صنایع دستی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است که می تواند در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سهم بزرگی داشته باشد که سهم بانوان هنرمند در این خصوص برجسته و تعیین کننده می باشد، ولی نبود بازار کار، صف 450 نفری زنان هنرمند تبریزی در این عرصه را با چالش جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۱۹۷۸
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی و تبریز به علت وجود ظرفیت های عدیده شغلی و هنری، یکی از خاستگاه های مهم کارآفرینی و اشتغالزائی در حوزه صنایع دستی است که بانوان این خطه نقشی بسیار مهم، تعیین کننده و اصلی را در این عرصه دارند.
نبود تشکل های صنفی تاثیرگذار، ضعف حمایت مالی، نوپا بودن اشتغال خانگی، کمبود محل های مناسب برای عرضه محصولات تولیدی و به تبع آنها حضور ضعیف در داخل و خارج از کشور جزو مشکلات اصلی حوزه اشتغالزائی صنایع دستی است که لزوم بازنگری در برخی قوانین و حمایت های همه جانبه از هنرمندان این عرصه را ضروری می کند.
اینها درد دل های بانوی کارآفرین تبریزی است که از تلاش های خود برای کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای بانوان و مشکلات موجود در این راه سخن گفت.
فاطمه دلیری عبدی گفت: از هشت سال قبل 66 نفر از بانوان هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی را دور هم جمع کرده ام و اکنون این تعداد را به 450 نفر رسانده ام که هر کدام جزو فرهیختگان جامعه بوده و خالق آثار بسیار بی بدیل هستند، اما به دلیل نبود بازار کار به لحاظ اقتصادی و حتی اجتماعی و عاطفی با مشکلات جدی مواجه شده ایم.
خانم دلیری عبدی 47 ساله که سابقه 25 سال فعالیت اقتصادی دارد، افزود: گلدوزی دستی، ملیله کاری، سفال کاری، نقاشی روز پارچه، طراحی فنی، خیاطی، منبت کاری، قالی بافی، ابریشم بافی، لباس های محلی، قلمکاری، نقره کاری، معرق کاری، خاتم کاری، سوزن دوزی، نگارگری، میناکاری و انواع بافتنی ها از جمله هنرهایی است که در جمع 450 بانوی تبریزی وجود دارد و به بهترین شکل اجرا می شود.
وی با اشاره به فعالیت های گسترده جمع فوق در سال های گذشته و حتی ورود آنها به بازار صادرات، گفت: چند سال قبل با رایزنی های مختلف توانستیم بازار کار بسیار خوبی در ترکیه به دست آوریم که سود حاصل از مراودات اقتصادی آن، افق های روشن برای ما ترسیم کرد، اما متاسفانه این روند از حدود دو سال قبل متوقف شد و به علت برخی قوانین سخت گمرکی، طرف های ترک از مراوده با ما منصرف شدند.
دلیری عبدی به توانمندی های هنری صنایع دستی بانوان تبریزی اشاره کرد و ادامه داد: در یکی از جلسات با تجار ترکیه، آثار نقره کاری خود را ارایه کردیم که مورد پسند آنها قرار گرفت، اما اعلام کردند بدون بسته بندی مناسب نمی توانند وارد مبادله شوند، بلافاصله به علتتوانمندی گروه خودمان، توسط یکی از دختران، جعبه های بسته بندی بسیار شیک طراحی کردیم و قرارداد همکاری را منعقد کردیم.
وی اضافه کرد: آثار و صنایع دستی بانوان تبریزی از چنان خلاقیت و زیبائی برخوردار بود که طرف های ترکیه ای، اقدام به صادرات دوباره آنها به کشورهای دیگر می کردند.
دلیری عبدی ، از دست دادن بازار مصرف صنایع دستی تبریز در ترکیه را موجب بیکاری 450 نفر از زنان هنرمند این شهر دانست و ادامه داد: متاسفانه به دلیل سخت گیری های گمرکی، هم اکنون طرف های ترک با هنرمندان قبرس و یونان وارد معامله شده اند.
