کد خبر: ۸۹۴۶۱۸۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
 
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): راه تلاش در راه خدا، اقامه حق و عدل و راه رسیدن به تمدن و جامعه اسلامی مسیر دشوار و پرفراز و نشیبی است؛ اما مشاهده مسیر طی شده در انقلاب اسلامی و همچنین افق پیش‌رو، نشانه‌هایی کاملاً امیدبخش، موفقیت‌آمیز و خوش‌عاقبت را نشان می‌دهد.(1396/8/18)
 
▼ حرف روز
اربعین حماسه‌ساز
راه‌پیمایی عظیم و میلیونی اربعین امسال نیز مانند سال‌های گذشته با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد و عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) از اقصی نقاط جهان خود را از دریای جوشان معرفت این حماسه بهره‌مند کردند. اجتماع میلیون‌ها انسان در یک برهه مشخص و با وجود سختی‌های متعدد حاکی از قدرت نرم شیعه است؛ زیرا در اوضاع کنونی در هیچ جای جهان، هیچ مکتب و مذهبی نمی‌تواند با گردهم آوردن سیل عاشقان و پیروان خود، چنین حماسه بزرگی بیافریند. در واقع،‌ راه‌پیمایی بزرگ اربعین افزون بر اینکه حرکتی از سر عشق، شور،‌ معرفت و دلدادگی به راه حسین(ع) است، در بطن خود حاوی پیام‌های سیاسی متعددی است. این اقدام با توجه به اوضاع کنونی منطقه که در آن محور سازش منطقه‌ای به سرکردگی دولت سعودی و قدرت‌های غربی درصدد هستند صدای هویت‌خواهی محور مقاومت را در هم بشکنند و مقاومت در برابر رژیم کودک‌کش صهیونیستی، تکفیری‌ها و... را بی‌اثر کنند،‌ فوق‌العاده حائز اهمیت است.
به عبارت دیگر،‌ برپایی این راه‌پیمایی عظیم در کمال امنیت، از شکست توطئه سعودی‌ـ صهیونیستی‌ـ آمریکایی به منظور ناامن‌سازی و تداوم ناآرامی‌ها در عراق حکایت دارد. در حقیقت، آنها که در پسِ تشکیل، حمایت و تجهیز گروه تروریستی داعش درصدد بودند تا ارتباط جمهوری اسلامی ایران با دیگر ارکان مقاومت در منطقه را قطع کنند، اکنون به خوبی متوجه شده‌اند که نه تنها در این زمینه توفیقی کسب نکرده‌اند؛ بلکه در اثر مقاومت راسخانه‌ رزمندگان مقاومت، این پیوند بیش از پیش مستحکم‌تر و ناگسستنی‌تر شده است. راه‌پیمایی بزرگ و میلیونی اربعین تنها گوشه‌ای از این پیوند ناگسستنی را به نمایش می‌گذارد.
افزون بر این، حضور اهل ‌سنت و پیروان دیگر ادیان، مانند مسیحیان در این راه‌پیمایی نشان می‌دهد، قدرت نرم شیعه از حد و مرز سرزمینی و جغرافیایی آن فراتر رفته و حوزه تأثیرگذاری آن مختص و محدود به شیعیان و مناطق شیعه‌نشین نیست؛  از این ‌رو جهان باید بیش از این به قدرت‌گیری شیعه و مقاومت صحه بگذارد؛ زیرا آنچه آینده منطقه را تعیین خواهد کرد، مقاومتی است که برخاسته و متأسی از راه نورانی و حیات‌بخش امام حسین(ع) است.
 
