خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین در جلسه اخلاق حوزه علمیه قزوین گفت: تدبر در قرآن و توسل به اهل بیت (ع) علامه سید محمدحسین طباطبایی را به جایگاه والای معنوی و علمی رساند.
کد خبر: ۸۹۴۷۹۸۹
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، با تسلیت رحلت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، اظهار کرد: علامه طلاطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم بودند و با نگارش تفسیر المیزان، تحول بزرگی در تفاسیر قرآن به وجود آوردند.
وی تصریح کرد: حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی درباره نگاه قرآن به قرآن علامه طباطبایی در تفسیر می‌فرمودند، حضرت علامه آنقدر با قرآن مأنوس شده بودند که حضور معنایی در قرآن داشتند، ولو دو آیه از نظر لفظی هیچ شباهتی با یکدیگر نداشت، اما در معنا یکدیگر را تفسیر می‌کردند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: علامه طباطبایی آنقدر ممحض و مأنوس با قرآن بودند که اشراق معنایی در همه فضاهای قرآنی داشتند و حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی نیز آیات را اینگونه می‌شناسند.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: اگر طلبه‌ای هر روز سهمی از قرائت قرآن را برای خودش در نظر بگیرد، و درس و بحث را مانعی برای قرائت قرآن نداند و زندگی بزرگان دین ما نظیر علامه طباطبایی را سرلوحه خود قرار دهند، کارهایشان صاحب برکت می‌شود.
وی اذعان کرد: از آنجایی که قرآن سراسر برکت است، قرآن در ماهی که نازل شده است، آن ماه، ماه مبارک شده است و در شبی که نازل شده است، شب مبارک نام گرفته است.
عابدینی بیان کرد: خداوند فرمود قرآن از مرکز برکات الهی نازل شده است و لازم است کتابی که آیه آیه آن مبارک و برکت است را بیشتر با آن مأنوس باشیم تا کارهایمان صاحب برکت شود.
این مفسر قرآن کریم در ادامه یادآور شد: همین انس با قرآن بود که کارهای علامه طباطبایی را صاحب برکت کرد و «هانری کوربن» فرانسوی ساعت‌ها وقت صرف می‌کرد تا از محضر علامه بهره می‌برد.
وی تأکید کرد: آثاری که علامه طباطبایی در علوم مختلف، خصوصاً در تفسیر قرآن و احادیث تألیف کرده است، آثار بسیار ارزشمند و تأثیرگذاری محسوب می‌شوند و به عنوان میراث گرانقدر علمی باقی مانده است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه علامه طباطبایی هم با ائمه اطهار (ع) و هم با قرآن انس داشتند، عنوان کرد: بنده گاهی علامه طباطبایی را در خیابان ارم قم می‌دیدم که از حرم باز می‌گشتند، با وجود اینکه با سختی راه می‌رفتند.
وی اظهار کرد: علامه طباطبایی در خاطراتشان می‌فرمایند در ابتدا که به نجف رفته بودند، درس‌ها را متوجه نمی‌شدند اما به امیرالمؤمنین (ع) متوسل شدند و خودشان می‌گویند پس از آن هر چه که استاد می‌گفت را درک می‌کردم و هر چه می‌آموختم دیگر فراموش نمی‌کردم.
عابدینی به اهمیت فراگیری اصول مطرح شده در نهج‌البلاغه از سوی امام علی (ع) اشاره و تصریح کرد: نیاز نیست همانند علامه طباطبایی در نجف به امیرالمؤمنین (ع) متوسل شویم، بلکه در هر شهر و دیاری که هستیم می‌توانیم به آن حضرت متوسل شده و از ایشان بخواهیم تا در مسیر فراگیری علوم دست ما را بگیرند.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها