حریری در سناريوي فرانسه بايد به پاریس برود
با پیچیده شدن پرونده استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان و موافق نبودن امریكا با سیاست جدید سعودی‌‌‌ها در منطقه، فرانسه در تلاش است با پیدا كردن راه‌حلی برای این پرونده، سعودی‌‌ها آبرومندانه از بحران لبنان خارج شوند.
کد خبر: ۸۹۴۷۰۰۴
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان، با پیچیده شدن پرونده استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان و موافق نبودن امریكا با سیاست جدید سعودی‌‌‌ها در منطقه، فرانسه در تلاش است با پیدا كردن راه‌حلی برای این پرونده، سعودی‌‌ها آبرومندانه از بحران لبنان خارج شوند. 

یك روز پس از سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان و دیدار با مقامات سعودی، برخی منابع در وزارت خارجه فرانسه اعلام کردند که پاریس استعفای سعد حریری را قبول ندارد و آن را واقعی نمی‌داند و تلاش‌های این کشور برای حل این بحران بدون وقفه ادامه دارد. به گزارش شبکه المیادین، این منابع روز یك‌‌شنبه اعلام کردند پاریس حریری را نخست‌وزیر مستعفی نمی‌داند و بر این مسئله تأکید دارد که حتی اگر استعفای حریری واقعی بوده باشد، او باید از آزادی عمل برخوردار باشد. این منابع آگاه گفته‌اند كه فرانسه تلاش می‌کند به عربستان کمک کند، راه‌حلی برای مسئله بازداشت سعد حریری بیابد، چراکه این پرونده به شکلی خطرناک چهره عربستان را در جامعه بین‌الملل مخدوش کرده است. 
 
به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، مسئولان فرانسوی از سناریوهای مختلفی برای کمک به عربستان در حل این پرونده سخن می‌گویند که یکی از آنها انتقال حریری به پاریس برای اقامت موقت است، با این بهانه که او در لبنان امنیت ندارد، این سناریو با ادعاهای ریاض درباره دلایل استعفای حریری هماهنگ است و پس از آن حریری می‌تواند به بیروت بازگردد  یا اینکه در فرانسه بماند. 
 
به نظر می‌رسد این سناریو موافقت اولیه عربستان را در مقابل سکوت حریری و تکذیب هرگونه بازداشتی در این کشور به دست آورده است. همچنین منابع در وزارت خارجه فرانسه با طرح موضوع تابعیت فرانسوی حریری تأکید کردند در صورتی که پاریس بخواهد کاری برای خارج کردن حریری از عربستان انجام دهد می‌تواند از موضوع تابعیت فرانسوی وی استفاده کند. بر اساس این گزارش، اداره کل امنیت خارجه فرانسه پرونده حریری را با حساسیت و توجه بسیاری دنبال می‌کند، چراکه پاریس می‌خواهد به ریاض کمک کند از این بن‌بست خارج شود و قدرت خود را حفظ کند. همچنین پاریس به دنبال کمک به بیروت در حفظ ثبات داخلی است زیرا مشکلات لبنان به ویژه در بخش مسیحی و مسلمانان اهل تسنن در این کشور به منزله مشکلات داخلی فرانسه است.  از سوی دیگر، طبق برخی خبرهای فاش شده از وزارت خارجه فرانسه، ماکرون در دیدار کوتاهش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تمایل خود را برای دیدار با حریری در ریاض ابراز کرده ولی بن‌سلمان به این درخواست ماکرون پاسخی نداده، زیرا مخالف این مسئله است که آزادی حریری محدود شود و سفیر فرانسه در عربستان نیز پیش از سفر ماکرون به ریاض، با حریری دیدار کرد. تلاش پاریس برای نجات عربستان از باتلاق لبنان، پس از آن انجام شده است كه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان روز ‌‌‌شنبه اعلام کرد ریاض تنها یک هفته برای مشخص کردن سرنوشت حریری فرصت دارد.
 
پس از این هشدار، برخی منابع اعلام كردند كه سعد حریری قرار است یك‌‌شنبه شب به وقت محلی لبنان در شبكه المستقبل سخنرانی كند.  استعفای غیرمنتظره حریری كه با فشار ریاض انجام شده است حتی از سوی امریكا نیز پذیرفته نشده است. دولت امریکا با بیان اینکه سعد حریری «شریکی مطمئن‌» برای کاخ سفید است، از تمامی کشور‌‌ها و طرف‌‌‌ها خواست به حاکمیت، استقلال و قانون اساسی لبنان احترام بگذارند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا هم‌‌‌ شنبه در سخنانی گفت که واشنگتن هنوز سعد حریری را نخست‌وزیر لبنان می‌داند. به نظر می‌رسد، همراهی نکردن كشورهای غربی با پروژه جدید عربستان در منطقه، ریاض را وادار به عقب‌نشینی كرده است. 
   
اسرائیل توان حمله ندارد
در شرایطی كه پس از استعفای حریری برخی گمانه‌زنی‌‌ها حاكی از هماهنگی عربستان و اسرائیل برای حمله به حزب‌الله در خاك لبنان بود اما مقامات و رسانه‌های صهیونیستی بر این باورند كه این رژیم توانایی حمله به لبنان را در شرایط كنونی ندارد. روزنامه هاآرتص دیروز در تحلیلی نوشت:«زیرساخت‌های اقتصادی اسرائیل حتی در مقابل حملات محدود موشكی حزب‌الله آسیب‌پذیر هستند. از نظر جغرافیایی اسرائیل كوچك است و این بدین معنی است كه تأسیسات برقی و آبی در مناطق كوچكی جمع شده‌اند و در صورت حمله احتمالی حزب‌الله آسیب‌پذیر خواهند بود.»‌ در ماه‌های اخیر مقامات و رسانه‌های اسرائیلی از افزایش قدرت موشكی حزب‌الله ابراز نگرانی كرده‌اند. به گزارش سایت النشره، آوی گابای، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر اسرائیل هم نسبت به آنچه میان عربستان و لبنان رخ می‌دهد، ابراز نگرانی و شرایط کنونی را «‌بسیار نگران‌کننده‌» توصیف کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحران میان لبنان و عربستان ممکن است منجر به وخامت اوضاع شود و اسرائیل خودش را در جنگی که به آن مربوط نمی‌شود، بیابد. گابای در ادامه افزود:«ما بازیچه دست عربستان نیستیم و آنچه میان ریاض و لبنان رخ می‌دهد باعث نگرانی گسترده ما شده است.»
 
ارسال نظرات