رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با «بسیج»:

ضعف اطلاع‌رسانی توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها از موانع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یکی از موانع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت را ضعف اطلاع‌رسانی درباره توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها دانست.
کد خبر: ۸۹۴۸۷۲۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
راضیه علیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهار داشت: فاصله یک کشور توسعه یافته با یک کشور در حال توسعه در این است که در کشور‌های توسعه یافته علمی را که تولید می‌کنند آن را تبدیل به ابزاری برای رفاه عمومی و وسیله‌ای برای کسب درآمد می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نیز بایستی علم را برای رسیدن به رفاه و کسب درآمد برای مردم تبدیل به وظیفه کنیم و از سویی بین بخش‌های علمی و علمای فنون مختلف اجماعی ایجاد کنیم و یافته‌های خود را تبدیل به فناوری کنیم.

علیرضایی در خصوص نقش بسیج در تولید علم و فناوری اظهار داشت: بسیج  توانسته با حمایت از نخبگان، مخترعین و مبتکرین نقش موثری در این راستا ایفا کند، اما تولید علم و فناوری یک مبحث گسترده و فراگیری است که می‌طلبد دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و تشکلات تولیدی و مراکز تحقیقاتی و صنعتی مستقل و حتی مراکز فناوری بین الملل کشور روی این فرآیند تاثیر بگذارند تا سطح رفاه کشور‌ها بالا بیاید و این شاخص مهم رقابت پذیری کشو‌ها است.

وی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه ابراز داشت: هر کسی که صنعتگر است و تولید می‌کند یعنی از فناوری استفاده می‌کند بنابراین نقش صنعت حمایت از یک دانشجو نیست بلکه استفاده از فناوری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اشاره داشت: تولیدات علمی دانشگاهیان و دانشجویان منجربه روان شدن تولیدات صنعتی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما معمولا تکنولوژی خود را وارد می‌کنیم، بیان داشت: متاسفانه سهم دانشجویی در فناوری داخلی بویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی و ماشین آلات بسیار اندک است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز داشت: یکی از موانع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت ضعف اطلاع‌رسانی درباره توانمندی‌های علمی دانشگاه هاست.

وی در ادامه افزود: دانشگاه‌ها لازم است دانش تولید شده را مستندسازی و با روش‌های مناسب اطلاع‌رسانی کنند. امروزه، دانش نیز مانند سایر کالا‌ها باید با روش‌های مناسب به بازار عرضه شود تا توجه متقاضیان را جلب کند.

علیرضایی خاطر نشان کرد: الان طی چندسال اخیر فشار تحریم‌ها و اراده داخلی برای بحث اقتصاد مقاومتی، بخش صنعت ما را مجاب کرده است تا به سطح بالاتری از دانش فنی در حوزه تولید داخل توجه کند و فناوری داخلی سهم دانشجویی ان محود و سطح دانش‌های فناوری شرکت‌های تولیدات خدمات فنی مهندسی و ماشی آلات خیلی پایین است.

وی عنوان داشت: ورود دانشجویان به شرکت‌های تولید فناوری نقطه‌ای است که باید دانشگاه و بخش‌های علمی فناوری به آن توجه کنند و دانشجویان را در این راستا کمک نمایند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها