دشت مختار اقتصاد کشاورزان را متحول کرد

با آبیاری ۳ هزارهکتار از زمین‌های زراعتی دشت مختار در شهرستان بویراحمد تحول بزرگی در رونق اقتصادی کشاورزان فراهم شد.
کد خبر: ۸۹۴۳۹۸۸
|
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
دشت مختار با ۳ هزار هکتار زمین کشاورزیدشت مختار اقتصاد کشاورزان را متحول کردمد؛ دیم محل درآمد ۴۵۸ خانوار روستایی دهستان مختار و یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد کشاورزی استان است، اما به علت کم آبی نتوانسته بود نیاز‌های جمعیت ۲ هزارنفری این منطقه را تامین کند این در حالی است که این دشت در فاصله کمتر از یک کیلومتری رود بزرگ بشار در یاسوج قرار دارد.
سال ۸۱ طرحی برای انتقال آب رود به این دشت آغاز شد، اما چندی بعد به علت نبود اعتبار راکد ماند تا اینکه سال ۹۵ و با اعمال یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری طرح‌های عمرانی راکد به بخش خصوصی گره از مشکل این طرح باز شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: افزون بر ۵۵ درصد کشت محصولات زراعی در سطح کشور وابسته به آب‌ها و سفره‌های زیر زمینی است که این وضعیت منابع آبی زیر زمینی را تهدید می‌کند و باید برای بهبود این وضعیت تلاش کرد.
عباس کشاورز در بازدید از طرح پمپاژ آب در ۸۵۰ هکتار از اراضی منطقه مختار در شهرستان بویراحمد افزود: یکی از راهبرد‌های مهم دولت و وزرات جهاد کشاورزی افزایش میزان بهره وری در واحد سطح با چاشنی مدیریت آب است.
وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر ۸۳ میلیون تن ذکر کرد و گفت: کمتر از ۱۰ میلیون تن از این میزان از طریق اراضی دیم در کشور تامین می‌شود.
کشاورز گفت: مساحت زمین‌های دیم در کل کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار و میزان اراضی آبی نیز افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد تولیدات در زمین‌های آبی صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: طرح پمپاژ در ۸۵۰ هکتار اراضی دیم در منطقه مختار شهرستان بویراحمد یکی از طرح‌های راکد در گذشته بوده که همراه با ۲۰ طرح پمپاژ کشاورزی در دولت یازدهم احیا و در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
جعفر گوهرگانی افزود: افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح پمپاژ هزینه شد که سال گذشته با کاشت محصول لوبیا بیش از این مبلغ هزینه شده برای کشاورزان سرمایه گذاری داشت.
وی تعداد بهره برداران در این طرح را بیش از ۴۸۰ نفر دانست و گفت: این افراد در قالب تشکیل شرکت تعاونی آب بران مشغول بهره برداری از این طرح هستند.
وی با بیان اینکه افزون بر ۳۰ هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به آبی را دارد افزود: تاکنون ۱۰ هزار هکتار از این میزان تحقق یافته است.
مصطفی وفااصل سرمایه گذاری بومی این طرح با صرف ۱۰ میلیارد ریال کارنیمه تمام را تمام کرد و پمپاژ آب به اراضی این دشت پس از ۱۵ سال وقفه به بهره برداری رسید.
این سرمایه گذار گفت: در مرحله اول ۸۰۰ هکتار از زمین‌های دیم به آبی تبدیل شدند و کار توسعه آن برای زیر پوشش بردن مابقی اراضی دیم به ظرفیت ۳ هزار هکتار همچنان ادامه دارد.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان گفت: با احداث ۳۰ هزار متر شبکه اصلی فرعی انتقال و اجرای شبکه آبیاری بارانی و قطره‌ای ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.
جعفر گوهرگانی افزود: در اولین فصل برداشت ۲ هزارتن لوبیا و کاه خشک به ارزش ۸۵ ملیارد ریال تولید شد که بر این اساس ۶۵ درصد از کل اعتبار هزینه شده تنها در یک دوره برداشت محقق شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح درآمد کشاورزان را ۳ برابر افزایش داده است گفت: میزان محصول تولیدی زمین‌های دیم قبل از اجرای طرح ۵۰۰ کیلوگرم گندم به ارزش ۷ میلیون ریال برآورد شده این در حالی است که در اولین دوره برداشت با آبی شدن اراضی این دشت از هر هکتار ۳ تن لوبیا به ارزش ۲۱۰ میلیون ریال برداشت شده است.
گوهر کانی افزود: این طرح زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.
یکی از ساکنان این منطقه گفت: تا پیش از اجرای این طرح ما فقط کشت دیم در این اراضی داشتیم این در حالی است که با آبرسانی به این دشت ما توانستیم حبوبات، ذرت و سایر محصولات را در این دشت کشت کنیم و افزایش درآمد داشته باشیم.
دیگر کشاورزی ساکن منطقه مختار نیز گفت: ۲ فرزند دانشجو دارم که تا پیش از این با کارگری هزینه‌های آن‌ها را تامین می‌کردم، زیرا با کشت تک محصولی مانند گندم یا جو در این اراضی درآمد بسیار پایینی عاید ما می‌شد، اما با آبرسانی به این دشت توانستم تا هزینه‌های آن‌ها را از طریق کشاورزی و کشت حبوبات تامین کنم.
در استان کهگیلویه و بویر احمد هزار و ۴۰۰ طرح نیمه تمام عمرانی با عمر متوسط ۵ سال وجود دارد که ۱۰ طرح از این مجموع آبرسانی به دشت ها‌ی کشاورزی ست که با بهره برداری از این طرح‌ها حجم زمین‌های آبی استان از ۷۰ هزار هکتار فعلی به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی کشور واقع شده است.
ارسال نظرات