آسمان سنندج در پنج روز گذشته جولانگاه ریزگرد‌ها و گرد و غبار بود به طوریکه وضعیت هوای این شهر صبح چهارشنبه ۱۰ آبان در حالت بسیار ناسالم قرار گرفت و این وضعیت برای همه افراد جامعه آسیب زا است.
کد خبر: ۸۹۴۲۵۷۰
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آمار پایش منتهی به ساعت هشت صبح شاخص آلودگی هوا ۲۵۶ میکروگرم بر مترمکعب را نشان می‌دهد که پنج برابر حد مجاز و استاندارد است.

عبدالوحید ریاضی فر افزود: در روز‌های شنبه و یکشنبه هوای این شهر در وضعیت ناسالم و روز دوشنبه نیز در وضعیت ناسالم برای افراد قرار گرفته بود و از بامداد تا شامگاه سه شنبه نیز حالت ناسالم و خطرناک داشته است.

به گفته وی، این شاخص بر اساس PM۲.۵ در ساعت پنج بامداد امروز به عدد ۲۷۰ رسید که نسبت به مدت مشابه روز گذشته که ۴۸۰ بود به حدود نصف کاهش یافته است.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان نیز با بیان اینکه نیمه غربی و جنوبی استان درگیر پدیده گرد و غبار است، گفت: طبق نقشه‌های پیش یابی احتمال افزایش غظلت گرد و غبار در ساعات آینده روز جاری وجود دارد.

نشمیل احمدیانی مسئول افزود: هم اکنون دید افقی در شهرستان مریوان با ۲ هزار متر بیشترین میزان غظلت گرد و غبار را دارد و این دید در شهرستان‌های کامیاران و سنندج هر کدام سه هزار متر است که هفت هزار متر از میزان دید در یک هوای پاک و استاندارد کمتر است.

شاخص AQI استاندارد هوا در شاخص PM۲.۵ عدد صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم و ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ نیز خطرناک است.

آلودگی هوای این چهار روز ناشی از ذرات PM ۲.۵ بوده است، ذرات ۲.۵ میکرون برای سلامت مردم ضرر بیشتری از ذرات ۱۰ میکرون دارد، چون تا عمق ریه‌ها نفوذ می‌کند و ماندگاری بیشتری نیز در هوا دارد.

سنندج با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان است.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات