خبرهای داغ:
مسوول کارگروه اقتصادی مجمع بسیج برخوار؛ حراج زعفران برخوار در بازار داغ بی برنامگی مسئولان زعفران شهرستان برخوار یکی از مرغوب ترین زعفران های کشور است که به دلیل عدم پیگیری و عنایت مسوولان شهرستان تا کنون اقدامی برای شناخته شدن آن انجام نشده است.
کد خبر: ۸۹۴۷۷۹۴
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار، با توجه به سازگاری زعفران به شرایط اقلیمی منطقه برخوار، کشت این محصول به صورت الگویی در این شهرستان متداول و میزان محصول برداشت شده زعفران در این چند سال اخیر به صورت قابل توجهی افزایش داشته است، این محصول قابلیت برندسازی دارد اما با توجه به فراهم نشدن شرایط موردنیاز، طلای سرخ کشاورزان شهرستان برخوار مغفول مانده است.

به همین منظور به سراغ حسین معینی مسوول کارگروه اقتصادی مجمع بسیج سازندگی شهرستان برخوار رفتیم تا از نظرات کارشناسی وی بهره مند شویم: مختصری در رابطه با زعفران شهرستان برخوار و جایگاه آن در سطح استان توضیحاتی بفرمایید؟ زعفران شهرستان برخوار یکی از مرغوب ترین زعفران های کشور است که به دلیل عدم پیگیری و عنایت مسوولان شهرستان تا کنون اقدامی برای شناخته شدن آن انجام نشده است.

هم اکنون قابلیت و ظرفیت آن را در شهرستان داریم که با پیگیری و حمایت مسوولان شهرستان، زعفران برخوار را به عنوان یک برند اقتصادی و تجاری ثبت کنیم.

کشت زعفران در شهرستان برخوار از چه سالی آغاز شده است و چرا در طول این سال ها گسترش و پیشرفت چندانی نداشته است؟ کشت زعفران از سال ۱۳۷۰ در برخوار آغاز شده است ولی از دو سال پیش با آموزش هایی که به کشاورزان داده شد؛ کاشت زعفران به عنوان کشت جایگزین انتخاب و زمین های زیادی به کشت زعفران اختصاص یافت.

هم اکنون چند هکتار از زمین های شهرستان برخوار زیر کشت زعفران است؟ در حال حاضر بیش از ۳۰ هکتار زمین در شهرستان برخوار زیر کشت زعفران و زرشک است.

بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج برخوار چه نقشی در گسترش و ترویج کشت زعفران و زرشک در شهرستان داشته است؟ با تلاش های اعضای بسیج سازندگی شهرستان؛ آموزش هایی را برای کشاورزان در نظر گرفتیم تا کشاورزان بتوانند با تشخیص بذر و پیاز سالم از ناسالم، تولیدات خود را افزایش بدهند، تا کنون نیز بالغ بر هشت هزار نفر ساعت جلسه آموزش برای کشاورزان شهرستان برخوار داشته ایم.

تفاوت زعفران کار آموزش دیده با آموزش ندیده در چیست؟ تفاوت اصلی کشاورز آموزش دیده از غیر آموزش دیده در میزان کشت و برداشت در اولین سال کاشت زعفران است.

بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج برخوار به غیر از آموزش چه اقدامات و تسهیلاتی را به کشاورزان شهرستان می دهد؟ علاوه بر آموزش و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی، بازدید از مزارع، کشاورزان برتر و دعوت از اساتید و محققان از جمله اقدامات بسیج سازندگی است.

۶۰ درصد تسهیلات و ارایه آموزش برای کشاورزان توسط بسیچ سازندگی پیگیری و انجام شده است. همواره از حمایت های جهاد سازندگی استفاده کردیم ولی برنامه ریزی این دوره های آموزشی با بسیج سازندگی است.

به نظر مهم ترین مشکل پیش روی زعفران کاران برخواری چیست؟ مشکل اصلی زعفران کاران برخوار در دو موضوع خلاصه می شود اول تسهیلات کافی برای کشت زعفران وجود ندارد دوم بازاریابی چندانی برای زعفران برخوار انجام نشده است و به همین دلیل بازار فروش زعفران و زرشک در شهرستان انجام نشده است.

به چه دلیل کشت زعفران و زرشک را بهترین محصول جایگزین برای کشاورزان برخواری معرفی می کنید؟ با توجه به کمبود آب، خشکسالی و وضعیت آب و هوای شهرستان، کشت زعفران و زرشک یک کشت بسیار عالی برای کشاورزان است و حتی با ظرفیت فعلی، توان آن را داریم که در نمایشگاه استانی و ملی، زرشک و زعفران برخوار را معرفی کنیم.

دوره آبیاری زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی کمترین مصرف آب را دارد و زمانی هم آب لازم دارد که سایر محصولات زراعی و باغی نیاز به آب ندارند و تداخلی نیز با سایر کشت ها و محصولات ندارد.

درآمد کشت این محصول به قدری است که بسیاری از جوانان می توانند در کنار تولید و کاشت این محصول، در زمینه های بسته بندی، فرآوری، بازاریابی و فروش آن کسب درآمد کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها