رئیس سابق صدا و سیما در ویژه برنامه استکبارستیزی در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: افکار عمومی مسئله آمریکا را خوب درک کرده بود که باعث شدند تسخیر طولانی شود.
کد خبر: ۸۹۴۴۵۳۴
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از خوزستان؛

عزت الله ضرغامی در آغاز سخنان خود در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در بین دانشجویان این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه شهیدچمران اهواز بسیاردانشگاه خوبی است و در جایگاه علمی مناسبی قراردارد.
 
ضرغامی اظهارداشت: درمورد این ایام قاعدتا دومطلب را باید بگویم یکی بخاطر همزمانی با ۱۳ آبان برای انتقال تجارب راجع به آمریکا و دیگری راجع به فضای مجازی و افکارعمومی است .
 
رئیس سابق صدا و سیما عنوان کرد: تصورم این است که شرایط امروز جامعه ما و شرایط عمومی مردم در آبان ۹۶تاحدبسیار زیادی شبیه آبان سال ۵۸ است درآن یک سال بعد از پیروزی انقلاب، تصور عمومی مردم این بود که شاه سمبل استکبار و دیکتاتوری بود و حال که شاه سقوط کرده کار سازمان یافته و باید کشور را ساخت.
 
وی افزود: درحالی که دشمن اصلی آمریکا بود و باید به آمریکا توجه میشد چراکه آنها شاه و پدرش را برکشور مسلط کردند و بعد هم از کشور خارج کردند، بعضی احزاب ‌مانند توده و چریک‌های فدایی طرفدارشوروی بودند و شوروی را بر قدرت و دشمن معرفی نمی کردند درحالی که درآن مقطع دوقطبی ساختند.
 
ضرغامی گفت: چپی‌ها و مارکسیست‌ها بحث آمریکا را پررنگ‌تر نشان می‌دادند و حتی بعضی انقلابیون و حزب الهی‌ها را طرفدار آمریکا می خواندند و جو را فتنه آمیز میکردند، مانند نشریه مجاهدمنافقین که خود را ضد آمریکایی میخواند و حاکمیت را آمریکایی میخواند.
 
رئیس سابق صدا و سیما با بیان اینکه امام هم مرتبا علیه آمریکا صحبت میکرد، بیان کرد: دولت موقت نه تنها از امام تبعیت نمی کرد که با آمریکا روابط خوبی برقرار کرد و بعدا درلانه جاسوسی مشخص شد که بعضی دولتمردان با آمریکا رابطه دارند جاسوس هستند.
 
وی یادآور شد: در داخل کشور هم ‌مرتبا فتنه‌های قومیتی از خلق عرب(خوزستان)تاخلق آذربایجان و از خلق مسلمان تا ترکمن وبلوچ بخصوص کردستان که هزینه برای نظام داشت به عنوان طرح روی میز آمریکا بود که کشور را درگیر کرد اینها در داخل لانه جاسوسی آمریکا طراحی شد که عناصرآمریکا رهبری آن را به عهده گرفتند .
 
ضرغامی ادامه داد: دانشجویان پیرو خط امام دریافتند امام می گوید دشمن آمریکاست اما دولت موقت باآمریکا همراه است مردم هم دریافتند کسی باید به ندای امام لبیک بگوید هرچند دانشجویان اطلاعیه زدند اما شنیده نشد اما در جلساتی که در ۴ دانشگاه اصلی تهران بود پیشنهادی از دانشگاه شریف از ابراهیم اصغرزاده آمد که بعد به دانشگاه امیرکبیر رسید که بهتراست لانه جاسوسی آمریکا را ۳روز تسخیر کنیم.
 
رئیس سابق صدا و سیما تصریح کرد: همه باید این روایت‌های تاریخی را خوب بدانند و باید از آن پند و عبرت بگیرند چرا که ممکن است وضعیت تکرار شود  پس ما ۱۳آبان (روز دانش آموز) را انتخاب کردیم که قراربود راهپیمایی هایی انجام شود و تقارن این دو روز هم بدلیل همین بود ما با برنامه قبلی برای حمله به سفارت رفتیم با دانشجوهایی که چند ۱۰۰نفربودند رفتیم ازقبل نقشه لانه مشخص بود و هر دانشگاه یک ‌قسمت را گرفت مثلا دانشگاه امیرکبیر در ضلع غربی سفارت قسمت ویزا را گرفت، آمریکایی ها گاز اشک ‌آور زدند و اسناد را رشته رشته کردند که به اسناد دست پیدا نکنیم هرچند بعدا اسنادمشخص شدند.
 
وی افزود: پس چرا این ۳روز اشغال سفارت آمریکا ۴۴۴روز طول کشید؟! علت طولانی شدن آن افکار عمومی بود امام هوشمندانه این حرکت را پشتیبانی کرد اما مسئولین حکومتی مثل دولت موقت بدلیل بافت آمریکایی کلا مخالفت کردند و بازرگان بعداز اشغال لانه جاسوسی استعفاداد و دولت موقت منحل شد.
 
ضرغامی اشاره داشت: امام‌ در مقابل حمله به سفارت بیان کرد که این تسخیر انقلاب دیگری در ایران است چون می دانست دشمن اصلی  آمریکاست و مردم هم از همه‌جای کشور می آمدند و در تظاهرات شرکت می کردند وشعارمی دادند چون افکارعمومی مسئله آمریکا را خوب درک کرده بود وباعث شدند تسخیرطولانی شود .
 
رئیس سابق صدا و سیما با بیان اینکه دشمنی با امریکا دربین مردم به لحاظ تئوریک تعمیق پیدا کرد ه بود گفت: تاجایی درلایه های درونی نظام هم رسوخ پیدا کرد که گروه های چپ(منافقین _حزب توده _چریک های فدایی) هم که خلع سلاح شدند می آمدند وشعارمی دادند چرا که احساس میکردند اگر نیایند بازی را باخته اند ‌.
 
وی ادامه داد: کسانی هم بودندکه جزء سران لانه بودند وارد اصلاح طلبان شدند و به عذرخواهی و اظهارشرمندگی از تسخیر لانه درسال ۷۶و۷۸ رسیدند اما همین‌م سئله هم مدت زیادی طول نکشید که آنهایی که اظهار پشیمانی کردند درمقالات خود از تسخیرلانه دفاع کردند چرا که بر اساس نیاز جامعه بود  و مواضع نسبت به امریکا مشخص شد، خط انقلاب روشن‌تر شد، تسویه ای برای کسانی بود که نمی توانستند همراه مردم حرکت کنند.
 
ضرغامی در رابطه با سالهای اول مسئولیتش درصداو سیما اظهارداشت: اوایل انقلاب فیلمهایی در آرشیو محرمانه صداوسیما بودندکه اجازه پخش نداشتند که مربوط به دولت موقت، بازرگان وسخنرانی هایش، هیئت دولت و تظاهرات وشعارها بود وقتی روی انتن رفتند ‌مشخص شد خود این دولت استعفا داد و نتوانستند بامردم‌همراه شوند.
 
رئیس سابق صدا و سیما تاکید کرد: پس اگر کسی در مقام اجرا و حکومت آمد خواست کشور را اداره کند نمی‌شود ده تا حزب باتفکرات متفاوت باشند که هرکدام بخواهند کشور رابه سمتی ببرند اگر مخالفت وجود دارد همراه با احترام وادب بیان شود نه با بی‌ادبی.
 
وی با اشاره به اینکه تصاویری وجود داشت که نشان‌می‌داد چپی‌ها به امام درود میفرستند، عنوان کرد: این نشان دهنده رهبری قوی امام بود، حتی در اعترافات گل سرخی هم بود ‌که نشان داد ایده آل یک چپی میتواندحضرت علی و امام‌حسین(ع)باشد.
 
ضرغامی تصریح کرد: علی رغم تلاش شاه برای نشان دادن این‌مطلب که مارکسیست ها ‌و نه روحانیون، مخالف نظامند، مردم درک کردند مشکل روحانیون نیستند.
 
رئیس سابق صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود ۱۳آبان را نقطه عطفی در تاریخ ایران خواند و بیان کرد: تصاویری که دانشجویان جوان هنگام تسخیر لانه جاسوسی تصاویر غوغا بپا کرد و عین همین صحنه درسال 92 بود که ملوانان و تفنگداران آمریکایی را دستگیر کردند و گروه های سیاسی از ترس پخش این تصایر درفضای ‌مجازی به اوباما تاختند که نتوانست کاری بکند.
 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم ها پرداخت و گفت: تحریم ها از اوایل انقلاب بوده در این مقطع اگر با امریکا مذاکره کنیم مسائل حل می‌شودحتی مرحوم هاشمی رفسنجانی هم آن رابیان کرد.
 
ضرغامی با بیان اینکه دولت آقای روحانی با رای مردم و اجازه رهبری مذاکره با آمریکا را انجام داد،اظهار داشت: بهترین راویان بدعهدی امریکا خود رییس جمهور،  وزیر امورخارجه وگروه مذاکره کننده هسته ای هستند، سخنرانی های آقای روحانی مانند سخنرانی های ابتدای انقلاب سال ۵۸ است.
 
رئیس سابق صدا و سیما اشاره داشت: در زمان اوباما ‌گفتند که ‌مادرتحریم ها، تحریم‌های کلان و ابرتحریم ها را با کسانی که دشمنان ما هستند آغاز کردیم و ایران جدی‌ترین دشمن ما است و برجام را قبول نداریم.
 
وی ادامه داد: حتی به اسم سپاه بسیاری از شرکت های سازندگی را تحریم کردند، می‌خواهند بین مردم دو دستگی ایجاد شود، شرکت‌هایی که طرف دولت هستند و کارسازندگی میکنند راتحریم کردند مادرتحریم ها را برای فلج کردن کامل بکار بردند.
 
 
ضرغامی تصریح کرد: بخاطر همین شرایط امروز مانند سال ۵۸است هیچگاه مردم ‌و مسئولین در این حد نسبت به دشمنی با آمریکا آنقدر همگرا نشده بودند پس باید حواسمان به دوقطبی باشد چون جامعه را ناخواسته به سمت حواشی می برد و ازمتن جدا میکند .
 
 
رئیس سابق صدا و سیما بیان کرد: افکارعمومی همانطور که درسال ۵۸پشت تسخیر لانه جاسوسی وانقلاب بود و آن را ۱۰گام جلوتر برد امروزجدی تر وجود دارد.
 
وی در پایان سخنان خود بیان کرد: می توان درشرایط سنگین تحریم‌ها با تکیه به خود مردم و توانمندی‌های داخلی  فائق آمد و به شرط اتحاد و وحدت کلمه است،باید دعواهای قومی را کناربگذاریم  چرا که این شرایط سخت‌تر از دوران جنگ‌نیست،مسئولین هم باید دست دردست هم دهند و بتوانند بهترین مقابله را با تحریم ها کنند.
ارسال نظرات