▼ گزارش روز
ثمره موضع قاطع و بهنگام
«توافق هسته‌ای ایران در حال جواب دادن است. این نکته مهم است. جامعه جهانی باید از این واقعیت استقبال کند که منطقه و جهان امن‌تر شده است؛ زیرا ایران موافقت کرد به برخی از استانداردها پایبند باشد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشت مرتبه تأیید کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است. با این اوصاف، چرا ‌ایالات متحده باید طرفی باشد که بخواهد توافقی را نقض کند که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود. این توافق واقعاً مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود. پس نباید این توافق را از هم پاشید. باید به فواید آن توجه داشت و باید کوشید تا ایران را درباره مسائل دیگر مهم برای منطقه، سر میز مذاکرات آورد.» این جملات را جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» بیان کرده است؛ جملاتی که به وضوح نشان می‌دهد برنامه مهار ایران با سیاست گام به گام و ایجاد برجام‌های متعدد یک حدس یا گمان سیاسی نبوده و نیست؛ چرا که جان کری به صراحت در این باره می‌گوید ما برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره در دیگر مسائل، از جمله فعالیت‌های منطقه، برنامه دفاعی ایران و...، باید برجام را حفظ کنیم؛ موضوعی که برخی از چهره‌های سیاسی داخلی و حتی تعدادی از مسئولان نیز بر آن تأکید کرده و اعلام کردند می‌توان در مسائل دیگر هم با آمریکایی‌ها پای میز مذاکره نشست و به توافق دست یافت، اما در همان زمان که هنوز دولت باراک اوباما در آمریکا بر سر کار بود، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در جمع زائران حرم رضوی به این موضوع اشاره کردند که برجام دیگری در کار نخواهد بود. موضع قاطع، دقیق و بهنگامی که نتیجه آن را می‌توان اکنون در پیروزی‌های مقاومت و دست بالای جمهوری اسلامی ایران در منطقه و افزایش روزافزون توان نظامی کشورمان دید. امروز هم تنها راه احقاق حقوق ملت ایستادگی و مقاومت است و اگر جز این باشد، راه رفته را نیمه‌تمام گذاشته‌ایم و این همان خواست دشمنان و بدخواهان است.
 
▼ خبر ویژه                 
زمستان ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی!
اصلاح‌طلبان هر روز صحبت‌های جدیدی را درباره «ائتلاف با روحانی» بر زبان می‌آورند؛ یک روز انکار و یک روز تأیید. جدی‌تر شدن ماجرای عبور از روحانی از آنجا آغاز شد که «بهزاد نبوی» گفت، اصلاح‌طلبان هیچ ائتلافی با رئیس‌جمهور روحانی ندارند! صحبت‌های نبوی از سوی برخی اصلاح‌طلبانِ شاید نه چندان آشنا با راهبرد تازه جریان خاص! مورد خدشه واقع شد و حمیدرضا جلایی‌پور گفت، ما با روحانی ائتلاف داشته‌ایم؛ اما نانوشته بوده و سعید شریعتی دیگر فعال چپ هم به این مفهوم اشاره کرد که همبستگی اصلاح‌طلبان با روحانی یک «فرا ائتلاف» بوده است؛ اما به تازگی اپیزود جدیدی به این کلاف در هم پیچیده اضافه شده است و آن صحبت‌های «ناصر قوامی»، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از رؤسای استانی ستاد انتخاباتی روحانی است. قوامی به تازگی گفته است: «از این ائتلاف چیزی عاید اصلاح‌طلبان نشد و حداقل چیزی که می‌خواستیم تحت عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز محقق نشد. عدم ائتلاف با سایر جریان‌ها به یقین به ‌نفع اصلاح‌طلبان است؛ ائتلاف با گروه‌هایی که امروز در مجلس عملکرد دیگری داشته و حتی حاضر نیستند به یک وزیر اصلاح‌طلب واقعی، مانند آقای بی‌طرف رأی بدهند، ثمری برای اصلاح‌طلبان ندارد.» اظهارات قوامی به وضوح نشان می‌دهد، چپ‌ها خودشان بهتر از هرکسی می‌دانند که با رئیس‌جمهور روحانی ائتلاف داشته‌اند و حالا هم باید پای این ائتلاف بایستند و درباره کارنامه بد یا خوب دولت به مردم پاسخگو باشند.
 
