر 11 امیر المومنین(ع)
  • نصرف نیمه شرقی ارتفاع 1426(قله اول) توسط تیپ 12 قائم (عج)
  • تصرف ارتفاعات 1317 و 1348 (قله چهارم) توسط توسط لشکر 155 ویژه شهدا.

همچنین لشکرهای 7 ولی عصر (عج)،52 قدس و تیپ 35 امام حسن (ع) و تیپ مسلم بن عقیل به عنوام احتیاط قرارگاه در نظر گرفته شدند.

نتیجه عملیات:

تصرف قله های 1426،1428،1391 ،چمدین پاسگاه مرزی عراق بر روی ارتفاع گرده رش و آزاد شدن روستاهای گمالان زور،گمالان خوارد،برگر بالا و برگر پایین.

انهدام یگان های دشمن شامل تیپ 29 از لشکر 44،تیپ های 603،83،77 پیاده،یک گردان کماندویی از سپاه یکم سه گردان توپخانه،یک گروهان تانک و گردان کماندویی لشکر 44،کشته شدن 300 نفر و اسارت 200 نفر و... .

نقش تیپ 12 قائم (عج) و رزمندگان استان سمنان در این عملیات:

براساس دستور عملیاتی شماره 2 قرارگاه نجف اشرف به فرماندهی سرلشگر شهید نور علی شوشتری در تاریخ 22/08/1366 به تیپ 12 قائم (عج) ماموریت و ابلاغ شد تا:

  • تک کنید و خط نصر را تصرف و تامین نمایید.
  • پس از تصرف خط نصر منطقه متصرفی لشگر 11 را تحویل گرفته و با لشگر 21 الحاق و در منطقه پدافند نمایید.
  • با لشگر 11 یک قرارگاه تاکتیکی مشترک ایجاد نموده و کلیه هماهنگی های کامل را انجام دهید.
  • به عبور از خط لشگرهای 7 و 155 کمک نمایید.

تیپ با طرح ریزی و شناسایی راهکارهای مناسب عملا آمادگی خود را در انجام عملیات اعلام کرد.مهندسی قرارگاه نجف برای عبور از رودخانه قلعه چولان پل فلزی را با طراحی که به طول 18متر در شش تکه 3 متری که با لولا به هم وصل می شدند.

در شب عملیات (28/08/1366) نیروهای نیروهای آموزشی و مهندسی هر دو نفر تکه ای را روی دوششان گذاشته باتوجه به سختی کار پس از یک ساعت کار پل بر روی رودخانه به اتمام رسید تا نیروها بتوانند به راحتی از آن عبور کنند.

طبق ابلاغ نقطه رهایی پس از رودخانه چولان رزمندگان تیپ برای تصرف هدف مشخص از دو راهکار در یال شمالی گردان کربلا و یال شرقی راهکار گردان موسی بن جعفر(ع) که از محور گردان کربلا تا پای سنگرهای کمین دشمن و درگیری حدود 7ساعت و از محور گردان موسی بن جعفر(ع) تا نقطه درگیری 5 ساعت راه بود لذا هردو گردان ساعت یک بامداد به پشت میدان مین می رسند.

پس از شنیدن رمز عملیات در مورخ 29/08/1366 ساعت 1و17 دقیقه بامداد با نام (یا محمد بن عبدالله ادرکنی،ادرکنی،ادرکنی) از بی سیم، توپخانه خودی شروع به ریختن آتش می نماید و در ابتدا گردان موسی بن جعفر (ع) و دقایقی بعد از آن گردان کربلا به خط دشمن زده  و در مدت زمان کوتاهی خط شکسته می شود نیروهای دشمن که کاملا از حمله رزمندگان اسلام غافلگیر می گردند عده ای در عالم خواب کشته می شوند و تعدادی زخمی و پا به فرار می گذارند و عده ای نیز به اسارت در می آیندوساعت 3 بامداد کلیه یگان ها به اهداف خود می رسند.

در این عملیات رزمندگان تیپ 12 قائم (عج) با دادن 50 مجروح و تعداد 33 نفر از بهترین عزیزان به شهادت نائل می آیند در سی امین سالروز این عملیات به تمامی رزمندگان شجاع و دلاور تیپ دست مریزاد و برای تمامی مجروحین و جانبازان آرزوی سلامتی و به تمامی شهدای استان سمنان بویژه شهدای این عملیات صلوات و فاتحه نثار می نمائیم.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص این عملیات و ماموریت تیپ 12 قائم (عج) می توانید به کتاب گرده رش که به همت این اداره به چاپ رسیده است مراجعه و بهره مند شوید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها