ناشر یزدی گفت: روزمرگی‌ها و مشکلات اجتماعی فرصت مطالعه را از مردم گرفته و جامعه ما عادت به کتاب خواندن ندارد، مردم این روزها سرگرم تماشای تلوزیون و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی هستند.
کد خبر: ۸۹۴۷۹۹۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ هفته کتاب و کتاب‌خوانی بهانه خوبی است برای بررسی وضعیت مطالعه در استان یزد و همچنین آگاه شدن از مسائل مربوط به کتاب و مطالعه.

«مهدی نیکوروش» ناشر یزدی که ۵۰ سال است در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت می‌کند، کتابدار بوده و از مدیران اسبق نهاد کتابخانه‌های استان یزد است.

وی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا در خصوص وضعیت ناشران در یزد و جایگاه کتابخوانی گفت: کشور در رکود اقتصادی است و به طور کلی قدرت خرید مردم در دو سال گذشته کمتر شده است حال اینکه کتاب هیچ‌گاه در سبد خرید مردم نبوده و با این اوضاع اقتصادی مسلماً بازار کتاب از همه چیز خراب‌تر است.

مسئول انتشارات نیکو روش در یزد با بیان اینکه اوضاع کتاب و کتاب‌خوانی اصلا خوب نیست اظهار کرد: روزمرگی‌ها و مشکلات اجتماعی فرصت مطالعه را از مردم گرفته و جامعه ما عادت به کتاب خواندن ندارد، مردم این روز‌ها سرگرم تماشای تلوزیون و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی هستند و این مساله را تیتراژ پایین روزنامه‌های مکتوب در مقایسه با جمعیت کشور گواه است.

نیکوروش اذعان کرد: در یزد وضعیت انتشارات نسبتا خوب است، اما اما بیشتر مربوط به کتاب‌های داشگاهی است و کتاب‌های نویسندگان معروف و مطرح یزدی که فروش بالایی دارد بیشتر در تهران و قم چاپ می‌شود.

وی افزود: هزینه چاپ کتاب در یزد زیاد است و نویسندگان یزدی به دلیل اینکه هزینه چاپ در تهران و قم کمتر است به این شهر‌ها مراجعه می‌کنند.

این ناشر عنوان کرد: مردم بیشتر به دنبال کتاب‌های با محتوا هستند، اما برخی نویسندگان در یزد که به انتشارات‌های استان مراجعه می‌کنند مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

نیکوروش در بیان مشکلات نشر گفت: قیمت کاغذ زیاد است و همین موجب گرانی کتاب‌ها شده و اگر یارانه به کاغذ تعلق می‌گرفت شاید بازار کتاب رونق بیشتری داشت.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات نشر در یزد کم بودن چاپخانه و نبود صحافی است و همچنین اگر ناشران قدرت توزیع داشتند حتما وضعیت مطلوب‌تر می‌شد و اگرچه این روز‌ها در کنار کتابفروشی حتما باید لوازم‌التحریر هم فروخت تا چرخ زندگی بچرخد.
ارسال نظرات