خبرهای داغ:
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شاهرود گفت: حدود ۱۷ گروه تعذیه خوانی به صورت مداوم در زمان‌های عزاداری اعمه اطهار (ع) در شاهرود برنامه اجرا می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۴۶۴۷۸
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، احمد خرم  در نشست هماهنگی نخستین همایش آوا‌ها ونوا‌های مذهبی استان سمنان به میزبانی شاهرود که در  اتاق معاون فرماندار شهرستان برگزار شد اظهار کرد: نگاه تخصصی به حوضه نغمه سرایی در ایین‌های مذهبی ثمرات بسیاری داشته ومی تواند در استمرار ان‌ها کمک کند.
وی افزود: هدفمندی در زمینه‌ی انتقال محتوای مناسب، علاوه بر خرافه زدایی وکمرنگ کردن استفاده ازسبک‌های هجو وبی تناسب با عزاداری حسینی، سبب فرهنگ سازی در میان مردم و ایجاد انگیزه میان علاقه‌مندان برای دنبال کردن سنت‌های پیشینیان میشود.
معاون فرماندار با بیان اینکه در اجرای برنامه‌هایی آبینی علاوه بر استعداد ذاتی، نیاز به دانش وتخصص نیز احساس میشود، تصریح کرد: در شاهرود بدلیل پراکنده گی مناطق روستایی فرهنگ‌های متفاوت با اداب و روسوم ونغمه‌های گوناگونی وجود دارد که میتوان ان‌ها را قاعده‌مند کرد وگسترش داد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این نشست با اشاره به شناسایی ودعوت از ۱۵۰ تن از پیر غلامان اهل بیت (ع) برای شرکت در همایش شهرستانی اوا‌ها ونوا‌های مذهبی استان، بیان کرد: در نهایت بیش از ۱۲۰ تن در این برنامه‌ها حضور یافته و از میان ان‌ها ۵۰ تن برای شرکت در مرحله استانی انتخاب شدند.
سیما رجبی بابیان اینکه شهرستان شاهرود با توجه به دارا بودن سهم بیشتری از شرکت کنندگان از جایگاهی ویژه برخوردار است، افزود: در صورت داشتن اعتبارات کافی میتوان با همکاری این شهرستان در اینده همایش اوا‌ها و نوا‌ها را به صورت منطقه‌ای ویا کشوری برگزار کرد.
وی تاکید کرد: تبلیغات واطلاع رسانی برای شرکت عموم مردم در برنامه، نیاز به همکاری فرمانداری واداره‌های تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها وهمچنین شهرداری شاهرود دارد.
رجبی اضافه کرد: مستند سازی وتهیه ویژه نامه هم از دیگر کار‌هایی است که در کنار برگزاری این همایش انجام میشود.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود هم با اشاره به میزبانی این اداره از ۵۰ تن از پیشکسوتان ذاکر و مداح اهل بیت (ع)، گفت: در این میان پنج گروه مانند شمع وچراغ شاهرود، سنگ زنی دامغان و واویلا خوانای مجن حضور دارند.
شعبانعلی آشوری افزود: شاهرود، دامغان، میامی هر کدام به ترتیب با ۱۱،۱۳ و ۱۰ شرکت کننده بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و مهدیشهرهر کدام پنج نماینده در این همایش دارند، اضافه کرد: پنج پیشکسوت نیزاز شهرستان‌های سمنان آرادان و سرخه حضور خواهند داشت.
آشوری افزود: در ۲ روز برگزاری همایش، کارگا‌هایی نیز با حضور استادانی از تهران برای آشنایی بیشترمداحان جوان با نوا‌ها ونغمه‌های مذهبی سنتی برپا میشود.
لازم به ذکراست همایش استانی آوا‌ها ونوا‌های مذهبی استان سمنان،۲۳ و ۲۴ آبان ماه در تکیه‌ بازار شاهرود برگزار میشود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها