دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا بیان داشت: روسیه منافع محور است و ایران علاوه بر منافع محور بودن ایدوئولوژیک محور هم هست و ایران بر اساس منافع مشترک با روسیه تعامل دارد.
کد خبر: ۸۹۴۵۵۲۶
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده ادبیات دانشگاه برگزار شد، در خصوص تحلیل تحولات ژئوپلیتیک منطقه با تاکید بر دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و شرایط کنونی به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و حضور باشکوه مردم از اقصی نقاط جهان در این راهپیمایی اشاره کرد و بیان داشت: به نقل از آیت‌الله ناصری گفته است که حضرت مهدی (عج) در زمان ظهور در کنار خانه کعبه می‌گویند انا ابن الحسین (من فرزند حسینم) و این بدان معناست که قبل از ظهور امام زمان (عج) باید مردم جهان امام حسین (ع) را بشناسند.

وی اظهار داشت: امریکایی‌ها طی ۲۶ سال گذشته شکست‌های زیادی را متحمل شد و پس از فروپاشی شوروی سابق به دنبال تک قطبی کردن قدرت خود بود و درصدد بود در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ابرقدرت جهان شود.

رحیم صفوی ادامه داد: قدرت آسیایی با محوریت روسیه، چین و هند در حال شکل‌گیری است و برخی اندیشمندان معتقدند که قدرت از غرب به سمت شرق در حال حرکت است بطوریکه قدرت اقتصادی را متوجه چین و فرهنگ را فرهنگ اسلامی می‌دانند.

وی خاطر نشان کرد: ایدئولوژی لیبرال دموکراسی دیگر الهام بخش جهان نیست بلکه اسلام در قرن حاضر فراگیر شده است.
مشاور و دستیار عالی فرمانده کل قوا بیان داشت: جهان به سمت چندقطبی شدن قدرت در حال حرکت است و امریکا بسیار نگران این قضیه شد.

وی با اشاره به اینکه امریکا در غرب آسیا با شکست مواجه شد، ابراز داشت: امریکا درصدد بود بر کشور‌های عراق و سوریه مسلط شود و تریلیون دلار برای افغانستان و عراق هزینه کرد و ۵ هزار کشته و ۱۵ هزار زخمی داد، ولی نه توانست امنیت پایدار ایجاد کند.

رحیم صفوی خاطرنشان کرد: امریکا در عراق به دنبال پیاده کردن حکومت سکولار و نظام لائیک در عراق بود و می‌خواست کاری کند که این کشور متخاصم با ایران باشد، ولی به کمک مراجع تقلید عراق و روشنفکران نتوانست کاری از پیش ببرد.
وی عنوان داشت: امروز آمریکایی‌ها داعش را از عراق به افغانستان گسیل دادند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مسائل اخیر منطقه در حدود ۸۰ ماه حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تروریست به سوریه و عراق فرستادند.

وی با اشاره به اینکه در بحث کردستان عراق نیز پشتیبان اصلی و تحریک کننده آمریکایی‌ها بودند، بیان داشت: از نظر ما بحث کردستان عراق تمام شده و فتنه جدیدی در راه است که این جریان و طرح آمریکایی و سعودی و پشت پرده آن اسرائیل است.

رحیم صفوی در ادامه سخنان خود افزود: استعفای سعد حریری، دستگیری شاهزادگان و موشک یمنی به فرودگاه ریاض مطرح شده است.

وی اظهار داشت: اندیشمندان امریکایی کتابی با عنوان جهان در سال ۲۰۳۰ منتشر کرد که در آن عنوان شده است رژیم آل سعود در سال ۲۰۳۰ دیگر وجود ندارد و ایران قدرت منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها به سمت ناپایداری حرکت می‌کند، گفت: بیش از دو سال است که یمنی‌ها مورد ظلم سعودی‌ها قرار می‌گیرند و بدون حمایت امریکا نمی‌توانست به یمن حمله کند، ولی با این حال با مقاومت سرسختانه مردم شجاع یمن روبرو شدند.

مشاور و دستیار عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه ایران وزن برتر ژئوپلیتیک در منطقه را دارد، افزود: اگر ایران نبود و مستشاران نظامی خود را به دمشق و بغداد نمی‌فرستاد این دو کشور سقوط کرده بود.

وی در خصوص تعامل ایران با سوریه بیان داشت: این هنر سیاستمداران ایران بود که با این کشور رابطه دارد. روسیه منافع محور است و ایران علاوه بر منافع محور بودن ایدوئولوژیک محور هم هست و ایران بر اساس منافع مشترک با روسیه تعامل دارد.

رحیم صفوی افزود: درگیری روسیه و آمریکایی و تحریم روس‌ها توسط اروپا و آمریکا فرصت خوبی برای ماست.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران یادآور شد: ائتلاف روسیه، ایران و حزب الله لبنان در منطقه موفق است. در آسیای میانه ایران، روسیه و چین باید مانع آمریکایی‌ها در این منطقه شوند چرا که حضور امریکایی‌ها در این منطقه برای ما خطرناک است.

وی به دیدار رئیس جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: پوتین یک شخصیت پیچیده دارد که در این دیدار بسیار تحت تاثیر شخصیت ایشان قرار گرفت همان طور که حضرت امام (ره) در جهان تاثیرگذار بودند مقام معظم رهبری نیز تاثیرگذار هستند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها