گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 15
عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت در شیلات کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.
کد خبر: ۸۹۴۵۰۸۶
|
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

 تصمیمات بدون توجیه علمی و اقتصادی به صنعت آبزی پروری ضربه زد/

گزارش بسیج حاکی از آن است که سازمان شیلات بدون استفاده از دانش و تکنولوژی روز و توجه به ملزومات محیط زیستی و استفاده بهینه از سرمایه گذاری مالی و بهره مندی از بازار هدف، تاکنون به هر قیمتی پروانه صادر کرده است. چنانچه بهانه آنها افزایش آمار اشتغال تولید داخلی است. این در حالی است که امروز در دنیا با استفاده از جدیدترین متدهای تکنولوژی با کمترین بهره برداری از آب  دست به پرورش ماهی می زنند.

بر همین اساس یکی از کارشناسان شیلات که معاون پرورش تولید استان گیلان بود در بازدیدی  از مزارع پرورش ماهی آلمان اذعان کرده بود که در این تکنولوژی،‌ آلمانی ها تنها ۱۵ لیتر آب برای تولید ۶۰۰ تن تخم چشم زده ماهی تا فرآوری کامل ماهی استفاده می شود. چنانچه امروز در دنیا صنعت آبزی پروری در قالب یک تشکل و یک ارگان واحد دست به تولید و فرآوری می‌زند. 

بر این اساس اما یک واحد و مزرعه کوچک امروز کارایی لازم را ندارد تا بتواند افزایش دانش خلاقیت و تکنولوژی روز را بر روی آن سوار کند. چنانچه این مزرعه کوچک امکان افزایش نیرو، استخدام کارگر و ابزار آلات جدید را ندارد . بر این اساس سازمان شیلات با بهانه اینکه ما تولید را به بخش خصوصی سپرده ایم این مشکل را از سر خود باز می کند. حتی سازمان شیلات در بخشی که طبق قانون به آن بودجه اختصاص یافته و باید به اصلاح نژاد بپردازد آن بودجه را در همان راستا خرج نمی کند و با جابجایی ردیف بودجه آن هزینه را در جای دیگری  مصرف کرده  است.

ارسال نظرات