باقری گفت:وقتی گفتند مشکل آب خوردن مردم هم باید با مذاکره حل شود، یعنی آمریکا را به تحریم بیشتر تشویق کردند
کد خبر: ۸۹۴۱۵۷۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی باقری عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان عصر دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد و گفت: آینده ی مناسبات ایران با دیگر کشورها از جمله کشورهای عضو 1+5 و به ویژه امریکا به عوامل مختلف درون زا و برون زا بستگی دارد اما عامل اصلی که تأثیر راهبردی بر روابط ایران با این کشورها داشته و حتی میتواند عوامل دیگر درونزا و برونزا را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد، نوع نگرش، رفتار و گفتار طرف ایرانی است.

 وی افزود: به عبارت دیگر پیش از آن که درباره ی سیاست امریکا در قبال کشورمان و یا عاقل بودن و یا دیوانه بودن رئیس جمهور امریکا بحث کنیم، باید به باورهای خود به ظرفیت-های درونی و نیز نوع نگاه خود به امریکا توجه داشته باشیم و به این واقعیت اذعان داشته باشیم که ما یک ملت توانمند هستیم و امریکا دشمن است و نه یک طرف بازی برد-برد.


معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امریکا رژیم استکباری است نه یک قدرتی که یکی از سلاح های آن همه ی توانمندی دفاعی ما را نابود میکند! امریکا رژیمی غیرقابل اعتماد است نه دولت طرف مذاکره.


باقری خاطرنشان کرد: هرچند که هیچ تناسبی میان داده و ستانده در برجام وجود ندارد، اما مشکل اصلی برجام در عدم تناسب داده و ستانده نیست، بلکه مشکل اصلی برجام آن است که طرف ایرانی امریکا را کدخدایی تصور میکرده که راهی جز تسلیم در برابر آن پیش روی ما وجود ندارد. بنابراین در رویایی ما و حریفان در صحنه ی بین المللی عنصر تعیین کننده در نوع و نحوه ی تصمیم گیری طرف مقابل مبتنی بر برداشت حریف از ما و تصویری از ما است که در ذهن او نقش می بندد. در این چارچوب نوع رفتار و نحوه ی گفتار ما نقش اساسی در این تصویرسازی در طرف مقابل دارد.


عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای گفت: وقتی که در آغاز دولت یازدهم، دولتمردان با صدای رسا ندای «خزانه ی ایران خالی است» را در جهان طنین انداز میکنند و با وضوح کامل تصریح می-کنند که «حتی آب خوردن ملت ایران هم وابسته به جلب توافق امریکا است»، دشمن تصور میکند که دست ما خالی خالی است و لذا صحنه آماده برای امتیازگیری حداکثری از ایران است. از این رو با پیشرفت مذاکرات از سال 92 تا 94، مطالبات دشمن نیز افزایش یافت تا جایی که امریکایی ها اذعان کردند، امتیازهایی که ایران در برجام داد فوق تصور ما بود و یا گفتند ایران سخاوتمندانه در اعطای امتیاز به غربی ها رفتار کرد.


وی افزود: امریکایی که در برجام امتیازهای فوق تصور خود را از ایران گرفت، همان امریکایی است که زمانی حتی حاضر به مذاکره با ایران هم نبود، همان امریکایی بود که به کمتر از اجرای قطعنامه های شورای امنیت توسط ایران رضایت نمی داد، همان امریکایی بود که حاضر به انجام معامله ی هسته ای نبود، همان امریکایی بود که حاضر به ورود موضوع برداشتن تحریم ها در توافق نهایی نبود، همان امریکایی بود که سیاستش در قبال ایران غنی سازی صفر بود. اما این امریکا تغییر کرد و دلیل تغییر را نباید در درون امریکا جست، بلکه دلیل اصلی در ایران است.


باقری گفت: هم بوش جمهوری خواه دیوانه و هم اوبامای مؤدب، سیاستشان در قبال فعالیت های هسته ای ایران «غنی سازی صفر» بود، اما رفتار بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی بود که امریکا را وادار به پذیرش واقعیت ایران هسته ای نمود و امریکا را مجبور کرد که خط قرمز هسته ای خود را تا ساخت سلاح توسط ایران به عقب ببرد.


معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امریکای امروز همان امریکای اول انقلاب، همان امریکای سالهای 82 تا 84 و همان امریکای سالهای 86 تا 92 و همان امریکای 92 تا 96 است. اما آنچه که در طول این دوره های تفاوت داشته نوع برخورد و نحوه-ی رفتار ما بوده است که یا امریکا را جسورتر و متوقع تر کرده و یا آن را منفعل تر و ناکام تر.


وی اظهار داشت: امریکایی که در دولت دوم خرداد ابتدا حاضر نبود با طرف ایرانی در موضوع هسته ای پای میز مذاکره بنشیند و سپس حتی امتیازهای داده شده توسط دولت اصلاحات از جمله آمادگی طرف ایرانی برای مذاکره با امریکا در موضوع گروه های فلسطینی و حزب الله و حتی به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز نتوانست امریکا را به مذاکره ترغیب نماید، همان امریکا و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش دیوانه که سابقه ی حمله به افغانستان و عراق را داشت و حتی ایران را محور شرارت نامیده بود، در تیرماه 1387 بدون هیچ مطالبه از سوی طرف ایرانی و بدون دریافت هیچ امتیازی از ایران، مجبور شد تا پای میز مذاکره با ایران در ژنو بنشیند.


عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای گفت: هم چنین همان امریکایی که هیچ فعالیت هسته ای در ایران را برنمی تافت و غنی سازی در ایران را با هیچ شرط و قیدی نمی پذیرفت و به همین دلیل هم در روزهای پایانی دولت اصلاحات از طریق سه کشور اروپایی خواهان تعطیلی کامل و ابدی فعالیتهای هسته ای ایران شده بود و مزد پذیرش تعلیق را در کف دولت اصلاحات گذاشت، همان امریکا در سال 1390 سیاست هسته ای خود در قبال ایران را تغییر داد و خط قرمز هسته ای خود را از «غنی سازی» به «ساخت سلاح» تبدیل نمود و عملاً حقوق هسته-ای ایران در چارچوب معاهده ی ان پی تی را پذیرفت.


باقری تصریح کرد: با عقب نشینی دولت اصلاحات در برابر سه کشور اروپایی در سال 1382 و پذیرش تعلیق همه ی فعالیتهای هسته ای ایران، اروپایی ها در پایان کار دولت اصلاحات (مردادماه 1384) پیشنهاد خود را برای انجام توافق نهایی با ایران ارائه کردند که در آن به صراحت خواستار تعطیلی همه ی فعالیت های هسته ای ایران شدند.


وی افزود: یادم هست که هنگامی که در مردادماه 1387 با جان ساورز (معاون سولانا) در وین مذاکره میکردم، او گفت ما اشتباه کردیم که در سال 84 آن پیشنهاد را به شما دادیم و خواستار تعطیلی همه ی فعالیتهای هسته ای ایران شدیم. از او پرسیدم چرا شما چنین کاری را کردید که اکنون به اشتباه خود اعتراف کنید. او پاسخ داد در سال 1384 ما قدرت شما را کم ارزیابی کردیم و تصور کردیم با پذیرش تعلیق و اجابت به همه ی مطالبات ما، شما خیلی ضعیف شده اید. او به صراحت اذعان کرد که کم ارزیابی کردن قدرت ایران در سال 84 موجب شد و این ارزیابی نیز ناشی از رفتار ضعیف ما در مقابل آنها بوده است و آنها را جسورتر کرده و به طمع انداخته تا خواستار تعطیلی همه-ی فعالیتهای هسته ای ایران شوند.


عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای ادامه داد: امروز هم مشکل همین است، چراکه به خاطر عقب نشینی های راهبردی که در برجام متجلی شده تصور آنها از ما این است که ضعیف هستیم و به خاطر همین امر سناتور تام کاتن که متحد ترامپ است در سخنرانی اخیر خود گفت: «در ارتش امریکا به ما یاد میدهند که وقتی دشمن در برابرت زانو زد او را به زمین بزن و کارش را تمام کن».


باقری در ادامه گفت: علت اصلی عقب نشینی های امریکا تنها و تنها یک چیز است و آن هم این است که رفتار و گفتار ما در این مقاطع به امریکا اثبات کرد که عقب راندن ایران ممکن نبوده و انصراف ملت ایران از مسیر پیشرفت ممکن نیست.


معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امریکا چه در زمان کلینتون، چه در زمان بوش، چه در زمان اوباما و چه اکنون در زمان ترامپ همواره به دنبال آن بوده تا ایران هیچ توانمندی هسته ای نداشته باشد، اما آنچه که موجب شد تا امریکایی ها در سال 1391 حقوق هسته ای ایران در چارچوب معاهده ی ان پی تی را بپذیرند و اذعان کنند که خواهان حقوق کمتر برای ایران و یا تکالیف بیشتر علیه ایران نیستند، این بود که آنها دریافتند عزم ما برای پیشرفت قابل مذاکره نیست.


وی افزود: در چند سال گذشته نوع رفتار و گفتار برخی دولتمردان موجب شده که امروز دولت امریکا بیش از پیش زیاده خواهی کرده و گزافه گویی کند و با پررویی خواهان توقف کامل فعالیت های هسته ای ایران شود، چرا که دولت کنونی امریکا می گوید وقتی مقام های رسمی ایران میگفتند خزانه خالی است و حتی آب خوردن مردم هم بسته به توافق با امریکا است، چرا دولت اوباما فقط موجبات «وقفه در فعالیت های هسته ای ایران» را فراهم آورد و چرا کل فعالیتهای هسته ای ایران را تعطیل نکرد؟!


باقری گفت: زیاده خواهی امریکا به این خاطر است که دولتمردان ما مدعی میشوند هر مسئله ای را با مذاکره میتوان حل کرد، لذا امریکا با این دریافت از داخل ایران، در برابر ملت ما ایجاد مانع می کند و چون از قبل ما پیام داده ایم که راه حل هر مشکل مذاکره است، آنها می گویند مگر نگفتید راه حل هر مشکلی مذاکره است، از این رو ما حفظ و ارتقای توانمندی نظامی و دفاعی شما و نیز حضور و نفوذ منطقه-ای شما را هزینه مند خواهیم کرد و اگر می خواهید این مشکل حل شود، طبق گفتمان اعلامی خود بیایید مذاکره کنید.


عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای تاکید کرد: بنابراین مشکل اصلی زیاده خواهی امریکا، عاقل بودن اوباما و یا دیوانه بودن ترامپ نیست، مشکل در نوع تفکر عده ای در داخل است که باور به گفتمان امام و رهبری ندارند و امریکا را مصداق اتم استکبار و شیطان بزرگ نمی دانند و با اعلام دکترین «مذاکره حلال مشکلات»، این تصور غلط را در ذهن امریکایی ها ایجاد می-کنند که ملت ایران آن قدر ضعیف شده که حاضر نیست برای حفظ استقلال و صیانت از عزت خود ایستادگی کند و حاضر است برای رفع فشار دشمن، هر چیزی را معامله کند.


وی خاطرنشان کرد: امریکای ترامپ با امریکای اوباما هیچ تفاوتی ندارد، ممکن است در تاکتیک و تکنیک ها علیه ایران کمی تفاوت داشته باشند، اما در اصلِ تقابل با ملت ایران هیچ اختلافی با هم ندارند. اوباما میگفت: «اگر میتوانستیم ایران تک تک پیچ و مهره های برنامه ی هسته ای اش را برچیند و احتمال داشتن برنامه ی هسته-ای را برای همیشه فراموش کند»، این کار را میکردیم، ترامپ هم می گوید کشوری که رئیس جمهورش راه حل همه ی مشکلات را مذاکره دانسته و اذعان کرده خزانه ی ملی خالی است و آب خوردن مردم بسته به نظر امریکا است، این کشور در قبال استمرار و تشدید فشار حاضر خواهد شد کل بساط هسته ای اش را هم جمع کند. لذا این نوع حرف زدن علامت نادرست دادن به دشمن است و دشمن را جری تر و جسورتر میکند.


معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور اعلام میکند حاضریم مانند توافق هسته ای در دیگر موضوعات با امریکا به توافق برسیم و اگر اجازه داده شود میتوان الگوی برجام را در موضوعات دیگر تکرار کرد، چرا امریکا به دنبال امتیازگیری از ایران در حوزه های دیگر از جمله موشکی و منطقه ای نباشد؟


باقری تاکید کرد: اگر برخی در داخل برجام را بزک کنند، ولی حداقل خود امریکا که واقعیت را میداند و تحت تأثیر این جوسازی های دروغین قرار نمیگیرد! امریکا میداند که با هسته ای ایران چه کرده و دولت ایران چه امتیازهای راهبردی و ابدی را واگذار کرده، از این رو است که جان کری وزیر خارجه ی سابق امریکا در آخرین سخنرانی اش در مقام وزارت به ترامپ توصیه کرد با توجه به این که برجام که توانست پیشرفت هسته ای ایران را متوقف کند، رئیس جمهور امریکا از این فرصت استفاده کرده و با خیال راحت به دنبال امتیازگیری در موضوع موشکی ایران باشد.


وی افزود: یعنی اگر هیلاری کلینتون عاقل هم رئیس جمهور امریکا شده بود، همین کاری را می کرد که ترامپ دیوانه انجام داد. آن چیزی که دموکرات مؤدب و ترامپ جمهوریخواه دیوانه را در فشار به ایران به یک نقطه ی مشترک می رساند این است که برخی با گفتار و رفتار خود به آنها علامت میدهند که فشار بیشتر به ایران موجب امتیازگیری بیشتر از ایران می شود و متأسفانه این واقعیتی است رئیس جمهور با اظهارات صریح و مکررش مبنی بر موافقت با تکرار برجام در حوزه های دیگر به آن مهر تأیید زده است.


معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هیچ کس منکر ابزار مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی نیست، اما مشکل اینجا است که عده ای تنها کلیدشان برای حل همه ی مشکلات، مذاکره است.


باقری گفت: راه حل رهایی از زیر فشار فزاینده ی امریکا بازگشت از تفکر «مذاکره حلال مشکلات است» و اتکا به توانمندی های داخلی است. تا زمانی که عده ای در عرصه سیاست و رسانه القا کنند که تنها ابزار ملت ایران در برابر بیگانگان مذاکره است، باید انتظار افشار فشار و تشدید تحریم ها را داشته باشیم و در این چارچوب قطعاً اراده و تمایل امریکا برای افزایش فشار به ملت ایران بیشتر خواهد شد.


عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای تاکید کرد: ما مخالف مذاکره نیستیم ولی هیچ عقل سالمی نمی پذیرد که راه حل همه ی مشکلات مذاکره است، وقتی دشمن دریافت که ما سلاحی جز مذاکره نداریم، از همه ی توان خود نه تنها فقط برای تضعیف ما بلکه برای تسلیم ما استفاده خواهد کرد. از این رو تفکر مذاکره حلال همه ی مشکلات است، تفکری ضد امنیت و منافع ملی است.


وی افزود: صیانت از منافع ملی و پاسداری از امنیت ملی در گرو آن است که دشمن بداند ما در مورد برخی از امور از جمله توان دفاعی خود هیچگاه مذاکره نمیکنیم. توان دفاعی یک ملت ناموس یک ملت است و ملت غیرتمند درباره ی ناموس خود نه تنها مذاکره، بلکه حتی گفتگو نیز نمی کند. هیچ ملت غیوری درباره ی ناموس خود با بیگانگان گپ هم نمیزند.


باقری در پایان خاطرنشان کرد: این روزها برخی مانند سال 92 تهدید دروغین جنگ را مطرح میکنند تا بار دیگر بگویند که راه حل رهایی از این خطر، این است که با دشمن مذاکره کنیم و دادن امتیازهای بیشتر و تضعیف ظرفیت های قدرت ملت ایران بتوانیم امان نامه دریافت کنیم. اینها خواسته یا ناخواسته عملاً در حکم پیاده نظام دشمن در داخل کار می کنند. این افراد اگر درست می گویند ابتدا به این پرسش ساده پاسخ دهند که اگر امریکا عرضه ی جنگ داشت، چرا جلوی کره ی شمالی را نمی گیرد که دیگر حیثیتی برای قدرت اتمی امریکا باقی نگذاشته و توان بازدارندگی هسته ای امریکا را هم به چالش کشیده است؟

ارسال نظرات