مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی:

افزون بر 500 اثر به دبیرخانه سوگواره اربعین سیستان و بلوچستان رسیده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره اربعین در سیستان و بلوچستان گفت: فراخوان این سوگواره انجام شده و بیش از 500 اثر در بخش های عکس، خوشنویسی، نمایش مذهبی، هنرهای تجسمی، شعر و دلنوشته به دبیرخانه آن رسیده است
کد خبر: ۸۹۴۴۶۴۳
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان حسین مسگرانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: سوگواره تعزیه خورشید کاروان به کارگردانی محمد بیگی ویژه این ایام در شهر‌های زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و نیکشهر برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: نخستین اجرای این سوگواره همراه با شعرخوانی شاعران از امشب به مدت سه شب در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان آغاز می‌شود.
وی اظهار داشت: نمایشگاهی از آثار ارسالی هنرمندان استان در بخش عکس این سوگواره نیز در مرز میرجاوه ویژه زوار حسینی کشور پاکستانی برگزار می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر تخصصی شدن کتاب فروشی‌های استان تصریح کرد: کتاب فروشی‌های استان باید به سمت عرضه کتاب‌های تخصصی بروند که این امر مستلزم ورود سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف فرهنگی از جمله دانشگاه‌ها به این حوزه است.
وی افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان با توجه به بهره مندی از چاپخانه و انتشارات دانشگاهی می‌تواند کتاب فروشی‌های تخصصی با گستره فعالیت متنوع مانند «شهر کتاب تهران» در زاهدان ایجاد کند که به طور قطع صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.
مسگرانی افزود: پرداخت یارانه کتاب و وام با درصد سود پایین برای ایجاد کتاب فروشی‌های بزرگ از جمله اقدامات و همکاری‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با هدف کیفی شدن عرضه کتاب و افزایش سطح علاقه مندی اقشار مختلف جامعه به کتاب و کتاب خوانی است.
وی تاکید کرد: در بازدید‌های انجام شده از کتاب فروشی‌ها بار‌ها به صاحبان این مراکز پیشنهاد و تاکید شد که با هدف افزایش استقبال مردم از خرید کتاب به اینترنت مجهز شوند یا تغییر دکوراسیون دهند، اما خود را با فروشگاه‌های بزرگ لباس و ... مقایسه می‌کنند و می‌گویند صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی (۲۰ تا ۲۶ آبان) گفت: توجه به افزایش سطح مطالعه و کتابخوانی یکی از مولفه‌های مهم تحول فرهنگی در استان است.
مسگرانی افزود: با توجه به رشد فضای مجازی، حوزه کتابخوانی با افت رو به رو شده که در همین زمینه بررسی سطح مطالعه در سیستان و بلوچستان به صورت پژوهشی در حال انجام است و به محض جمع بندی نهایی نتایج آن اعلام می‌شود.
وی اظهار داشت: جایگاه کتاب محفوظ است و جامعه‌ای که مردم آن کتاب نخوانند هیچ رشد و پویایی نخواهند داشت و یکی از ابزار‌های تشخیص توسعه فرهنگی درصد رشد کتابخوانی مردم جامعه است و توجه به این مقوله باید فقط معطوف به هفته کتاب و کتابخوانی نشود.
وی گفت: نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، برگزاری نشست فرهنگی با حضور ناشران و مولفان با هدف آسیب شناسی حوزه نشر و اهل قلم، اجرای طرح نذر کتاب، تجلیل از کتابداران فرهنگی، طرح توسعه، تجهیز و ساخت کتابخانه، رقابت‌های کتابخوانی، معرفی نویسندگان و ناشران برتر و جشن کتاب از مهمترین برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: تا کنون از چابهار، زاهدان، زابل و ایرانشهر برای ایجاد کتاب فروشی بزرگ طرح‌هایی ارائه شده که امیدواریم تصویب شود.
وی گفت: با موافقت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه نمایشگاه کتاب استاندارد در زابل، ایرانشهر و چابهار تا پایان سال برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به تغییر زمان برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی بیان کرد: این کنگره قرار بود در هفته وحدت برگزار شود که با توجه به ترافیک برنامه‌ها و علاقه مندی شمار زیادی از شعرا و هنردوستان برای حضور، زمان آن تغییر کرد و تا پایان آذرماه برگزار خواهد شد.
ارسال نظرات