▼ اخبار
1ـ عرض ‌اندام صهیونیست‌ها علیه لبنان و حزب‌الله!
«یوسی میلمان» کارشناس امنیتی و نظامی روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و لبنان، گفت: «حزب‌الله می‌داند که ارتش اسرائیل در جنگ آینده دستکش‌ها را کنار خواهد گذاشت و با قدرت کامل نه‌ فقط علیه آن، بلکه علیه ارتش و دولت لبنان اقدام خواهد کرد.» وی که روابط قوی با نهاد امنیتی اسرائیل دارد، یادآور شد: «برای اولین بار در طول 40 سال اخیر، اسرائیل طرفی است که بیشترین بهره را از رخدادهای لبنان می‌برد بدون اینکه در آن دست داشته باشد و حتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر آن باشد. اکنون نیز فقط با استفاده از تمام ابزارهای موجود علنی و محرمانه بحران سیاسی در لبنان را از نزدیک زیر نظر گرفته است، نه بیشتر از آن.» به گفته او، بحران سیاسی لبنان بر سراسر منطقه خاورمیانه تأثیر دارد و حاصل رویارویی سنی‌ـ شیعی یا رویارویی سعودی‌ـ ایرانی است، اما بر خلاف سال 1982 که اسرائیل تلاش داشت بشیرالجمیل از رهبران مسیحی لبنان را به ریاست‌جمهوری این کشور برساند، اکنون در سرویس امنیتی اسرائیل کسی به ‌دنبال تغییر نظام حاکم بر لبنان نیست.
 
2ـ هیچ دلیلی وجود ندارد که حریری برخلاف میلش بازداشت شده باشد
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفته است بازداشت‌های بی‌سابقه در عربستان سعودی «برخی نگرانی‌ها» را ایجاد می‌کند. وی در عین حال تصریح کرد: «با عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی برای دریافت برخی توضیحات تلفنی گفت‌وگو کردم. با استناد به این رایزنی‌ها، معتقدم نیات خوبی (در ورای این بازداشت‌ها) است.» تیلرسون درباره سرنوشت «سعد حریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان نیز گفت: هیچ دلیلی ندارد که ثابت کند حریری برخلاف میلش در عربستان بازداشت شده است. وی افزود: ایالات متحده از او می‌خواهد به لبنان بازگردد و استعفای خود را به طور رسمی اعلام کند. این در حالی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنرانی‌ای تأکید کرد، عربستان سعودی حریری را بازداشت کرده است و سعودی‌ها او را تحت فشار گذاشته‌اند تا استعفای خود را از ریاض اعلام کند و سپس مانع بازگشت او به لبنان شده‌اند.
 
3ـ استعفای حریری نقشه از پیش ‌طراحی‌ شده عربستان بود
بنابر اعلام منابع امنیتی رژیم صهیونیستی، موضوع استعفای سعد حریری و اعلام آن از عربستان نقشه از پیش طراحی ‌شده سعودی بود. روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: منابع امنیتی بلندپایه اسرائیل می‌گویند موضوع استعفای سعد حریری از نخست‌وزیر لبنان و اعلام آن از عربستان، اقدامی ناگهانی نبود؛ بلکه در چارچوب نقشه ازپیش طراحی ‌شده سعودی انجام گرفت. منابع امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی با تبرئه خود در این موضوع مدعی شدند، از نظر محافل سیاسی و نظامی اسرائیل، بحران کنونی لبنان موضوع داخلی است و اسرائیل هیچ نقشی برای دخالت و تأثیرگذاری بر آن ندارد. این منابع در عین حال یادآور شدند، بنابر ارزیابی‌های سرویس اطلاعات اسرائیل، حزب‌الله و ایران به مشی آرام خود ادامه خواهند داد که مبتنی بر خودداری از تشدید اوضاع در لبنان و در مقابل اسرائیل است.
 
