کد خبر: ۸۹۴۲۷۱۹
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
 
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات
روحانی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس رفته بود به موضوع نقض عهد آمریکا در برجام اشاره کرد و در یک تغییر موضع آشکار در حالی که در سال 92 دم از مذاکره با کدخدا میزد در سال 96 مذاکره با چنین کشوری را دیوانگی خواند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
تغییر موضع روحانی در مذاکره با کدخدادر هفته ی گذشته مهمترین موضوعی که روزنامه های اصلاح طلب به آن پرداخته اند موضوع سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد می باشد. روزنامه آفتاب یزد با تیتر (( راهکارهای اصولگرایان برای حل مشکل سپنتا)) شرق با تیتر ((فاز تازه قضیه نیکنام)) روزنامه اعتماد با تیتر(( اگر این تبعیض نیست، پس چیست)) به این موضوع پرداختند که  موضوع آقای سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شهر یزد در شورای شهر، کم کم در حال تبدیل شدن به یک مسئله ریشه ای است. به این معنا که مبنای حقوقی تصمیمات مهم جامعه ما چیست؟ حذف یک عضو زرتشتی از شورای شهری که در آنجا زندگی می کند و در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده و آن قدر محترم است که مورد علاقه مسلمانان هم هست و به او رای داده اند، اگر تبعیض و نابرابری میان ایرانیان نباشد، پس چیست؟ وچه کار دیگری را باید تبعیض و نابرابری نامید؟
روزنامه قانون با تیتر (( ایستادن به پای قانون)) می نویسد: با وجود تمام تفاسیر تا به امروز حضور سپنتا در شورای شهر منتفی شده و وی باید چشم انتظار اتفاقات غیر قابل پیش بینی در روزهای آینده بماند تا بلکه تغییری در این حکم به وقوع بپیوندد. بي شك با توجه به آنكه حضور سپنتا نيكنام به اين دوره محدود نمي شود، لغوعضويت وي مي تواند مشكلاتي را در مباحث مختلف در سطح ملي به وجود آورد. اقبال مردم يزد به حضور مجدد سپنتا نيكنام آن هم پر رنگتر از دوره پيش، پيام مهمي را داشته است  که ادامه حضور همه گروهها كه اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي دارند، مي تواند بيش از پيش، حلقه اتحاد مذاهب واقوام را در ايران مستحكم كند. كشور ايران به مصلحت انديشي نياز دارد و اميدواريم به هرشكلي كه هست با يك  اقدام قاطعانه اين موضوع ختم به خير شود و ايران اسلامي در كنار آرامش و وحدتي كه دارد، بيش از هرزمان ديگري در راستاي پيشرفت، با حضور تمامي ايرانيان در عر صه آبادانی گام بر دارد.
به نظر می رسد اقناع افکار عمومی نسبت به موضوع نماینده زرتشتی شهر یزد نیاز به استدلال قوی تر و جامع تری دارد و اگر این موضوع به حال خود رها شود اگرچه در زمانی کوتاه ممکن است فراموش شود ولی در دراز مدت اثرات سوء زیادی بر جای خواهد گذاشت.
 
تغییر موضع روحانی در مذاکره با کدخدا
روزنامه آرمان با تیتر((تحریم های جدید کنگره علیه ایران با حفظ برجام)) نوشت: آمریکا از همه توان خود برای بن بست کشاندن برجام و تحت فشار قرار دادن ایران بهره می برد، حتی اگر این فشار از طریق اعمال تحریم های غیر هسته ای باشد تا به خیال خود ایران را از پای در اورد و ایران را وادرا به خروج یکجانبه از برجام کند. به همین دلیل کنگره آمریکا روز پنج شنبه در پاسخ به عدم تایید پایبندی ایران به برجام، ضمن حفظ توافق هسته ای تحریم های جدیدی علیه ایران با هدف توقف برنامه موشکی کشورمان به تصویب رساند. همچنین این روزنامه با تیتر(( سفر آمانو به تهران و آینده برجام )) نوشت: سفر آمانو به تهران پس از تحولات برجام طی هفته های اخیر این پیام را به جامعه جهانی منتقل می کند که آژانس با مقامات ایران به گفتگو پرداخته و هیچ نقض، تخلف و انحرافی در توافق از سوی ایران مشاهده نمی شود. اما به نظر می رسد که آمریکا همچنان به جار و جنجال تبلیغاتی خود ادامه دهد و علاوه بر آن ممکن است که آمریکا در مسئاله حقوق بشر و فعالیت های موشکی ایران به بهانه هایی دست یابد و با آن بهانه ها بخواهد ایران را در تنگنا قرار دهد و یا مواضعی را اتخاذ کند و متحدان خود به ویژه اروپایی های را در جهان در مسئاله حقوق بشر و برنامه موشکی ایران با خویش همراه کند تا از این طریق فشارها را به تهران وارد کند.
تیتر این هفته ی روزنامه های اصلاح طلب در مقایسه با تیتر ها و یادداشت های  هفته های گذشته این جریان سیاسی  در خصوص برجام منطقی تر و عاقلانه تر بوده است. زیرا از زمانی که ترامپ در سازمان ملل، برجام و ملت ایران را زیر سوال برده بود،  چالشی اساسی بر دیدگاه سیاست خارجی  ایده الیستی جریان سیاسی اصلاح طلب وارد شده بود. 
با این وجود جریان سیاسی اصلاحات به جای پذیرش اشتباهات خود، در اکثر روزنامه ها بر این نکته تاکید می نمودند که اروپا ایران را تنها نخواهد گذاشت یا آمریکا در انزوا خواهد رفت و یا اروپا با برجام مشکل ندارد باید با دیپلماسی قوی بر اساس مذاکره برد- برد به سمت مذاکره در خصوص حقوق بشر، مسائل منطقه ای و... با اروپا برویم. در حالی که این نوع استدلال ها ادامه همان سیاست ایده الیستی اصلاح طلبان بود که پیگیری آن می تواند خطرات جبران ناپزیری را بر کشور ایجاد کند.
در خصوص برجام نکته ای که باید به آن اشاره کرد سخنان روحانی در مجلس شورای اسلامی می باشد.  او با اشاره به آمریکایی ها می گوید (( این یکی از حرف های خنده دار تاریخ است. یک کسی عهدی می بندد و می گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستاده ام و به آن عمل می کنم و جایزه  من این است که راجع به موضوع دیگر گفت وگو کنیم. اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا گذاشته است و دارد با زبان عملش اعلام می کند که من اهل مذاکره نیستم ، آمریکایی ها دارند اعلام می کنند ما اهل تعهد نیستیم، ما اهل مذاکره نیستیم. اصول اخلاقی را نمی شناسیم، ما اصول بین المللی را نمی شناسیم. معنایش این است. خوب. اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت، آیا کشور دیگری می تواند به آن اعتماد کند؟ وی ادامه داد: به بعضی کشورهای اسیای شرقی پیغام می دهند که با ما مذاکره کن، این کشور ها مگر دیوانه شده اند با شما مذاکره کنند. )) 
نکته جالب آنکه روزنامه رسمی دولت و روزنامه های اصلاح طلب که تا دیروز همواره در صدد بزک کردم برجام برای ملت بوده اند این هفته ی در برابر اظهارات ضد آمریکایی روحانی و ((دیوانگی)) خواندن مذاکرات با آمریکا کاملا سکوت کردند و هیچ اشاره ای به آن نکرده اند.
 
تغییر موضع روحانی در مذاکره با کدخدا
سومین موضوع که در هفته گذشته روزنامه های اصلاح طلب به آن پرداخته اندحوادث پاسارگاد می باشد. روزنامه بهار با تیتر ((منع بزرگداشت کوروش )) می نویسد:  در دوران حاضر دیگر کسی طرفدار سلطنت نیست چه برسد به داخل ایران افرادی که به اسم سلطنت طلب هستند انگشت شمارند و نه انسجام و نه جایگاهی دارند و ما نباید به خاطر یک اقلیت محدود در خارج از کشور با مردم تقابل کنیم. مردم نباید به خاطر عدم مدیریت ما تاوان پس دهند.))
شرق با تیتر (( حاشیه های روز کوروش)))نوشت: آیت الله کلانتري، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبري، ازجمله کساني بود که در این روزها درباره مناسبت هفتم آبان سخن گفت  او در اظهاراتي گفت:  کوروش پادشاهي مقتدر و وطن دوست بود؛ اما هیچ شباهت و سنخیتي بین وي و خاندان پهلوي وجود ندارد که عده اي سلطنت طلب تلاش دارند به بهانه آن، هنجارشکني کنند. بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم؛ اما سؤال این است که چه شباهت و سنخیتي بین شخصیت کوروش و خاندان پهلوي است؟ کوروش بي گمان پادشاهي مقتدر و وطن دوست بوده است که اقتدار و عظمت ایرانیان را به رخ جهانیان کشید.
 
روزنامه های اصولگرا:
روزنامه های اصولگرا در هفته گذشته بیشتر موضوع برجام را مورد نظر قرار داده اند و به موضوعات سپنتا نیکنام و پاسارگاد نیر به صورت حاشیه ای نگاهی داشته اند.
برجام : روزنامه کیهان با تیتر (( روحانی کشورها مگر دیوانه شده اند با آمریکا مذاکره کنند؟))خراسان با تیتر ((دعوت برای مذاکره بعدی مضحک است)) سیاست روز با تیتر (( مگر دیوانه شده اند با شما مذاکره کنند)) وطن امروز با تیتر (( مگر دیوانه اند مذاکره کنند)) به تحلیل برجام و سخنان روحانی پرداختند.
 
تغییر موضع روحانی در مذاکره با کدخدا
البته روحانی با این ادبیات  عملکرد دیروز  خود را زیر سوال برده است.  قطعا او باید در برابر ملت و تاریخ پاسخگو باشد که به چه علت بارها منتقدان و کسانی که تلاش می کردند به او بفهمانند اعتماد به امریکا دیوانگیست را  مورد تحقیر و تمسخر و توهین قرار داده است؟ او حال باید پاسخ دهد آیا صفاتی را که به منتقدان نسبت می داد مخلوقات ترسو، منتقدان فاسد، بزدل، عقب مانده، تازه به دوران رسیده، آدم های عصر حجری، بی فرهنگ های دروغگو، بی عقل  و ... شایسته آنها بود؟
همچنین کیهان با تیتر (( تحریم پشت تحریم، توقف اجراء برجام تنها راه مقابله)) و (( مجلس آمریکا مشغول تحریم ها مجلس ما سرگرم حاشیه ها)) قدس با تیتر (( ماموریت فرا برجامی آمانو)) وطن امروز با تیتر(( آمانو در تهران))  به موضوع سفر آمانو به تهران و تحلیل تحولات روز برجام پرداختند و نوشتند : 
جمهوری خواهان و دموکراتها با همه اختلافات ریز و درشت در مسائل مختلف، وقتی پای مسئله منافع ملی و کلان به میان می آید، همه اختلاف ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را (البته در راه باطل)، اینگونه به نمایش می گذارند.
متاسفانه اتحاد و همصدایی  را دشمنان ما اتخاذ می کنند اما در داخل گاهی اوقت صداهایی حتی از مجلس شنیده می شود که همنوایی با دشمنان و معاندان نظام دارد.
در خصوص دو موضوع حوادث پاسارگاد و سپنتا نیکنام باید نوشت: در حالی که به گزارش مشرق، 2 روز دیگر ) ۹ آبان( قانون کاتسا )سیاه چاله تحریم( اجرایی می شود و  این تحریم ها به حدی گسترده و دارای پوشش چندگانه است که کارشناسان (( بی سابقه ترین طرح تحریمی علیه ایران پس از پیروزی جمهوری اسلامی )) نام برده اند. این قانون بازگشت تمام تحریم ها که در سال های 90 و 91 وضع شده بود را کاملا  ممکن می کند و حتی امکان وضع تحریم های جدید علیه سایر بخش های اقتصادی دولت ایران را نیز فراهم می کند.  حال در چنین شرایطی  روزنامه های اصلاح طلب باید مراقب باشند با تیترهایی همچون ((کوروش بهانه است یا اندوخته)) ، ((حواشی سپنتا ادامه دارد))، ((کوروش؛فرصت یا تهدید ))، (( زنبیل در دست گرفتن هیچ توجیه عقلی ندارد )) ، ((فاز تازه قضیه نیکنام)) مسأله اصلی کشئر را در حاشیه قرار ندهند. اگرچه این روزنامه ها نسبت به موضوع برجام و بدعهدی آمریکا بی تفاوت نبودند ولی احساس می شود به دلیل حمایت بی حد و حصر خود از برجام، در حال حاضر تمایل چندانی برای پرداختن به این موضوع ندارند. این درس بزرگ تاریخ است که به دشمن بدون دلیل نمی توان اعتماد کرد و مواضع قاطع مقام معظم رهبری در مورد آمریکا بر اساس احساس شخصی یا تنفر نیست بلکه برگرفته از واقعیات تاریخی است. 
 
 
ارسال نظرات