خارجی ها پس از آنکه نگرانی خود را از قبضه بازار بر طرف کرده و رقیب خود در داخل کشور را حذف شده دیدند، هر چیزی که دلشان خواست به مردم فروختند.
کد خبر: ۸۹۴۳۸۵۷
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

 واردات تأمل برانگیز 26هزار کیلو تخم ماهی

گزارش بسیج حاکی از آن است این امر طبیعی است که خود به خود تولید کننده ای که به دنبال اصلاح نژاد می آید ، بحث بیو تروریسم، را نشناخته و منافع ملی برای وی در درجه ی چندم و منافع شخصی برای وی ارجح است. بنابراین وی به راحتی تخم ماهی خارجی را وارد کشور می کند.
بدین ترتیب این نشان می دهد که چرا واردات تخم ماهی باید سود داشته باشد. این در حالی است که همین الان هم بسیاری از این افراد ادعا دارند که تولید باید سود ده بوده و باید از تخم ماهی وارداتی استفاده کرد. برهمین اساس سال 1383 حدود 810 کیلو تخم چشم زده وارد کشور می شود اما اکنون بر اساس ادعا و آمار سازمان شیلات حدود 26 هزار کیلو به طور قانونی وارد کشور می شود.
این درحالی است که تولید ماهی از سال 1383 تاکنون از 30 تن به 90 تن در حال حاضر رسیده  و این یعنی در طی این سال ها واردات تخم ماهی 32 برابر اما تولید تنها 3 برابر شده است. این درحالی است که بعد ها مشخص شده است که خارجی ها به طور مرموزانه ای برخی بیماری ها را از طریق همین تخم های ماهی وارد کشور کرده و ضربات و لطمات جبران ناپذیری را به صنعت ابزی پروری کشور وارد کردند. بدین صورت خارجی ها پس از آنکه در ابتدا تخم ماهی با کیفیت وارد کردند کیفیت تخم ها را کاهش داده و علی رغم قبضه بازار بیماری را کم کم وارد صنعت آبزی پروری کردند. خارجی ها پس از آنکه نگرانی خود را از قبضه بازار بر طرف کرده و رقیب خود در داخل کشور را حذف شده دیدند، هر چیزی که دلشان خواست به مردم فروختند.

ارسال نظرات