مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

اجرای طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو به طور رایگان

عملیات طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو در توسط هفت اکیپ از بخش دولتی و خصوصی به طور رایگان انجام شده است.
کد خبر: ۸۹۴۷۶۷۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری روی بدن بیش از 158 هزار و 190راس دام سبک و سنگین علیه بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو در سطح این استان سمپاشی شد.

محمدباقر حاج کاظمی افزود: بر اساس طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو سموم مورد نیاز به طور رایگان به منظور سمپاشی روی بدن دام و جایگاه دام های سبک و سنگین به دامپزشکی استان زنجان تخصیص می یابد.

وی اظهارداشت: سالانه با شروع فصل گرما عملیات سم پاشی جایگاه های نگهداری دام و روی بدن دام، با هدف مبارزه با بیماری های انگلی و ویروسی در استان توسط اکیپ های دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی آغاز می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: به طور معمول انتقال بیماری های انگلی و ویروسی، به دام های سبک و سنگین توسط کنه ها انجام می شود.

حاج کاظمی گفت: مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می رود عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام، سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شوند.

وی، افزود: مطمئن ترین راه برای مبارزه با کنه سم پاشی جایگاه های نگهداری دام و روی بدن دام ها در دامداری های صنعتی و سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری های انگلی 2 نوع خارجی و داخلی است که نوع بیماری های انگلی خارجی، بیشتر در داخل بند پایان، کنه ها، کک ها، جرب ها'گال' و شپش است، که به طور معمول از طریق خونخواری موجب ضعف دام شده و گاهی نیز برخی ها مثل کنه، علاوه بر خونخواری در انتقال برخی از بیماری های ویروسی و تک یاخته ای به دام و انسان نقش مهمی دارند.

حاج کاظمی تصریح کرد: بیماری های انگلی داخلی نیز از طریق بند پایان یا حشرات زمان خونخوار و یا نیش زدن وارد بدن دام و یا انسان می شود.

وی افزود:  بیماری های مالاریا، تیلریوز و تب کریمه کنگو در گاو را از جمله بیماری های انگلی برشمرد که توسط حشرات و کنه ها به انسان و دام منتقل می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری از این بیماری ها از ابتدای سالجاری علاوه بر سم پاشی روی بدن دام های سبک و سنگین در دامداری ها و گاوداری های صنعتی و سنتی، یک میلیون و 956 هزار و 100 متر مربع نیز جایگاه های نگهداری این دام ها در استان سمپاشی شد.

حاج کاظمی اظهار داشت: عملیات طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو در توسط هفت اکیپ از بخش دولتی و خصوصی به طور رایگان انجام شده است.

ارسال نظرات