4ـ تجمعات مردمی مقابل مجلس امنیتی نیست
استاندار تهران با اشاره به لزوم بررسی طرح ارتقای سطح امنیتی مجلس در شهرداری تهران و ارائه گزارش نهایی به وزارت کشور و استانداری تهران برای تصمیم‌گیری نهایی، بر لزوم تخصیص محوطه‌ای برای برگزاری تجمعات مردمی مقابل مجلس تأکید کرد و گفت: هیچ برخوردی با تجمعات انتخاباتی، سیاسی و اعتراضی در چهار سال اخیر صورت نگرفت. مقیمی یادآور شد: تجمعات مردمی مقابل مجلس ابعاد امنیتی ندارد و مردم هر بار که مشکلی دارند، به‌ راحتی مقابل مجلس جمع می‌شوند، حرف‌شان را به گوش نمایندگان می‌رسانند و محل را ترک می‌کنند. ما هیچ‌ گاه از ناحیه این نوع تجمعات مردمی با مشکلات و چالش امنیتی روبه‌رو نبودیم.
 
▼ اخبار کوتاه
«هری‌جی کازیانیس» مدیر مطالعات دفاعی آمریکا در مرکز منافع ملی با انتشار یادداشتی اختصاصی در پایگاه «امریکن کانسروتیو» به مقامات دولت آمریکا هشدار داده است، فکر جنگ با ایران را از سرشان بیرون کنند. او نوشته است: «حرف‌هایی که در حال حاضر میان گویندگان، کارشناسان سیاست خارجی و اعضای رسانه‌های مختلف ردّ و بدل می‌شود، مانند همان فضایی است که در سال 2002 و پیش از جنگ با عراق وجود داشت و در نهایت به جنگ انجامید؛ به همین علت است که من در حد مرگ می‌ترسم.»
منابع سوری از آزادسازی روستای «الرشدیه» در حومه حلب و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌های داعشی در منطقه حویجه‌قاطع در دیرالزور خبر دادند. گفتنی است، ارتش و نیروهای مقاومت حلقه محاصره تروریست‌های داعشی را تنگ‌تر کردند و به آنها مهلت دادند تا خود را تسلیم کنند،‌ زیرا هیچ راهی برای عقب‌نشینی یا فرار آنها از این منطقه وجود ندارد،‌ منطقه‌ای که شاهراه اصلی به ‌سمت حومه شمالی و شرقی دیرالزور از طریق رودخانه فرات به‌ شمار می‌رود.
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر امن کردن اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، گفت: امن کردن اقتصاد کشور در واقع همان تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی است. وی با اشاره به اینکه ایران باید حساب ارزی خود را قوی نگه دارد تا در برابر تحریم‌ها مقاومت بیشتری پیدا کند، گفت: ذخایر ارزی نباید در بخش‌های ریالی هزینه شود.
به گفته کارشناسان، هر چند سرمایه‌گذاران بازار نفت تحولات خاورمیانه، به ویژه تنش‌های موجود پس از استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان را در عربستان سعودی دنبال می‌کنند؛ اما افزایش شمار چاه‌های فعال در آمریکا سبب شد تا بهای طلای سیاه در بازار نیویورک با افت نسبی روبه‌رو شود.
محمود صادقی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در نشست «اقلیت‌ها در اندیشه امام حسین(ع)» از تجدید نظر احتمالی درباره موضوع سپنتا نیکنام خبر داد و گفت: «بعد از نقل‌هایی که صورت گرفته، گویا قرار است از طریق قوه قضائیه اجرای این رأی به تعویق بیفتد تا راه حلی برای این مسئله پیدا شود.»
امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش گفت: دشمنان ما در دوران دفاع مقدس از اتحاد ارتش و سپاه ضربه‌های زیادی خوردند. امروز هم هرکس هر چیزی از قول ارتش و ارتشی بنویسد که باعث اختلاف بشود، چه آن نویسنده بداند یا نداند، این سخن دشمن است.

 

ارسال نظرات