شقاقی شهری اقتصاددان گفت: به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم فشار اتاق بازرگانی و وزرای تولیدی و صنعتی در کنار تشدید کسری بودجه موجب خواهد شد دلار تا پایان سال به ۴۵۰۰ تومان برسد.
کد خبر: ۸۹۴۷۵۶۱
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، دکتر وحید شقاقی شهری- اقتصاددان گفت: قیمت دلار دیروز با روند افزایشی بسیار زیادی مواجه شد و به بالای 4100 تومان رسید. درخصوص افزایش قیمت دلار چند عامل موثر است؛ نخست اینکه پارلمان بخش خصوصی مکررا به دولت فشار می‌آورد که برای تقویت رقابت‌پذیری بنگاه‌های خصوصی باید دولت دلار را افزایش دهد.
ثانیا دولت با کسری بودجه بالایی در سال ۹۶ مواجه است که فشار بودجه‌ای هم بر افزایش دلار می‌تواند موثر باشد. در ضمن تمایل اکثریت تیم اقتصادی دولت در طرفداری بر افزایش قیمت دلار است. وزرای تولیدی به‌ویژه وزیر صنعت نیز تمایل بر افزایش قیمت دلار دارند، در حالی که طرفداران کنترل تورم در کابینه متمایلند قیمت دلار فعلا افزایش نیابد. با این حال به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم فشار اتاق بازرگانی و وزرای تولیدی و صنعتی در کنار تشدید کسری بودجه موجب خواهد شد دلار تا پایان سال به ۴۵۰۰ تومان برسد.
درواقع دولت مجاب خواهد شد یا بهتر است گفته شود دولت را مجاب خواهند کرد برای رونق تولید و پوشش کسری بودجه چاره‌ای جز افزایش قیمت دلار نیست.
با این حال باید اشاره شود افزایش قیمت دلار قطعا بر افزایش تورم و رسیدن تورم به محدوده ۱۳ تا ۱۵ درصدی تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه در اقتصاد ایران اغلب کالاهای مصرفی، وارداتی است و به‌شدت تورم به قیمت دلار وابسته است
هرگونه تلاش دولت در افزایش قیمت دلار در شرایط کنونی اشتباه است. یادمان نرود برای افزایش قیمت دلار باید مقدمات و تمهیداتی دیده می‌شد که متاسفانه دیده نشد.

ارسال نظرات