از نظر کیفی و به دلیل ابتکارات انجام گرفته در تحدید و تدقیق حدود پلاک های ثبتی، استان زنجان به تایید سازمان امور اراضی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بهترین عملکرد را داشته است.
کد خبر: ۸۹۴۲۷۸۰
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: رفع تداخلات اراضی در نتیجه اجرای قوانین و مقررات موازی یکی از وظایف بسیار مهمی است که بر اساس ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به کمیسیون رفع تداخلات در استان ها متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی به عنوان رئیس کمیسیون، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیر امور اراضی، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری و یک نفر کارشناس متخصص در امور حقوقی واگذار شده است.

دکتر حسین جعفری افزود: هدف اصلی کمیسیون رفع تداخلات اراضی، بررسی تداخلاتی است که در پلاک ها و روستاهای مختلف در راستای اجرای قوانین و مقررات مربوط به اراضی ملی، موات و اراضی کشاورزی انجام گرفته و یکی از مشکلات و اختلافات متقابل دولت و مردم در روستاهاست.

وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل اینکه واگذاری اراضی کشاورزی به روستائیان و صدور اسناد آنان به مرور زمان در دهه 40 صورت گرفته، طبیعی است که با توجه به ابزار و امکانات موجود آن زمان، تطبیق حدود ثبتی به دقت انجام نگرفته و لذا بخشی از مشکلات مربوط به حدود ثبتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات مربوط به اجرای مقرراتی است که در راستای ملی شدن اراضی در طول سالیان متمادی از سال 41 به بعد اجرا شده و تداخلاتی در حد و حدود اراضی منابع طبیعی و اراضی کشاورزان  به وجود آمده است.

دکتر حسین جعفری افزود: از زمان آغاز اجرای اصلاحات ارضی در سال 41 و همزمان اجرای قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع، تداخلاتی در بخش هایی از اراضی واگذار شده به زارعین صاحب نسق بوجود آمده است. هرچند در بخش های از اراضی ملی نیز زارعین در طول زمان اقدام به تصرف کرده که در مرحله رسیدگی رفع تداخلات در گارگروه شهرستان و کمیسیون استان وضعیت تداخلات و تصرفات تعیین تکلیف می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در این راستا به منظور حل و فصل و به حداقل رساندن اختلافات، پلاک های مختلف در سطح شهرستان‌ها به ترتیب اولویت و با اولویت پلاک هایی که بیش ترین اعتراضات به هئیت حل اختلاف ماده واحده یا به عبارتی بیش ترین شکایت در محاکم قضایی دارند، ابتدا در کارگروه های شهرستانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام کارهای کارشناسی اولیه برای اتخاذ تصمیم نهایی به کمیسیون استانی ارسال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: در کمیسیون استانی پس از انجام بررسی های لازم، تغییرات احتمالی در حدود و مساحت اراضی ملی، غیرملی و موات تصمیم گیری و نقشه های نهایی برای اصلاح اسناد به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک و امور اقتصاد و دارایی استان ارسال می شود.

دکتر حسین جعفری تصریح کرد: در همین راستا در جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی استان که با حضور تمامی اعضای کمیسیون و کارگروه های شهرستانی روز چهارشنبه سوم آبان ماه جاری برگزار شد، 10 پلاک از هفت شهرستان استان در مجموع به مساحت 17 هزار و 204 هکتار بررسی و تعیین تکلیف شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه سه پلاک از شهرستان ماهنشان به مساحت 3 هزار و 891 هکتار، یک پلاک از شهرستان خرمدره به مساحت یک هزار و 975 هکتار، یک پلاک از شهرستان سلطانیه به مساحت یک هزار و 955 هکتار، دو پلاک از شهرستان خدابنده به مساحت بیش از 2 هزار و 267 هکتار، یک پلاک از شهرستان طارم به مساحت بیش از یک هزار و 98 هکتار، یک پلاک از شهرستان زنجان به مساحت یک هزار و 784 هکتار و یک پلاک از شهرستان ابهر به مساحت 4 هزار و 232 هکتار رفع تداخل شده و در مجموع مساحت 540 هکتار به اراضی غیرملی (اراضی کشاورزی) افزوده شد به طوری که با این افزایش، مجموع مساحت رفع تداخل شده در این استان به حدود 42 هزار هکتار رسید.

 

دکتر جعفری بیان داشت: با توجه به اهمیت حد و مرز ثبتی روستاها در فرآیند رفع تداخلات، حدود ثبتی پلاک ها با استفاده از صورتمجالس تحدید حدود و نقشه های ثبتی موجود در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ها، مجدا با طبیعت تطبیق و نهایتا حدود ثبتی تدقیق می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به روند رفع تداخل اراضی در استان خاطرنشان کرد: طی جلسات مختلف برگزار شده، استان زنجان به دلیل ابتکاراتی که در این حوزه داشته است مورد تقدیر رئیس سازمان امور اراضی و معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اقدامات انجام گرفته در راستای رفع تداخل اراضی در استان زنجان بویژه در تعیین حدود دقیق ثبتی پلاک ها تقریبا در هیچ کدام از استان ها انجام نگرفته و مطمئنا با ابتکارات انجام گرفته دراستان در آینده در کاداستر امور اراضی و صدور اسناد کشاورزان با مشکلات بسیار کم تری نسبت به سایر استان ها مواجه خواهیم داشت.

دکتر جعفری تصریح کرد: لذا از نظر کیفی و به دلیل ابتکارات انجام گرفته در تحدید و تدقیق حدود پلاک های ثبتی، استان زنجان به تایید سازمان امور اراضی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بهترین عملکرد را داشته است. 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: از نظر کمی بسترسازی ها و فراهم کردن زیرساخت های لازم و پیشبرد کار با در نظر گرفتن همه جوانب برای به حداقل رساندن مشکلات احتمالی در روند اجرا، تاکنون در استان زنجان زمان بر بوده است ولی در حال حاضر کار با سرعت بسیار خوبی در حال اجراست به طوری که رفع تداخل 100 هزار هکتار از اراضی استان تا پایان امسال هدفگذاری شده است.

ارسال نظرات