در حالی که چین و روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تمدید سوآپ ارزی یوان و روبل برای سه سال دیگر هستند، دو کشور قصد دارند استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه خود را به حداکثر برسانند.
کد خبر: ۸۹۴۴۱۲۵
|
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹


به گزارش خبرگزاری بسیج، مسکو و روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تمدید توافق سوآپ ارزی روبل و یوان برای یک دوره سه ساله دیگر به ارزش 25 میلیارد دلار هستند.

دو کشور قصد دارند استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه خود را نیز هرچه افزایش دهند.

کارشناسان بر این باورند که این چشم‌انداز به کاهش وابستگی دو کشور به دلار آمریکا منجر خواهد شد.

طی هفته جاری میلادی نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: مقامات مالی دو کشور در حال کار برای تمدید توافق سوآپ ارزی روبل و یوان برای سه سال آینده هستند.

معاون نخست‌وزیر روسیه نیز اعلام کرده است در سال 2016 سهم ارزهای ملی دو کشور در کل مبادلات دوجانبه چین و روسیه در صادرات کالای روسی 13 درصد و در واردات روسیه 16 درصد بوده است.

در نیمه نخست سال 2017 این شاخص‌ها به ترتیب به 16 و 17 درصد افزایش یافته است.

هر دوی کشور چین و روسیه متعهد هستند تا استفاده از ارزهای ملی روبل و یوان را در مبادلات دوجانبه افزایش دهند که این به معنای کاهش قریب‌الوقوع سهم دلار در مبادلات بین دو کشور است.

مهدی مهدی‌اف کارشناس روس، معتقد است این یک حقیقت است و هر دو کشور چین و روسیه در حال کار برای بستن قراردادهای چندجانبه ارزی با دیگر کشورهای عضو بیریکس هستند.

مهدی‌اف تأکید کرد: معامله با ارزهای ملی بین کشورها از آنها در برابر بحران‌های خارجی محافظت کرده و به آنها کمک می‌کند تا از نوسانات بازار ارز دور بماند. توافقات سواپ ارزی همچنین به کشورها در کاهش کسری بودجه خود کمک می‌کند.

ارسال نظرات