مصطفی برزگر
گزارشی از اقدامات ارزنده کمیته فرهنگی اربعین سپاه؛
بعد از خروج از شهرستان مهران تا پایانه مرزی بنرها و پرچم های زیبای مرتبط با اربعین چشم هر زائری را به خود جلب می کند.
کد خبر: ۸۹۴۲۸۶۲
|
۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها شهرستان مرزی مهران پذیرای حضور زائرانی است که از اقصی نقاط  کشور خود را برای حضور در مراسم اربعین در کربلای معلی می رسانند.

از همین رو حال و هوای شهر مهران این روزها وصف ناپذیر است؛ ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از زائران در شهر مهران دائر شده و زائران بعد از استراحتی کوتاه مسیر را دوباره از سر می گیرند.

یکی از اقدامات انجام شده برای زائران در شهرستان مرزی مهران اقدامات فرهنگی اربعین استان ایلام است، به طوری که با فضاسازی های مناسب با وجود نبود امکانات اما به خوبی اقدام به این مهم نموده است.

بعد از خروج از شهرستان مهران تا پایانه مرزی که 11 کیلومتری می شود بنرها و پرچم های زیبای مرتبط با اربعین چشم هر زائری را به خود جلب می کند.

پرچم های موجود در این مسیر در واقع یادآور همان مسیر زمانی است که مهران درگیر با جنگ بوده به نوعی باید گفت ایجاد چنین فضایی برای زائران نقش بسزایی در تقویت روحیه آنان دارد.

علاوه بر این در همین مسیر که به نوعی نزدیکترین مسیر و حتی آخرین مسیر کشور برای ورود به عراق و کربلای معلا است بلندگوهایی نصب شده که نوحه های پخش شده از آن ذهن زائران را به یاد دوران دفاع مقدی بازمی گرداند آنجا که همان نوحه ها و توسل بر اما حسین (ع) توانست پیروزی دفاع مقدس را رقم بزند.

همین فضاسازی مناسب برای زائران بخصوص در این مسیر مرزی باعث شده تا با یادآوری فضای دفاع مقدس خود را برای پیروزی های دیگر آماده کنند.

از آنجا که اربعین حسینی بعنوان یک کنگره مذهبی جهانی مطرح است لذا فراهم نمودن این گونه فضاسازی های فرهنگی نقش مهمی در تقویت روحیه زائران برای دست یابی به اهداف بلند مدت اسلام دارد.

کمیته فرهنگی اربعین با مدنظر قرار دادن معرفی چهره پلید امریکا در دروان های مختلف برنامه هایی را در این مسیر برای زائران فراهم کرده است.

این کمیته با برپایی نمایشگاه مبارزه با استکبارستیزی توانسته نقش مهمی را در این خصوص ایفا کند به طوری که زائران با دیدن از نمایشگاه یادآور جنایت های امریکا علیه ملت ایران و جهان می شوند.

نمایشگاه مربوطه از روزها قبل افتتاح و برای استفاده هر چه بهتر زائران از آن تا بعد از ایام اربعین ادامه دارد البته به دلیل حجم زیاد بنرهای موجود در مرز این نمایشگاه به صورت پراکنده ایجاد شده است.

این کمیته تعداد چندین ایستگاه فرهنگی در طول مسیر پایانه مرزی ایجاد کرده تا زائران بتوانند از امکانات آن استفاده لازم را ببرند.

این ایستگاه ها شامل نمازخانه، محل توزیع بروشور، برپایی نماز جماعت و حضور روحانیون و مداحان است، از آنجا تعداد نمازخانه ها در مسیر پایانه مرزی با توجه جمعیت زائران جوابگو نیست لذا ایجاد نمازخانه های کمیته فرهنگی اربعین باعث شده تا امکان اقامه نماز جماعت با حضور روحانیون در این ایستگاه ها فراهم شود.

همین باعث شده تا علاوه بر اقامه نماز جماعت زائران با استراحتی کوتاه دوباره مسیر را از سر بگیرند و در صورت لزوم شرایطی فراهم شده تا زائران در ایستگاه بعدی استراحت کند.

روحانیون مستقر در این ایستگاه ها نیز اقدام به توضیح مسائل شرعی برای زائران کرده و پاسخگوی سوالات آنان هستند.

همچنین علاوه بر این موارد در کنار ایستگاه های کمیته فرهنگی اربعین ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از زوار در نظر گرفته شده است. همچنین تعداد 100 هزار برشور زیارت اربعین در میان زائران توزیع می شود.

بدون تردید چنین برنامه هایی می تواند نقش مهمی در تقویت مباحث فرهنگی برای زائران داشته باشد.

 

ارسال نظرات