شرحی بر حماسه «مبارزان لَرده» در مقابله با استعمار انگلیس

«لَرده» نام روستای کوچکی است بر فراز کوه ­های گیسکان دشتستان
کد خبر: ۸۹۴۸۹۰۰
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

9 آبان 1297 شهرستان دشتستان در آستانه رخدادی تاریخی قرار گرفت که بعد از گذشت نزدیک به 100 سال، شعله­های حماسه­ی درخشان این رویداد زیر خاکسترهای تاریک تاریخ بیرون آمده تا دشتستان بزرگ امروز شاهد افتخاری دیگر از افتخاراتش باشد.

جنگ لَرده، جنگی که برابرای شجاعت زنان و مردان این دیار مقدس را به ترسیم می­کشد. حماسه­ای که بعدها به حماسه لَرده شهرت یافت. آن انگلیس استعمارگر و آن پیر یغماگر را به زانو درآورد. ایران سرزمین حماسه­هاست. درود خداوند بر همه­ی مردان و زنان تاریخ­ساز این سرزمین مردان و زنانی که به قلم درآوردن نام آن­ها از وقت و حوصله این مقاله خارج است. حماسه لَرده مانند همه­ی حماسه­های تاریخی دیگر جای تقدیر و تأمل دارد. انگلیس آن ستمگر دوران و آن یورش­گر وحشی تا دندان مسلبح با آن همه هیمنه و تجهیزات و ادوات جنگی در حماسه لَرده، خفبت و خواری را تحمل کرد تا جایی که خود با آن همه غرور و خودخواهی، شکست در لَرده را پذیرفت و به آن اقرار کرد. و امّا جنگی حماسی نمی­شود مگر با اتفاقی نادر و اتفاق نادر و کم سابقه در این نبرد، حضور تاریخی و شجاعانه زنان لرده­ای بود. زنانی که همچون دیگر امورات زندگی، در هیبت یک مبارز دوشادوش مردانشان جنگیدند. استعمار انگلیس با مقاومت سرسختانه مبارزان دشتستانی به حاکمیّت غضنفرالسلطنه در بست (منطقه) چغادک روبرو شد. پیشروی انگلیس به سمت برازجان، غضنفرالسلطنه را جهت تجدید قوا به کوه گیسکان گسیل داشت. نیروهای انگلیسی به تعقیب غضنفرالسلطنه شبانه با سه ستون از راه مختلف (شمال بر آفتاب، جنوب راه بلوط یا برده بریده و شرق آسنگ) با کاپیتان والاس­ها و ژنرال السمی­هایشان به لَرده حمله­ور شده و در بامداد همان روز خانه­ی غضنفرالسلطنه را که در چهار گود لرده واقع شده بود، مورد تهاجم قرار داده و به آتش کشیدند.

اهالی لرده در حال خاکسپاری میت خود در کنار امامزاده سید نورالدین در محلی به نام ده مرو بودند که به ناگه متوجّه حمله ی استعمار جنایتکار شدند. در این هنگام مبارزان لرده ای به خشم آمده و تعداد زیادی از نیروهای استعمار را هم زمان کشتند. اهالی آن منطقه مطلع شدند که تعداد نیروهای انگلیسی که از شمال، جنوب و شرق به سمت منطقه حمله ور شده اند، بسیار زیاد است و اسیرانی نیز به همراه دارند. (که در ادامه جنگ این اسیران توسط مبارزان نجات یافتند.) بلادرنگ در ارتفاعات کوهستان موضع گرفتند. در اینجا بود که آتش جنگ شعله ور شده و ده مرو، محلّ قتل گاه اجنبی ها شد و موجی از خون به راه افتاد.

جنگ لرده که سه شبانه روز به طول انجامید و از تمام نقاط کوه صدای ناله ی تفنگ جنگجویان لرده ای و صدای نهیب مردان و زنان آن دیار می آمد که همراه با غرش و ایجاد رعب و وحشت و شلیک تفنگ عرصه را بر نیروهای انگلیسی تنگ کرده بودند.

ارسال نظرات