وی، سود حاصل از مراوادت صنایع دستی با کشورهای همسایه را بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: در پاره ای از موارد حتی تا 50 درصد نیز سودآوری حاصل می شد که در حقیقت ارزآوری برای کشور به شمار می رود.
بانوی کارآفرین تبریزی با بیان اینکه توجه به آموزش جزو برنامه های مهم تشکل غیررسمی خود است، اظهار کرد: بحث آموزش برای زنان هنرمند را با جدیت پیگیری می کنیم اما وقتی بازار کار در دسترس نیست، بهره چندانی از این آموزش ها نمی توان برد، زیراکه در فعالیت های اقتصادی نقطه آخر بازار کار است که هم اکنون در دسترس نیست.
دلیری عبدی، اشتغال زنان به ویژه در حوزه صنایع دستی را یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای برون رفت از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه دانست و افزود: بدون تردید می توان با توسعه چنین مشاغلی برای بانوان، جلوی بسیاری از ناهنجاری ها از قبیل طلاق، آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن را گرفت که این امر مستلزم حمایت همه جانبه دستگاه های متولی است.
وی ادامه داد: از مجموع 450 نفر بانوی هنرمندی که با آنها همکاری دارم، تنها 10 درصد برای تفریح و تفنن وارد این عرصه شده اند و 90 درصد آنها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شدت نیازمند نفع مالی دسترنج خود هستند که در شرایط اقتصادی موجود آینده آنها را نگران کننده می دانم.
دلیری عبدی که صاحب دو فرزند است، از اینکه در بسیاری از موارد نمی تواند پاسخگوی زنان جویای کار شود، ابراز تاسف می کند.
وی گفت: صحنه هایی را طی سال های اخیر از این بانوان دیده ام که با چشمان اشک بار تقاضای کار می کنند اما کاری از دستم ساخته نیست و آن شب خدا می داند چگونه سر به بالین می گذارم، چون خود را مکلف به رفع مشکلات آنها می دانم.
دلیری عبدی اضافه کرد: اما با وجود پاره ای مخالفت ها از سوی خانواده، قسم خورده ام این راه را تا آخر ادامه دهم و زمینه شغلی و رفاه اقتصادی مجموعه خود را فراهم کنم و هرگز از این راه برنمی گردم.
وی با بیان اینکه تسهیلات دولتی به هیچ عنوان گره گشای مشاغل خانگی و کمک به رونق صنایع دستی نیست، گفت: کدام فعال اقتصادی می تواند با وام های 27 درصدی که اگر مسایل جانبی آنرا در نظر بگیریم به بیش از 30 درصد می رسد، می تواند سرپا بایستد؟ این تسهیلات جز ضرر هیچ نفعی برای اشتغالزائی ندارد.
این بانوی کارآفرین تبریزی یادآورشد: اگر مسئولان حمایت های لازم و کافی از اشتغال زنان را به فراموشی بسپارند، بدون تردید نه تنها آسیب های اجتماعی رو به افزایش می گذارد، بلکه به تدریج با نابودی صنایع بی بدیل دستی استان و کشور مواجه خواهیم شد.
دلیری عبدی با اشاره به رویداد مهم تبریز 2018 ، یادآور شد: صنایع دستی بهترین، مناسب ترین، اقتصادی ترین و عامه پسندترین عرصه ای است که می توان به وسیله آن توانمندی ها، ظرفیت ها و آثار دستی تبریز و آذربایجان را به گردشگران خارجی که مشتاق دیدن و خریدن چنین اقلامی هستند، فراهم کرد.
وی با بیان اینکه اقدام برای ایجاد انجمن و تشکل غیردولتی مجموعه اش را شروع کرده است، گفت: از مسئولان مربوطه و مهمتر از همه از رسانه های گروهی به ویژه خبرگزاری ایرنا، تقاضا داریم در این زمینه ما را همراهی کنند.

ارسال نظرات