راشاتودی:

اتحادیه اروپا صندوق بین‌المللی پول را کنار می‌گذارد

احتمالاً در آینده‌ نزدیک شاهد تیره شدن روابط بین صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا خواهیم بود؛ چرا که اروپایی‌ها قصد دارند صندوق دیگری را جایگزین صندوق بین‌الملل پول بکنند.
کد خبر: ۸۹۴۱۶۳۱
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ، کمیسیون اروپایی قصد دارد تا مسئولیت‌ها و نقش سازمان مکانیزم ثبات اروپایی را افزایش دهند.

این سازمان تاکنون مسئولیت قرض دادن به کشورهای اروپایی را برعهده داشت. در نتیجه گسترده شدن این سازمان به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد تیره شدن روابط صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا باشیم؛ چراکه قرار است نقش صندوق بین‌المللی پول عملاً به این سازمان اروپایی واگذار شود.

تا پیش از این اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در زمینه ارائه کمک‌های مالی به کشورهایی که با بحران مالی روبرو می‌شدند، همکاری می‌کردند.

قرار است سازمان مکانیزم ثبات اروپایی موسوم به ESM از این پس با در اختیار گرفتن منابع مالی نقش صندوق بین‌المللی پول را برای حوزه یورو ایفا کند.

ژان کلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپایی، در ماه سپتامبر به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: در حال حاضر انعطاف‌پذیری حوزه یورو نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و من معتقدم که ESM باید به یک صندوق پولی اروپایی ارتقا یابد.

وی ادامه داد: به هر حال باید افزایش نقش ESM در قوانین اتحادیه اروپا اتخاذ شود.

کارشناسان بر این باورند که ایجاد صندوق پولی در اتحادیه اروپا می‌تواند به تعمیق روابط بین کشورهای حوزه یورو منجر شده و انعطاف‌پذیری آنها را در برابر شوک‌های مالی افزایش دهد.

از سوی دیگر این اقدام وابستگی اروپا به صندوق بین‌المللی پول را در زمان نیاز به حمایت‌های مالی از بین خواهد برد.

کارستن بروسکی، کارشناس ارشد اقتصادی در موسسه ING، معتقد است اروپایی‌ها می‌خواهند از این طریق آتش‌نشان خود را در زمان بحران‌های مالی در آینده ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: صندوق پولی اروپایی، EMF باعث خواهد شد که مشکلات اروپایی‌ها بدون دخالت خارجی‌ها در درون آنها حل شود.

کارشناسان بر این باورند ESM می‌تواند به عنوان یک ناظر مالی در کشورهای عضو حوزه یورو نظارت کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت این سازمان وابسته به هیچ دولت اروپایی نبوده و فارغ از هرگونه دخالت‌های سیاسی فعالیت خواهد کرد. چیزی که اروپایی‌ها را بر آن داشت تا اقدام به ایجاد صندوق پولی خود کنند، اختلافات جدی در زمینه کمک مالی به یونان در زمان بحران اقتصادی در این کشور بود؛ چراکه بسیاری از کشورهای اروپایی نظری کاملاً متفاوت با صندوق بین‌المللی پول در کمک به حل بحران یونان داشتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار