پاسخ آموزش‌وپرورش در خصوص جذب و تأمین نیروی انسانی
وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه با هدف تربیتِ معلمِ کیفی و «کیفیت بخشی» به نظام تعلیم و تربیت تأسیس شده و نبایدکسوت معلمی به عنوان کلیدی‌ترین نقش درآموزش را به هر فردی سپرد.
کد خبر: ۸۹۴۵۹۷۴
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، استخدام 121 هزار معلم حق‌التدریس و آموزشیار نهضت سوادآموزی مدت‌هاست که به مناقشه‌ای میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش‌ و پرورش تبدیل شده است و در صورت تصویب مجلس، آموزش‌وپرورش موظف به استخدام این نیروهاست.

نیروهای حق‌التدریس در این سال‌ها که آموزش‌وپرورش با کسری نیروی انسانی مواجه است، کلاس‌های درس را به‌ ویژه در مناطق محروم کشور اداره می‌کنند، می‌گویند «به‌ امید استخدام در آموزش‌ و پرورش با این حقوق کم مشغول به تدریس هستند و گاهی باید برای تدریس به مناطق حاشیه‌ای و دورافتاده شهرهایشان بروند».

 

همچنین بخوانید:‌ نگرانی آموزش‌ و پرورش از استخدام معلمان حق‌التدریس بدون سنجش و آزمون

در حالی که نمایندگان مجلس در تلاش برای تصویب قانون تعیین تکلیف مربیان پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند، آموزش‌وپرورش ضمن مخالفت با استخدام این نیروها تحقق این مقوله را در تضاد با کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت می‌داند و این مخالفت‌ها منجر به شکل‌گیری نامه‌هایی در مخالفت با استخدام نیروهای حق‌التدریس و از سوی دیگر نامه‌های اعتراضی از سوی این نیروها شده است.

در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد:‌ برخی از نمایندگان و دلسوزان، اخیراً در گفتگو با رسانه‌ها مطالبی را پیرامون استخدام در آموزش و پرورش عنوان کرده‌اند که لازم است نکاتی را برای تنویر افکار عمومی به استحضار برسانیم:

1- به تازگی اظهاراتی مبنی بر اینکه طبق قانون برنامه ششم، دانشگاه فرهنگیان باید در هر سال30 هزار نفر دانشجو بپذیرد و درحال حاضر فقط چهار هزارنفر در هر سال می‌پذیرد.

در پاسخ به این قبیل اظهارات باید گفت، اولاً سال تأسیس دانشگاه فرهنگیان همزمان با شروع برنامه پنجم توسعه و مربوط به دولت دهم است که تعداد دانشجوی پذیرفته شده در دوره مذکور به ترتیب در سال 91 (22.500 نفر) و درسال 92 (17.500 نفر) و در مجموع40 هزار دانشجو بوده، حال آنکه تعهد مسئولان وقت، بر اساس برنامه پیشنهادی 82 هزار نفر بوده است. اگر دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش 120 هزار نفر را داشته است، چرا در زمان تصدی خودشان، چنین تعدادی را پذیرش نکرده‌اند؟!

ثانیاً، اگر چه دانشگاه فرهنگیان در چهار سال اخیر به دلیل فقدان امکانات و سایر محدودیت‌ها، قادر به پذیرش ثابت سالانه 25 هزار نفر نبوده است، اما درکنار این تعداد، در سه دوره اقدام به پذیرش و تربیت حدود 25 هزار نفر دیگر نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کرده است که این ظرفیت پذیرش شده از نظر اکثر ایشان مغفول مانده است.

* نمی‌توان شغل معلمی را به هر فردی سپرد

2- طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه با هدف تربیتِ معلمِ کیفی و «کیفیت بخشی» به نظام تعلیم و تربیت تأسیس شده و نباید کسوت معلمی به عنوان کلیدی‌ترین نقش در آموزش و پرورش را به هر فردی سپرد و آموزش و پرورش را به ماشین استخدام دولتی و بنگاه کاریابی تبدیل کرد.

3- اصلاحیه جذب نیروی پیش دبستانی در سال 94 در مجلس تصویب شده که در آن استخدام نیروی حق التدریس منع شده است و جای تعجب دارد که برخی نمایندگان محترم مجلس در سال تصویب این قانون، خود در مجلس حضور داشته و قطعاً از این قانون مطلعند.

4 - همچنین برخی عزیزان که نسبت به استفاده از ظرفیت جذب نیروی انسانی دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سخن گفته‌اند، نباید فراموش کنند که این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها به عنوان یک ظرفیت ویژه می‌توانست بازوی توانمندی برای تأمین و تربیت نیروی انسانی مناسب باشد ولی متاسفانه قبل از تأسیس دانشگاه فرهنگیان توسط برخی از نمایندگان محترمی که خودشان از مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند، با تمام امکانات، اموال منقول و غیرمنقول، نیروی انسانی، دارایی‌ها، تعهدات و مسئولیت‌ها از آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل و اهدا شد.

* آموزش‌وپرورش نمی‌تواند تحت تاثیر اظهارنظرهای سیاسی معلم استخدام کند

5- در پایان خاطرنشان می‌سازد، وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم در راستای اسناد فرادستی و مأموریت‌های کلان خود، منطقاً نمی‌تواند تحت تأثیر اظهار نظرهای سیاسی، دست به استخدام و تأمین نیروی انسانی موردنظر از راهی غیر از دانشگاه فرهنگیان کند. راه تأمین نیروی متخصص و متعهد در آموزش و پرورش، فرستادن نیروهای نامرتبط با شغل معلمی به کلاس درس نیست. اتفاقی که در سال 1389 در قالب بزرگترین نابسامانی اداری استخدامی، 112 هزار و 649 نفر تحت عنوان طرح مهرآفرین بدون هیچ گونه بررسی صلاحیت وآموزش مهارت معلمی رخ داد و یقیناً دیگر شاهد به کارگیری نیروهای خدماتی، آبدارچی، راننده و انباردار به عنوان معلم نخواهیم بود.

وزارت آموزش و پرورش برای فائق آمدن برکاستی‌های عدیده از جمله کمبود نیروی انسانی و مسئله کیفیت، به همراهی و پشتیبانی همه دلسوزان و دغدغه مندان نظام جمهوری اسلامی نیاز دارد و یقیناً این مسیر خطیر و آینده ساز که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم، همگان را به سرمایه گذاری در آن تشویق و ترغیب کرده‌اند، بدون همدلی و مسئولیت‌شناسی همه علاقه مندان و دلسوزان پیشرفت ایران اسلامی محقق نخواهد شد.»

 

ارسال نظرات