خبرهای داغ:

برگزاری اختتامیه اولین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان در شاهرود

اختتامیه اولین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در تکیه بازار شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۴۸۲۶۰
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در مراسم اختتامیه اولین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان که به میزبانی تکیه بازار شاهرود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در سخنانی با بیان اینکه حفظ آیین‌های عزاداری از تحریف به عنوان یکی از آسیب‌های فرهنگ عاشورا، نخستین هدف گردهمایی استانی پیرغلامان حسینی است اظهار کرد: به فرمود: ه امام راحل (ره) عزاداری باید به شکل سنتی برگزار شود و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم حفظ این آیین از آسیب و انحراف است.
محمدرضا سوقندی با بیان اینکه تاکنون پیرغلامان، آوا‌ها و نوا‌های سنتی را حفظ کرده اند، افزود: تداوم عزاداری‌های حسینی به شکل سنتی و شناختن صاحبان نغمه ها، پیام برگزاری این همایش بود.
وی با اشاره به از دست دادن بسیاری از پیشکسوتان و نوحه خوانان سنتی بدون شناخته شدن هنر آنان در میان مردم، تاکیدکرد: راه حفظ آیین‌های سنتی، شناسایی، آموزش و انتقال آنان به نسل جدید است.
سوقندی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، شهرستان محور است، افزود: همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان برای سال‌های آینده در هریک از شهرستان‌های استان که خواستار میزبانی آن باشد، برگزار می‌شود.
وی ارزش این همایش را وابستگی آن به واقعه عاشورا دانست و گفت: آوا و نوا در عالم زیاد است، اما صدایی ماندگار است که به عشق پایدار یعنی عشق به اهل بیت پیامبر (ص) متصل شود.
سوقندی با اشاره به عزاداری رحلت رسول اکرم (ص) در روز‌های پیش رو، بیان کرد: امروز مردم ایران علاوه بر عزاداری برای پیامبر مهربانی ها، داغدار از دست دادن هموطنان خود در زمین لرزه کرمانشاه هستند و این شرایط درس‌های معنوی و دنیوی بسیاری به همه می‌دهد.
هر نوعی از نوحه خوانی که شان و منزلت دستگاه سیدالشهدا (ع) را رعایت نکند، سزاوار نیست
امام جمعه شاهرود در این مراسم، با تاکید بر ضرورت انتقال شیوه‌های عزاداری سنتی به نسل بعد، گفت: هریک از ذاکران و نوحه خوانان باید برای خود شاگردانی پیدا کرده و شیوه‌های عزاداری سنتی را به آنان آموزش دهند.
حجت الاسلام عباس امینی افزود: باید در انتقال مطالب کریم و بزرگوار بود چرا که اگر پیشینیان ما این کرامت را نداشتند، سبک‌های عزاداری به ما منتقل نمی‌شد.
وی با بیان اینکه نوآوری در شیوه‌های عزاداری باید هماهنگ با عزاداری امام حسین (ع) باشد، یادآور شد: هر نوعی از نوحه خوانی که شان و منزلت دستگاه سیدالشهدا (ع) را رعایت نکند، سزاوار نیست.
باقی ماندن و انتقال سنت‌ها به نسل‌های بعد نیازمند ایستادگی پیشکسوتان
دبیر تخصصی همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان هم در این همایش با اشاره به دستاورد‌های این برنامه در مرحله‌های شهرستانی و استانی، بیان کرد: همدلی و همکاری صمیمانه پیرغلامان در برگزاری این آیین، پویایی و کلیشه‌ای نبودن برنامه و تبادل اطلاعات میان پیشکسوتان عرصه نوحه خوانی از جمله این دستاورد‌ها بود.
نعمت الله قنبری نیکدل اضافه کرد: باقی ماندن و انتقال این سنت‌ها به نسل‌های بعد نیازمند ایستادگی پیشکسوتان و انجام اقداماتی توسط بخش‌های خصوصی و دولتی است.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن فرصت‌های آموزشی برای انتقال سنت‌ها به نسل‌های بعد، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان آمادگی دارد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی کانون و یا دفتری با نگاه‌ها و اهداف جدید تاسیس کرده و بر موضوعات آموزشی و پژوهشی این حوزه متمرکز شود.
مسوول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، یادآور شد: برای برگزاری این همایش در سال‌های آتی باید از ظرفیت بانوان نیز با رعایت موازین شرعی بهره برده و نسبت به انتقال مفاهیم آموزشی به آنان اقدام کرد.
لازم به ذکر است همایش آوا‌ها و نوا‌ها روز‌های سه شنبه و چهارشنبه با حضور پیرغلامان و نوحه خوانان اهل بیت (ع) استان سمنان در تکیه بازار شهرستان شاهرود برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها