جزیره قشم نخستین مرکز گردشگری حلال ایران معرفی شد

مسئول دفتر امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: انتخاب قشم تحولی اساسی در بخش گردشگری حلال کشور ایجاد می کند و تا کنون ایران در بحث گردشگری حلال از کشورهای اسلامی عقب مانده است.
کد خبر: ۸۹۴۶۴۴۸
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

به گزارش  خبرگزاری بسیج استان هرمزگان ، حجت الاسلام اکبر فلاح نژاد عصر چهارشنبه در مراسم معرفی جزیره قشم به عنوان اولین مرکز گردشگری حلال جمهوری اسلامی ایران بیان داشت:  کلمه حلال از قرآن گرفته شده است و در تمامی ادیان حلال و حرام وجود دارد و نمی توان گفت حلال تنها در اسلام است.

وی افزود: هدف از سفر در اسلام اهداف فرهنگ است. اگر سفری فرهنگی و تعالی نباشد مورد رضایت اسلام نخواهد بود. این به این معنا نیست که اگر بگوییم گردشگری حلال در مقابلش گردشگری حرام است.

به گفته وی، الگوهای گردشگری حلال باید رعایت شود. خداوند برای تمامی رفتارهای ما در زندگی احکام دارد. گردشگری به عنوان فعل متعلق از حکم خداوند است. ما از کشورهای اسلامی در زمینه گردشگری حلال عقب مانده ایم زیرا می ترسیم اسم حلال بیاوریم. پس حلال بودن یعنی پاک بودن.

وی با بیان اینکه حلال به معنای محدودیت نیست، خاطرنشان کرد: برای توسعه گردشگری حلال در کشور باید الزامات حلال رعایت شود. با همت بلندی که استاندار هرمزگان، مدیرعامل منطقه آزاد قشم دارند یک کار بسیار خوب و الگوی مناسب برای تمامی شهرهای ایران خواهد بود.

مسئول دفتر امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان داشت: تمامی کشورهای اسلامی و اروپایی به دنبال گردشگری حلال یا همان گردشگری پاک هستند. نباید از نام حلال به عنوان محدودیت نام برد. بلکه پاک بودن در گردشگری حلال یک اصل است.

امام جمعه اهل سنت قشم: رعایت موازین اسلامی موجب رونق گردشگری حلال می شود

امام جمعه اهل سنت قشم: رعایت موازین اسلامی موجب رونق گردشگری حلال می شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان هرمزگان؛ شیخ عبدالرحیم خطیب بعدازظهر چهارشنبه در مراسم انتخاب جزیره قشم به عنوان اولین مرکز گردشگری حلال جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: اگر موازین اسلامی در گردشگری رعایت کند مورد توجه جهان اسلام قرار می گیرد. در سیر و سفر اقوام و مذاهب با هم آشنا می شوند این سفرها موجب وحدت و اتحاد میان ملت ها و اقوام می شود.

وی عنوان کرد: در گردشگری و سیر و سفر از تاریخ عبرت خواهیم گرفت. در قرآن آمده است که از تاریخ و گذشته اقوام دیگر عبرت کسب کنیم.

شیخ خطیب اظهارداشت: در سفر علم و تجربه کسب می کنیم. برای تبادل تجربه و الگو برداشتن از آداب و رسوم ملت ها باید به تمام نقاط دنیا سفر کرد. برای خروج از افسردگی و تقویت روحی به سیر و سفر نیازمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری که بر اساس معیارهای دینی باشد با توجه به یک میلیارد و ۷۰۰میلیون نفر مسلمان می تواند یک صنعت موثر و اقتصادی باشد. حتی کشورهای غیراسلامی هم به سمت ایجاد زیرساخت های گردشگری حلال رفته اند.

امام جمعه اهل سنت در قشم با بیان اینکه سهم ایران از گردشگری حلال فقط ۳درصد است و نشان می دهد بر روی این موضوع سرمایه گذاری نکرده ایم، تصریح کرد: تاکنون از سرمایه گذاری بر حوزه گردشگری غفلت کرده ایم. باید زیرساختهای گردشگری حلال را در کشور فراهم کنیم. جاذبه های طبیعی، تاریخی زیادی در کشور فراهم است تنها نیازمند ایجاد زیرساختهای گردشگری حلال هستیم.

وی تاکید کرد: دو اصل آرامش و امنیت و رفاه و آسایش  برای گردشگران مهم و ضروری است. قطعا باید این دو اصل مورد توجه مسئولان در فراهم کردن زیرساختهای گردشگری و شرایط مناسب برای گردشگران باشند.

امام جمعه اهل سنت با بیان اینکه گردشگر مانند خبرنگار نیست که در شرایط سخت سفر کند، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم ناامنی و جنگ در کشورهای منطقه یک امنیت مثال زدنی دارد و این امنیت یک نعمت است که می تواند به عنوان مقصد گردشگری معرفی کرد.

وی افزود: طی سالهای اخیر اتفاقات خوبی در ایجاد زیرساختهای جزیره قشم رخ داده است و شاهد خدمات ارزنده دولت در حوزه راهسازی و بهداشت و درمان و آموزش هستیم.

قشم پیشتاز گردشگری حلال / گردشگری حلال در کشور نهادینه شود

امام جمعه قشم با تاکید بر فراهم شدن زیرساختهای گردشگری حلال در کشور، گفت: گردشگری حلال در کشور نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان هرمزگان؛ حجت الاسلام رضا جوکار در مراسم معرفی جزیره قشم به عنوان اولین مرکز گردشگری حلال جمهوری اسلامی ایران که در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، بیان داشت: اربعین بزرگترین اجتماع بشری در طول تاریخ است، برای اینکه قبل از آن و همزمان چنین اجتماعی نبوده است. هر سال شکوه و عزمت این راهپیمایی بیشتر می شود. اربعین سالار شهیدان نقطه وحدت امت اسلام و ادیان مختلف توحیدی و ملت ها است.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری نیازمند حمایت بیشتر است، عنوان کرد: ۱۱۴ عنوان بحث مرتبط با سفر در قرآن وجود دارد. در قرآن کریم بیش از ۳۰ نوع سفر با اهداف و چشم اندازهای مختلف به آن اشاره شده است. در هفت جای قرآن خدا با استفعار انکاری و توبیخی با انسان گفتگو می کند. در این انکار و توبیخ انگیزش وجود دارد.

حجت الاسلام جوکار خاطرنشان کرد: هدف از گردشگری بسیار مهم است، در دو جای قرآن به آثار خلقت و پیدایش و آفرینش اشاره می شود. نتیجه سیر و سفر و سیاحت باید خداشناسی و پیوند بیشتر با خداوند باشد. مسافرت باید انسان را به خدا نزدیک کند.

امام جمعه قشم اظهارداشت: گردشگری حلال مورد تاکید اسلام است و جزیره قشم پیشتاز گردشگری حلال است. احساس نیاز می کنیم که حرکت کنیم و پیشتاز باشیم در گردشگری حلال و بدنبال جذب گردشگران خارجی و جهان اسلام باشیم.

وی افزود: همه مسولان حوزه گردشگری باید اعتقاد و ایمان به گردشگری حلال داشته باشند. فعلا نمی توانیم گردشگریمان را حلال بدانیم. وضع فعلی مناسب نیست و باید به سمت گردشگری حلال حرکت کنیم.

امام جمعه قشم خاطرنشان کرد: امنیت گردشگری حلال یکی از مولفه های مهم گردشگری است. همچنین باید قوانین حوزه گردشگری اصلاح شود تا گردشگر و سرمایه گذاران با مشکل روبرو نشوند. زیرساختهای گردشگری حلال باید فراهم شود. برای بستن در حرام باید در حلال را باز کنیم، اگر زیرساخت گردشگری حلال نداشته باشیم نمی توانیم مردم را ترغیب به گردشگری حلال کنیم. در زیرساختهای گردشگری حلال عقب هستیم هر چند که نسبت به گذشته بهتر شده ایم ولی مطلوب گردشگری حلال نیست.

به گفته وی، کرامت انسانی در گردشگری باید رعایت شود. در امر به معروف و نهی از منکر باید بر گردشگری حلال نظارت کرد. امر به معروف نباید موجب آزار گردشگران شود. از روشهای مناسب و نوین برای نهی از منکر استفاده کنیم.

حجت الاسلام جوکار تصریح کرد: اگر گردشگری حلال همانگونه که در اسلام مورد تاکید است در کشور فعال شود یکی از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است. اگر گردشگری حلال راه بیفتد یکی از زمینه های جذب سرمایه گذاری خارجی و گردشگران خارجی خواهد بود. برند حلال مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

پیام آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی:

حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی به مناسبت انتخاب جزیره قشم به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان هرمزگان؛ آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت انتخاب جزیره قشم به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال ایران پیامی را صادر کرد. در این پیام آمده است: گردشگری واژه ای است که تا حد زیادی تحولات عمیق و ژرف دهه های اخیر را به ذهن متبادر می سازد. اما آنچه آشکار است، این مفهوم همواره مورد عنایت ویژه اسلام قرار داشته و این واقعیت، با توجه به کثرت آیات شریفه قرآن و احادیث روایت شده از حضرت ختمی مرتبت (ص) و ائمه معصومین (ع) در این باره امری مسلم و حقیقی است و آیاتی چون ” قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ ” و  ” قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَهَ الْآخِرَهَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ “و یا حدیث پیامبر اعظم (ص) سافِروا فَاِنَّکُم اِنْ لَم تَغنَموا مالاً أَفَدتُم عَقلاً. ناظر بر این منظور هستند.

واژه حلال نیز اگرچه واژه ای اسلامی است، اما بیشتر از یک دهه است که مفهوم آن با فناوری های اطلاعات جدید به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را نه تنها در دنیای اسلام بلکه در سراسر جهان باز کرده است. آنچه اظهر من الشمس است، اوج این کاربرد مفهوم حلال را در عرصه هایی چون گردشگری می توان به عینه مشاهده کرد. به ویژه آن که بخش بزرگی از مناطق و بازارهای هدف گردشگری در سرزمین هایی واقع شده که به نام دنیای اسلام شناخته می شود، همچنین، شمار فراوانی از گردشگران را مسلمانان با توجه به جمعیت قریب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری خود تشکیل می دهند و تجمیع این دو عامل اسباب توجه فعالان عرصه گردشگری را به سرزمین های اسلامی و مسلمانان سبب شده و البته گرایش روزافزونی را هم حتی در بین جوامع غیر مسلمان شاهد گشته است. با تمام این اوصاف، در گردشگری جهانی مواردی عدیده را می توان یافت که چندان با آموزه های اسلامی سازگار نبوده است و بالطبع اسباب فراهم آمدن محدودیت های عدیده و حتی کاهش اشتیاق مسلمانان به امر گردشگری را فراهم می کند.

طرح مبحثی نوین و مورد مطلوبیت وسیع در دانش و صنعت گردشگری با عنوان گردشگری حلال، برآیند و سرانجام همه تفحصات، بررسی ها و کنکاش هایی بود که در زمینه رفع این مشکلات و دشواری ها صورت پذیرفت مبحثی که در آن خدمات متنوع گردشگری به شیوه ای ارائه می شود که نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان را متمایل، مشتاق و علاقمند بهره جستن از خدمات آن می ساخت. بنابراین، استاندارد گردشگری حلال با نظرات فقهی و شرعی اینجانب تهیه و تدوین گردید که در برگیرنده بیست زیر شاخه مختلف مرتبط با اقتصاد و گردشگری چون اقامتگاه ها و هتل ها، خدمات حمل و نقل، خوراکی و آشامیدنی، خدمات دارویی، آرایشی و بهداشتی،  رستوران ها، پوشاک و صنایع دستی، فروشگاه های زنجیره ای و…. است.

در حقیقت، با نهایت اطمینان می توان اذعان داشت با توجه به این مهمات و همچنین در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و در جهت برآورده شدن منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) به ویژه در زمینه اقتصاد مقاومتی، عطف توجه ویژه به مفهوم حلال و انجام برنامه ریزی دقیق، مدون و علمی برای کاربرد افزون یافتن آن در عرصه هایی چون گردشگری امری الزامی و ضروری بوده و خواهد بود.

از این منظر، انتخاب جزیره قشم به عنوان اولین مرکز گردشگری حلال که با توجه به ظرفیت ها و جذابیت های فوق العاده آن اتفاق افتاد، بلاشک امری مبارک و اتفاقی میمون است و اطمینان دارم که در پناه الطاف و مراحم حضرت باری تعالی این مهم می تواند برای برون رفت و رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی، تحقق عینی بخشیدن به شعار اقتصاد مقاومتی در عرصه علم و عمل و همچنین ترویج، تبلیغ و شناسایی بیش از پیش فرهنگ اصیل اسلامی نزد جهانیان مثال سرآغاز و شروع باشد.

اینجانب، ضمن عرض تبریک به مردم و ساکنان بزرگوار جزیره قشم و همچنین آرزوی موفقیت و توفیق الهی برای ریاست محترم سازمان منطقه آزاد قشم و همکارانشان و دست اندرکاران اجرایی این کار سترگ،     انتظار دارم با همراهی، همیاری و همدلی صمیمانه به صورت آنی و ویژه نسبت به اجرایی و عملیاتی نمودن واقعی پی افکندن اولین مرکز گردشگری حلال در جزیره قشم اقدامات لازم را با نیت قربه الی الله معمول و مجری دارند.

ان شاء الله که با تاسی جستن به ائمه اطهار و در پرتو عنایات حضرت ولی عصر (عج) موفق و موید باشید

ارسال نظرات