رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بندT مشمول بازرسی‌های خاص نمی‌شود، گفت: برجام یک تعهدات داوطلبانه‌ای است که ایران داده و به آن تعهدات پایبند است.
کد خبر: ۸۹۴۱۴۶۳
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
 
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) پس از دیدار یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوها با آمانو پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

*آمانو به درخواست خودش به ایران آمده

وی در ابتدا ضمن خوشامد به آمانو با بیان اینکه این چندمین باری است که با هم ملاقات داشتیم و چندین بار است که به ایران سفر کردند، بیان کرد: آمانو این بار به درخواست خود سفر کرده با توجه به اهمیت موضوع برجام و شرایطی که برجام در آن قرار دارد و با توجه به مسائلی که در آمریکا رخ می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا با اقدامات و صحبت‌هایی که عنوان کرده شرایط حساسی را به وجود آورده که آمانو به سهم خودش علاقه‌مند است در این خصوص به سهم خود نقش‌آفرینی کند.

صالحی گفت: صحبت‌های خوبی داشتیم؛ در خصوص مسائل مختلف و همکاری‌ها بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ما اظهار رضایتمندی کردیم از اینکه آژانس تا به امروز توانسته مستقلانه هشت بار گزارش ارائه دهد و در آن التزام ایران به تعهداتش را صریح اعلام کرده و این موجبات رضایتمندی ایران را به همراه دارد، امیدواریم آژانس همچنان با همین رویه ادامه دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما می‌دانیم فشارهای زیادی بر ارگان‌های بین‌المللی از جمله آژانس هست، به خصوص در این برهه حساس و با توجه به موضع گیری‌های اخیر دولت آمریکا، آژانس در شرایط سخت‌تری قرار دارد. این یک واقعیت است ولی ما از آقای آمانو خواستیم کما فی السابق براساس مسئولیت آژانس و آنچه در سوگندنامه آژانس آمده برای مدیرکل این سازمان، بتوانند بدون جانبداری و سمت‌گیری به صورت کاملا مستقلانه نظرات فنی خود را ارائه دهند.

وی افزود: آمانو قرار است بعد از اینجا با رئیس‌جمهور دیدار کند و مسائل جدی‌تری بحث خواهد شد و گزارشی را ارائه خواهد کرد و مسائلی را رئیس جمهور مطرح خواهد کرد. وی هم‌چنین دیداری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سفر آمانو در چنین برهه حساس پیام خاصی را به همراه دارد. نقش‌آفرینی آژانس در این سفر کاملا مشخص است؛ ایشان عزمشان را جزم کردند درباره حل و فصل موضوعاتی که امروزه مطرح شده بتواند به سهم خود قدمی بردارند.

*آمانو هیچ درخواست جدیدی برای بازدید عنوان نکرده

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا آمانو برای بازدید از سایت‌های جدید درخواستی داشته گفت که آمانو هیچ درخواست جدیدی برای بازدید عنوان نکرده است.

وی درباره سناریوی ایران در مقابل بدعهدی آمریکا خاطرنشان کرد: وقتی وارد مذاکره شدیم با هوشمندی و هوشیاری وارد شدیم و پیش بینی اتفاقات عدم پایبندی نیز می‌شد بنابراین پل‌های پشت سرمان را علاوه بر اینکه خراب نکردیم، پل‌های جدیدی نیز ساختیم، ولی هیچ وقت نمی‌خواهیم از این پل‌ها استفاده کنیم چون برجام را برای کشورمان و منطقه و جامعه بین‌المللی مهم می‌دانیم و دلمان نمی‌خواهد برجام به هم بخورد و به ضرورت از این پلهای پشت سر استفاده کنیم.

*در ۴ روز می‌توانیم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم

صالحی ادامه داد: البته بارها گفته‌ایم و مقام معظم رهبری نیز عنوان کرده اند که اگر آنها بدعهدی کرده و بخواهند برجام را به هم بزنند ما در عرض یک سال و نیم می‌توانیم به حدود صد هزار سو برسیم. این یعنی یک توانمندی بالقوه‌ای که وجود دارد. علاقه‌مندیم که برجام همچنان ادامه یابد و طرف‌های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند و ضرورتی نداشته باشد از سناریوهای مختلفی که اندیشیده شده استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفم برخی رسانه‌های داخلی همنوا با رسانه‌های خارجی عمل می‌کنند. ما در عرض ۴ روز می‌توانیم در فردو که دوستان گفتند سالن بسکتبال و فوتبال شده، تولید ۲۰ درصد را شروع کنیم. امیدوارم رسانه‌های داخلی حداقل با پیامی که یک مسئول در داخل می‌دهد همراه باشند و به این با تشکیک نگاه نکنند که بخواهد همنوا با طرف خارجی باشد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: زمانی هم که ۲۰ درصد را می‌خواستیم تولید کنیم گفتند بلوف و دروغ است، ولی الان شاهدید راکتور تهران با این سوخت کار می‌کند. ما به عنوان یک مسئول نباید حرفی بزنیم که خدای نکرده بدون پشتوانه باشد. چون اعتبار جمهوری اسلامی مطرح است. آنچه در بعد فنی بنده عرض می‌کنم یقین داشته باشد دقیق و صحیح است. در فردو می‌توانیم ظرف ۴ روز برگردیم و ۲۰ درصد را تولید کنیم ولی نمی‌خواهیم این کار را بکنیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم برجام ادامه یابد و استحکام آن برقرار باشد، افزود: اگر برجام به هم بخورد یک عواقبی را به دنبال خواهد داشت که غیرقابل توصیف و پیش‌بینی است و حتی ان‌.پی‌.تی زیر سؤال می‌رود و دیگر کسی خیلی نمی‌تواند به معاهدات بین‌المللی پایبند باشد.

*بندT برجام مشمول بازرسی‌های خاص نمی‌شود

صالحی همچنین درباره بندT برجام گفت: راجع‌ به بندT همیشه صحبت شده با آژانس هم صحبت شده، موضوع این بند کاملا روشن است و عراقچی مواضع ما را صریحا با آژانس اعلام کرده است. بندT برجام مشمول بازرسی‌های خاص نمی‌شود. یک تعهدات داوطلبانه‌ای است که ایران داده و به آن تعهدات پایبند است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که روسیه هشدار داده آژانس حق ورود به این بند را ندارد، خاطرنشان کرد: این بحث فقط بحث مقامات روس نیست. وقتی بند «تی» تدوین می‌شد این ملاحظات در آن دیده شده بود و توافقات انجام گرفته بود. مثل هر بند دیگری که در برجام هست و طرف مقابل متاسفانه می‌خواهد بنا به خواست خود تفسیر کند. سعی می‌کند و دنبال تفسیرهای گوناگونی است مثلا می‌گوید غروب آفتاب برجام را قبول ندارد و ما باید فکر دیگری کنیم. آنها مشکلات خودشان هستند.

*آمانو ما را در جریان صحبت‌ها با ماکرون قرار داد

وی درباره دیدار آمانو با رئیس جمهور فرانسه و اینکه حامل پیامی بوده، افزود: آمانو ما را در جریان صحبت‌ها با رئیس‌جمهور فرانسه گذاشت؛ صحبت‌های خوب و مثبتی بود و اظهار کرد فرانسه علاقه‌مند پایداری برجام است و این یک امر جدی است و این را به آژانس منتقل کرده و از آن طرف خواسته‌اند آژانس نقش خود را با جدیت دنبال کند.

*چیزی به نام مراکز نظامی در قرارداد پادمانی، پروتکل الحاقی و در مفاد برجام نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعدادی از سناتورهای آمریکایی خواستار تشدید فشارها بر ایران برای بازرسی‌های گسترده به خصوص از مراکز نظامی هستند؟ تصریح کرد: ما چیزی به نام مراکز نظامی نه در قرارداد پادمانی و نه پروتکل الحاقی و نه در مفاد برجام داریم. بی‌خود راجع به این صحبت نکنیم و فضا و میدان برای باز شدن این صحبت‌ها ندهیم.

معاون رئیس جمهور درباره بحث پیشران‌های هسته‌ای با بیان اینکه موضوع پیشران به خوبی جلو می‌رود، عنوان کرد: از مجلس شورای اسلامی که بودجه‌ نسبتا خوبی را در ارتباط با پیشران پیش بینی کرده‌اند و خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه آمادگی خود را برای تامین این بودجه اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت آن با سازمان انرژی اتمی است، گفت: این یک بحث تحقیقاتی و درازمدت است. تا الان دو گزارش به مسئولان مافوق درباره پیشران هسته‌ای داده‌ایم، خوشبختانه گروه فنی لازم تشکیل شده و زیرساختهای فنی نیز در حال ایجاد شدن است. کار به خوبی جلو می‌رود ولی یک کار وسیع، پیچیده و غامضی است. پیش‌بینی می‌کنم اگر بودجه لازم تامین شود و با همین شتاب جلو برویم بین ١٠ تا ١٥ سال طول بکشد.

آمانو: آژانس، برجام را دستاوردی عمده برای راستی‌آزمایی می‌داند/ برجام توافقی بین ایران و 1+5 است

وکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «خوشحالم که بار دیگر به کشور شما آمدم. قصد دارم با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کنم. صبح امروز با صالحی نیز نشستی را برگزار کردیم».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران تمام تعهداتش را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در برجام دخیل هستند به تعهداتشان عمل کنند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: «از ژانویه 2016 ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام نظارت داشته است و آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داده است».

آمانو در خصوص پایبندی ایران به تعهداتی که در قبال برجام دارد، تأکید کرد: «آژانس معتقد است که برجام یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی بود. آژانس می‌تواند تصریح کند که تعهدات هسته‌ای ایران به برجام در حال اجرا شدن است».

وی ادامه داد که در دیدار با علی اکبر صالحی بر اهمیت اجرای کامل تعهدات در قبال برجام تأکید کرده است.

آمانو در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مواضع آژانس در قبال اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص احتمال خروج از برجام گفت: «من درباره اظهارنظرات مقام یک کشور ابراز نظر نمی‌کنم، اما می‌توانم بگویم که برجام یک توافق بین گروه 1+5 و ایران است و شورای امنیت از آن حمایت کرده است و آژانس مسئولیت نظارت و تأیید تعهدات در قبال این توافق را برعهده دارد».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد:‌ «آژانس وظیفه نظارت و راستی‌آزمایی را به صورت بی‌طرفانه و دقیق و مطابق با شروطی که در برجام تعریف شده است و بر اساس استانداردهای پادمانی مقرر، انجام می‌دهد».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار دیگر مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدون شائبه‌های سیاسی باشد، گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که برپایه واقعیت عمل کنیم. من از زمانی‌که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شدم، به طور کامل بر اساس حقایق عمل کردم. برخی اوقات مجبور بودم اخبار بدی را گزارش کنم اما اخبار خوبی را هم گزارش کردم. مهم است که بر اساس قوانین عمل کنیم و من همچنان به این رویه ادامه می‌دهم».

وی بار دیگر در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: «در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای می‌توانم بگویم که تا امروز تعهدات هسته‌ای ایران به برجام اجرا شده است.»

ارسال نظرات