موضوع دخالت‌های آمریکا در ایران و انتشار اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی سابق این کشور در کتب درسی دانش‌آموزان، همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، اما آیا وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع اقدام کرده است؟
کد خبر: ۸۹۴۴۸۱۸
|
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، موضوع دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره از دیر باز در رأس برنامه‌های دولتمردان این کشور قرار داشته است و در هر دوره‌ای با روش‌های مختلف، سعی در عملیاتی کردن این کینه و عداوت نسبت به کشورمان داشته‌اند.

13 آبان 57 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانش‌آموزان و دانشجویان پیرو خط امام به عنوان یکی از نقاط عطف و به یاد ماندنی در تاریخ این سرزمین است و نشان دهنده اوج دشمنی آمریکا با ایران و ایجاد لانه جاسوسی آمریکاست؛ مرکزی که در لوای سفارتخانه‌ای قانونی در ایران فعالیت می‌کرد، اما در عمل سنگری برای طراحی و عملیاتی کردن انواع توطئه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

مکانی که در آن با استفاده از پیچیده ترین امکانات استراق سمع و جاسوسی، سعی در براندازی نظام داشت و سالیان سال از این مرکز جاسوسی فعالیت‌های مختلف براندازی طراحی می‌شد.

زمانی که در 13 آبان این مرکز توسط جمعی از دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد، اسناد مهم و زیادی دال بر دخالت آشکار آمریکا در امور مختلف کشورمان به دست آمد که همگی نشانه اوج دشمنی آمریکا با ما بود.

این اسناد به دست آمده به خوبی نشان می‌داد که چگونه استکبار جهانی با دسترسی به منابع مهم کشور در حوزه‌های مختلف، سعی در چپاول سرمایه‌های مادی و معنوی ایران را داشت.

 ضرورت آگاهی داشتن و روشن شدن این فعالیت‌ها علیه ایران در اذهان مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، امری واضح و مسلم بود و مسئولان همواره بر آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید داشته و دارند.

نمونه بارز این تأکیدات، فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته معلمان با ایشان در هفته معلم بود که بر اهمیت اطلاع رسانی و روشنگری در خصوص دخالت‌های آمریکا و طرح ریزی برنامه‌های گوناگون و در برهه‌های مختلف استکبار جهانی بود و ایشان تأکید داشتند تا این اسناد به کتب درسی دانش‌آموزان ورود پیدا کند.

در این میان، وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای عملیاتی شدن منویات و توصیه های موکد رهبر انقلاب سعی کرده است تا محتواهای مرتبط با اقدامات آمریکا در پی ریزی شگردهای جاسوسی و دخالت در امور کشور را در کتب درسی مطرح کرده و اذهان دانش‌آموزان و نسل نوپا و جویای دانستن را با حقایق پیدا و پنهان آن آشنا سازد.

باتوجه به وجوه مختلف عداوت آمریکا با ایران و مصادیق بارز آن در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اشکال مختلف این دشمنی، ضرورت انتشار چنین اسنادی در کتب درسی دانش‌آموزان هر روز بیشتر احساس می‌شود؛ چراکه باید نسل امروزی که آن دوران را درک و مشاهده نکرده است، با ابعاد مختلف این دشمنی آشکار آشنا شوند و با نگرشی درست، به تحلیل این موضوع بپردازند.

عدم درج و افشای این اسناد در کتب درسی باعث می‌شود تا میلیون‌ها دانش‌آموز به دلیل عدم آگاهی از این اسناد و هجوم بی پایان اطلاعات نادرست و تحریف واقعیت به خصوص در رسانه‌ها و فضای مجازی، از طریق ابزار قابل اعتماد یعنی کتب درسی خود، از این خیانت‌ها آگاهی پیدا کنند تا در دنیای تحریف لحظه‌ای اطلاعات و حقایق ملموس سیاسی،فرهنگی و اجتماعی، با حقیقت و اصل موضوع آشنا شوند.

محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و نظری در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «ورود محتوای مربوط به اسناد جاسوسی و دخالت آمریکا در کشورمان به کتب درسی»، اظهار داشت: در سال گذشته که رهبر معظم انقلاب این موضوع را مورد تأکید قرار دادند، کارگروهی تشکیل شد و در حال حاضر این موضوع وارد کتب درسی شده است.

وی ادامه داد: در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم، موضوع افشای اسناد دخالت آمریکا در امور ایران وارد شده است؛ ضمن اینکه قبلاً هم چنین موضوعاتی مانند تسخیر سفارت آمریکا، دانشجویان پیرو خط امام و واقعه طبس در کتب درسی منتشر شده بود.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و نظری تصریح کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب این بود که نسبت به اسناد جاسوسی آمریکا در کشورمان توجه شود و ما نیز به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم.

امانی طهرانی یادآور شد:‌ این موضوع بحث محتوایی است و باید محتوایی باشد که با اسناد جاسوسی آمریکا مرتبط بوده و بتواند از آن استفاده کند.

وی در خصوص اینکه «آیا فقط اسناد لانه جاسوسی در کتاب آمادگی دفاعی منتشر می‌شود»،گفت: کتاب آمادگی دفاعی برای همه دانش‌آموزان است و به رشته خاصی بستگی ندارد؛ ضمن اینکه باید پتانسیل اسناد نسبت به این موضوع سنجیده شود.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و نظری ابراز داشت: این بحث، موضوعی محتوایی است نه تبلیغی و یک کار کارشناسی است.

امانی طهرانی متذکر شد: در این خصوص ممکن است نقطه‌های فراوانی را یافت و یا نقطه‌های کلی یافت شود که به محتوای کتاب درسی متصل باشد، و اگر این طور باشد، به آن ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات