هیچ تناسبی بین نظام آموزشی و نیازهای جامعه در زمینه تولید و اشتغال وجود ندارد.
رئیس کمیسیون اشتغال و تولید مجلس در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان در یاسوج گفت: در دنیا آموزشها مبتنی بر اشتغال و تولید است، بر این اساس ۷۰ درصد آموزشها در حوزه مهارتهای فنی و حرفه آموزی است، ولی در ایران این وضعیت برعکس است.
غلامرضا کاتب افزود: بیش از ۴۹ درصد از یک میلیون و ۷۵۰ هزار شرکت کننده در کنکور سراسری را دانش آموزان رشته علوم تجربی تشکیل دادند که این مقایسه نشانگر ناهمگونی بین آموزشها و نیازهای کسب و کار جامعه است.
وی ضعف مدیریتهای آموزشی و ساختارهای فرهنگی و موضع گیریهای خانوادهها را عامل گریز از رشتههای مهارتی خواند و گفت: بر این اساس شمار متقاضیان بیکار در رشتههای تحصیلات تکمیلی بیشتر از کاردانی فنی و حرفهای است.
رئیس کمسیون اشتغال و تولید مجلس سیاستهای اشتغال و تولید در برنامههای اول تا پنجم توسعه را ناکارآمد عنوان کرد و افزود: از سالهای ابتدایی برنامه اول تاکنون نرخ بیکاری بین ۱۲ تا ۱۳ درصد در نوسان بوده و اهداف ترسیم شده هم محقق نشده است.
غلامرضا کاتب افزود: بیش از ۴۹ درصد از یک میلیون و ۷۵۰ هزار شرکت کننده در کنکور سراسری را دانش آموزان رشته علوم تجربی تشکیل دادند که این مقایسه نشانگر ناهمگونی بین آموزشها و نیازهای کسب و کار جامعه است.
وی ضعف مدیریتهای آموزشی و ساختارهای فرهنگی و موضع گیریهای خانوادهها را عامل گریز از رشتههای مهارتی خواند و گفت: بر این اساس شمار متقاضیان بیکار در رشتههای تحصیلات تکمیلی بیشتر از کاردانی فنی و حرفهای است.
رئیس کمسیون اشتغال و تولید مجلس سیاستهای اشتغال و تولید در برنامههای اول تا پنجم توسعه را ناکارآمد عنوان کرد و افزود: از سالهای ابتدایی برنامه اول تاکنون نرخ بیکاری بین ۱۲ تا ۱۳ درصد در نوسان بوده و اهداف ترسیم شده هم محقق نشده است.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار