در حاشیه نمایشگاه آثار استاد محمدرضا شوقیان:

عرفان و مذهب ریشه در هنر خوشنویسی و ذات آدمی دارد

نگارخانه فرهنگسرای گلستان میزبان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی «خط یار» مجموعه آثار شیخ محمدرضا شوقیان بود.
کد خبر: ۸۹۴۲۵۶۲
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
شیخ محمدرضا شوقیان فارغ التحصیل حوزه علمیه خراسان رضوی است که هنر خوشنویسی را از سال 1360 نزد اساتید شهره ای مانند مرحوم استاد حسین اخضرتهرانی، رسول مرادی و استاد امیرخانی آموخته است و بعدها در خراسان رضوی با کسب مقام اول امتحانات کشوری دوره فوق ممتاز را گذرانید. کتابت کل قرآن کریم و دیوان حافظ شیرازی از جمله آثار مهم شیخ محمدرضا شوقیان در عرصه هنر خوشنویسی است.
 
به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان ؛ برگزاری این نمایشگاه بهانه ای برای گفت و گویی کوتاه با استاد شوقیان در مورد فعالیت های هنری وی شد. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گفت و گو است.
 
کوچکترین عضو انجمن خوشنویسان بودم
 
متولد سال 1346 هستم و فعالیت حرفه ای در عرصه هنر را از سال 1360 آغاز کردم. يادم هست آن روزها با اختلاف سنی زیادی از نفر بعدی من کوچکترین عضو انجمن خوشنويسان تهران بودم. بعد از گذراندن دوره متوسط خوش برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه عازم مشهد شدم. در مشهد همزمان توانستم دوره ممتاز خوشنویسی را طی کنم. در آزمون آخر دوره ممتاز خوشنویسی همان زمان در سه رشته مقام اول را کسب کردم و تدریس در انجمن خوشنویسان مشهد را آغاز کردم. برای گذران مرحله فوق ممتاز زیرنظر استاد امیرخانی عازم تهران شدم.
 
غالب آثار معنوی ام ریشه در تحصیلاتم دارد
 
در هنر خوشنویسی بیشترین آثار بر محور ادبیات شکل می گیرد البته که عرفان و آیات هم در آثار خوشنویسی جایگاه خاصی دارند. دلیل اینکه بیشترین آثار مربوط به آیات و روایات است به رشته تحصیلی و حوزوی ام باز می گردد. طبیعی است که چین نشناختی از علم حوزه بر انتخاب و شکل گیری آثار تأثیر می گذارد. درعلم خوشنویسی اتکا به اشعار هم از نوع عرفانی و مذهبی است وقتی ما قرار است شعری را انتخاب کنیم طبیعی است اشعار مولوی را بیشتر می پسندیم. مردم هم چنین آثاری را بیشتر دوست دارند زیرا مردم ارتباط کامل و باشناختی با آیات و روایات مذهبی نمی گیرند و در واقع وقتی ما کلام مذهب را از زبان شعرهای عرفانی و بوسیله هنر که ذات آدمی بر آن سرشته شده است عنوان می کنیم در حقیقت دو طبع مورد پسند انسان ها را باهم پیوند می زنیم و طبیعی است که بر ضمیر انسان چنین هنری ماندگار شود.
صفا، شأن و روحانیتی که در هنرخوشنویسی وجود دارد بسیار برتر و چشمگیرتر از مضامین زیبای سایر هنرهاست. هنر خوشنویسی حتی به نوعی نگاه تبلیغی و ترویجی به عرفان و اعتقادات دارد چون مضامین عرفانی را به زبان پسند مردم به اشتراک می گذارد. 
 
هرکس به سهم خود از اعتقاداتش می گوید
 
وقتی در عرصه هنر زبده می شود تلاش می کند درونیات خودت را بوسیله هنری که آموختي به منصه ظهور بگذاری. سخنران، کارشناس مذهبی، مدرس و هنرمند هرکدام به سهم خودشان تلاش می کنند آنچه که از اعتقادات و باورهای مذهبی می دانند به دیگران منتقل کنند اما اینکه تأثیرگذاری عملکرد کدامیک بیشتر است دقیقا به ضمير و پسند انسان مخاطب باز می گردد. انسان همیشه هنر و زیبایی هایش را در ذات دوست داشته و پسند ذاتی را نمی توان از زندگی بشر حذف کرد. ما حتی در حدیث نبوی داریم که پیامبر (ص) فرمودند عَلَيكُم بِحُسنِ الخَطِّ فَإنَّهُ مِن مَفاتِيحِ الرِّزقِ ؛ حديث؛ بر شما باد به زيبايى خط كه از كليدهاى روزى است .
 
اصلا یکی از ویژگی های برجسته علوم مذهبی مانند حوزه و بویژه درس خارج داشتن خط زیبا و خوب نوشتن است. 
 
هنری که از درون سازی شروع می شود
 
هیچ هنرمند خوشنویسی حاضر نمی شود حتی به قیمت گزاف جمله یا اثری را بنگارد که زیبا نیست یا محتوای عرفانی ندارد. ما در هنرهای دیگر مانند هنر موسیقی بسیار آثاری را می بینیم که با عرفان و حتی آموزه های دینی مغایر هستند و این ویژگی منحصر بفرد علم خوشنویسی است. شما در میان آثار سایر هنرمندان مثل مجسمه ساز، نقاش و نویسنده به وفور آثار نامتعارف را می بینید اما اثر نامتعارف در هنر خوشنویسی امکان ندارد. یک خوشنویس باید با ظرافت، دقت، حوصله، کمال ادب و در فضایی آرام و ذهنی شروع کند تا بتواند یک اثر هنری زیبا خلق کن. این همه هماهنگی میان اجزای درونی و تأثیر ان در هنر به شکل بیرونی واقعا بی نظیر است. 
 
نگارخانه فرهنگسرای گلستان میزبان آثار هنرمندان بزرگ عرصه های متفاوت هنری است. علاقمندان به بازدید از این آثار می توانند به نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک ،میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 77815173 تماس بگیرند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار