خبرهای داغ:
یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره انجام فوری واکسیناسیون به‌ویژه واکسن کزاز در زلزله‌زدگان هشدار داد و نکاتی را درباره ضرورت مراقبت از زخم‌های باز و عمقی و مدیریت صدمات بسیار شدیدی که ممکن است منجر به نقص عضو شود، بیان کرد.
کد خبر: ۸۹۴۹۰۳۴
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  شنبه شب زلزله‌ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند، این زمین لرزه که در برخی از استان‌های غربی کشور و همچنین برخی از استان‌های عراق احساس شد، مصدومان و فوتی‌های زیادی داشت. از روزی که زلزله کرمانشاه را در هم کوبید، مردم ایران در عزای عمومی فرو رفته و قلبشان در غم از دست دادن هموطنانشان جریحه‌دار شده است.

پرواضح است که این حادثه دردناک، نیازمند مدیریت بحران است و بخشی از مدیریت صحیح در هماهنگی‌ها برای ارایه خدمات بهداشتی و کنترل بیماری خلاصه می‌شود. زیرا در مواقع وقوع زلزله به علت بی‌خانمان شدن مردم و در دسترس نبودن آب و غذا، امکان ابتلا به بیماری های اسهالی و بیماری های تنفسی حاد افزایش پیدا می‌کند.

واکسیناسیون و ضرورت مراقبت از زخم‌های باز و عمقی

در این راستا دکتر محمدرضا ناظر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس درباره مراقبتهای عفونی در زلزله،  اولویتهای درمانی و مدیریت بیماران در جمعیت هایی که تحت تاثیر زلزله قرار می‌گیرند، گفت: البته بسیاری از بیماریهای عفونی و داخلی، علی رغم اینکه نیاز به مداخله فوری ندارند ولی پیشگیری از آنها باید فورا صورت پذیرد از جمله انجام واکسیناسیون کزاز در زخمهای باز و عمقی بخصوص اگر زخم آلوده به خاک شده و همچنین اگر فرد هم سابقه هیچ واکسیناسیونی را نداشته باشد، تتابولین هم ‌توصیه می‌شود .

این متخصص بیماریهای عفونی افزود: بعضی از واکسن‌ها در شرایط اپیدمی احتمالی باید زده شوند مانند واکسن هپاتیت A ، واکسن حصبه و وبا. از طرفی بعضی از واکسن ها ضروری نیست اما بطور کلی بهتر است واکسن‌ها زده شود مانند واکسن آنفلوانزا که البته انتظار می‌رود در زمانی که کمی اوضاع منطقه با ثبات شد، انجام شود. بعضی از واکسن و ضد توکسین‌ها نیز باید در دسترس و میزان ذخیره و دپوی آنها افزایش یابد مثل واکسن هاری، ضد عقرب و ضد گزش مار چرا که در این شرایط احتمال گزش و گاز گرفتگی توسط حیوانات و عوامل موذی افزایش می‌یابد .پروفیلاکسی با آنتی بیوتیک نیز معمولا ضروری نیست مگر اپیدمی رخ دهد .

وی درخصوص زخمهای باز و شکستگی‌های آلوده، حتما مشورت با متخصص عفونی در محل را ضروری دانست و ادامه داد: چون علاوه بر کزاز، عفونتهای گرم مثبت و میکروبهای بی هوازی می‌تواند اوضاع بیمار را وخیم کند. زیرا آسیب ناشی از زلزله ، سقوط سازه‌ها و آب‌های پر از آوار در حال چرخش، می‌تواند موجب آسیب های شکننده، شکستگی ها و انواع زخم های باز و بسته شود.

ناظر، درمان مناسب پزشکی و جراحی این آسیب ها برای بهبود بقا، به حداقل رساندن اختلالات عملکردی و ناتوانی در آینده و اطمینان از بازگشت کامل به زندگی اجتماعی را از مهمترین اولویت‌ها دانست.

مراقبت از بازماندگان و شناسایی افراد کشته شده در زلزله

این متخصص بیماریهای عفونی درباره مراقبت از بازماندگان خاطرنشان کرد: مراقبت از بازماندگان مجروح بستگی به شدت آسیب و میزان استفاده مناسب از منابع پزشکی و جراحی دارد. برخی از ملاحظات مهم برای مدیریت بازماندگان مجروح عبارتند از:

تریاژ - بیماران باید با شدت آسيب های خود و درمان اولویت بندی شده با توجه به منابع موجود و شانس بقاء طبقه بندی شوند. اصل اساسی تریاژ، تخصیص منابع به شیوه‌ای است که بیشترین میزان بهبودی را برای بیشترین میزان سلامتی به همراه می‌آورد. اطلاعات بیشتر در مورد تریاژ زخمی شدن افراد به صورت آنلاین در راهنما ارائه می‌شود.

 

زخم های باز- این زخم‌ها باید به عنوان نقطه آلوده در نظر گرفته و نباید بسته شوند. دفع زخم بافت مرده ضروری است که بسته به اندازه زخم ممکن است یک عمل جراحی در شرایط مناسب (به عنوان مثال استریل) انجام شود. هرگونه دخالت مرتبط با اندامها، ساختارهای عصبی عضلانی و یا شکستگی استخوان باز، مراقبت جراحی مناسب نیز ضروری است. پس از debridement و حذف بافت مرده و زخم‌های باقی مانده، باید به بیمار لباس استریل پوشانید.

مدیریت صدمات بسیار شدید- بسیاری از صدمات به اندازه کافی شدید خواهد بود و اگر به درستی مدیریت نشود منجر به نقص عملکرد و ناتوانی درازمدت می‌شود. نمونه هایی از جمله آسیب نخاعی، شکستگی هایی است که باعث ایجاد عوارض مانند مشکلات عفونت یا هم ترازی و آسیب دیدگی اندام هایی می شود که نیاز به قطع عضو دارند. چنین صدمات باید شناسایی شود و به بیمارستان های تخصصی یا رفرانس مراجعه شود تا بتوانند چنین مواردی را مدیریت کنند و به طور مناسب با وسایل تحرک، وسایل کمک و پشتیبانی و فیزیوتراپی مجهز شوند. این ارزیابی و ارجاع باید در طیف وسیعی از مراکز بهداشتی و درمانی برای بازماندگان مجروح انجام شود.

پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

ارسال نظرات