خبرهای داغ:
استاد دانشگاه مطرح کرد

اصلاح زبان نخستين گام در خودسازى و تربيت انسان‌ها

استاد دانشگاه با بیان اینکه نخستين گام در خودسازى و تربيت انسان‌ها اصلاح زبان است، گفت: زبانى که بيشترين گناهان کبيره با آن انجام مى‌شود و بهترين عبادات به وسيله آن صورت مى گيرد.
کد خبر: ۸۹۴۱۵۹۲
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲

اصلاح زبان نخستين گام در خودسازى و تربيت انسان‌هابه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مرتضی قائمی در جلسه حلقه صالحين پایگاه بسیج شهید «لاجوردی» اداره کل زندان‌های استان همدان با موضوع «اخلاق در نهج البلاغه» که با حضور بسیجیان این اداره برگزار شد، با اشاره به تقوا و عمل صالح از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: امام صادق(ع) در پاسخ به اینکه منظور از تقوا چیست، فرمودند تقوا انجام واجب و ترک حرام است.

وی با بیان اینکه در تمام خطبه‌های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به موضوع تقوا اشاره شده است، افزود: در هر کاری اولین شرط برای هر انسان مومن تقوا است و محصول تقوا عمل صالح است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تقوا عامل نجات انسان و به عنوان چراغ هدایت، محافظ و نگهبان وجود انسان معرفی شده است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه حضرت علی(ع) راه نجات انسان چیزی جز تقوا نیست، به خطبه 193حضرت در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: این خطبه به خطبه همام معروف است که در آن حضرت علی(ع) به بيان فضايل و صفات برجسته پرهيزکاران اشاره می‌کنند.

قائمی با بیان اینکه نخستين گام در خودسازى و تربيت انسان‌ها  اصلاح زبان است، تصریح کرد: زبانى که بيشترين گناهان کبيره با آن انجام مى‌شود و بهترين عبادات به وسيله آن صورت مى گيرد و اگر اصلاح شود، همه وجود انسان رو به صلاح مى‌رود و اگر فاسد شود، همه رو به ويرانى مى گذارند.

وی افزود: پرهيزکاران قبل از هر کار به اصلاح گفتار خويش مى پردازند و به همين دليل، سالکان طريق الى الله معتقد هستند که اولين گام در اصلاح خويشتن، اصلاح زبان است که اصلاح آن مايه اصلاح ساير ارکان است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع امام(ع) به سه اصل اساسى در آغاز اين خطبه اشاره فرموده است درستکارى، ميانه‌روى و تواضع که بر سراسر زندگى پرهيزکاران حاکم است.

وی عنوان کرد: انسان متقی متواضع است و تکبر با تواضع قابل جمع نیست و تقوا دارو دردهای جسمی و روحی است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات