کد خبر: ۸۹۴۱۴۴۹
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): میهمان‌نوازی و کَرَم در استقبال از زائران اربعین حسینی یکی دیگر از صفات ممتاز مردم عراق است. این رفتار عاشقانه‌ معنوی در دنیای امروز مادی بسیار مهم و قابل توجه است و هنوز به‌ درستی عمق این فضیلت مردم عراق شناخته نشده است. (94/3/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
کابینه کامل شد، دولت بجنبد!
دیروز مجلس تمام وقت خود را در دو نوبت صبح و عصر به بررسی عملکرد و رویکرد گزینه‌های پیشنهادی برای دو وزارت بدون وزیر مانده از کابینه دوازدهم و دفاعیات آنها و رئیس‌جمهور اختصاص داد و در نهایت رضا اردکانیان با 225 رأی و منصور غلامی با 180 رأی اعتماد نمایندگان مجلس از جمع 276 آرای مأخوذه از خانه ملت راهی وزارتخانه‌های خود شدند تا مسیر تحقق وعده‌ها و اولویت‌های گفته شده را فراهم کنند. صحنه دیروز مجلس، نمایی از همدلی و همکاری بود و حال با کامل شدن ترکیب کابینه نوبت به دولت رسیده است که در چهار ماه مانده به پایان سال جاری به صدها طرح و برنامه‌ای که باید امسال عملیاتی می‌شد؛ ولی هنوز نشده است، بیندیشد.
در همین دو وزارتخانه‌ای که وزرای آن تازه رأی اعتماد گرفته‌‌اند، مشکلات زیادی وجود دارد، از وضعیت مصرف بی‌رویه انرژی، وضعیت بحرانی مسئله آب و ورود به بازار قابل توجه برق در منطقه پیرامونی ما در وزارت نیرو گرفته تا روند کاهشی رشد مقالات و پژوهش‌های علمی در دانشگاه‌ها، مفقود بودن حلقه پیوند زنجیره علم و صنعت و ضرورت تولید ثروت از دانش و ده‌ها مشکل ریز و درشت که توأمان با فارغ‌التحصیلی خیل عظیمی از جمعیت حدود پنج میلیون دانشجویی که در همین سال‌ها سونامی‌وار وارد بازار کار می‌شوند در وزارت علوم که نشان از ده‌ها راه نرفته دارد. باید این گزاره و خطای راهبردی محاسباتی که برخی در وزارت فخیمه علوم دارند و خود را تنها متولی آموزش بدون نگاه به آینده کاری دانش‌‌آموختگان می‌دانند، با روش کار اروپایی‌ها یا کشورهای موفقی مانند ژاپن که با ایجاد انقلاب آموزشی، آموزش‌های خود را به سمت تلفیق کار و دانش، علم و مهارت و روش تولید و کارآفرینی بردند، جایگزین کنند.
تحقق این موارد و همه مطالبی که آقای روحانی در سخنرانی دیروز گفت، در گرو اتکا به داشته‌های ملی و خودی است. روحانی در بخشی از سخنان خود در مراسم دیروز که درخواست مذاکرات جدید از سوی غربی‌ها به ویژه آمریکا را با وجود وفا نکردن به تعهدات قبلی و برجام مضحک خواند و با چنین سابقه‌ای از آمریکا مذاکره با این کشور را دیوانگی نامید، بارقه‌هایی از امید را در قطع امید کامل از بیرون ایجاد کرده است که باید آن را پاس داشت.

▼ گزارش روز
  تهدید فرهنگ اربعین!
هر کس که تجربه پیاده‌روی اربعین سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را داشته باشد، بی‌تردید شور و شوق وصف‌ناشدنی شیعیان عراق برای میزبانی و خدمت به زائران امام حسین(ع) را به چشم دیده است. حتی کسانی که پا در این مسیر نگذاشته‌اند و تنها روایت خدمت‌گذاری مردم آن دیار را شنیده‌اند یا در قاب‌های تلویزیونی دیده‌اند، به راحتی شیفتگی و اخلاص بی‌بدیل و بی‌نظیر آنان را حس کرده و می‌فهمند. مردمانی که بدون آنکه منتظر کسی باشند یا چشم‌شان به نگاه دولت‌شان باشد، همه دارایی و توان خود را برای میزبانی زائران حضرت اباعبدالله(ع) پیشکش آن حضرت می‌کنند؛ اخلاص و ارادتی بی‌نظیر که می‌توان آن را یکی از رموز متفاوت شدن و برجستگی این همایش بزرگ جهان تشیع دانست؛ اما حالا این ویژگی خاص و این مردمی بودن و سادگی همایش عظیم با یک تهدید بزرگ روبه‌رو است و آن، مدیریت رانت‌زده و متمول مسئولانی از کشور همسایه که خیال می‌کنند با جبروت و جلال‌های ساخته شده از پول‌های دولتی می‌توان به این همایش بی‌نظیر رونق بیشتری داد؛ تصوری که غلط در غلط است و تأثیر کاملاً عکس دارد و بزرگ‌نمایی نخواهد بود اگر بگوییم می‌تواند این راه‌پیمایی باشکوه را در معرض تهدید و تغییر ماهیت قرار دهد. احداث موکب‌های دولتی با هزینه‌های هنگفت و با شکل و شمایلی نچسب  در میان چادرها و خانه‌های گلی و البته پر نور و اخلاص عراقی خدمت به فرهنگ حسینی و راه‌پیمایی اربعین نیست؛ بلکه درست تهدید این فرهنگ است! وقتی رئیس ستاد اربعین یکی از اماکن مقدسه اعلام می‌کند که چند میلیارد برای احداث موکبی در مسیر نجف به کربلا هزینه شده است، مشخص است که این فرهنگ و این همایش در معرض تهدید قرار گرفته است؛ اما عجیب‌تر آنکه رهبر معظم انقلاب در همه این سال‌ها به مسئولان امر به تکرار سفارش کرده‌اند که مبادا اقدامات آنها موجب شود این مراسم خصلت مردمی بودن خود را از دست بدهد اما... .

 
▼ اخبار ویژه
1ـ در دیدار بشار اسد و داوود اوغلو چه گذشته بود
به تازگی از یکی از اعضای هیئت داوود اوغلو که در جلسه معروف وی با رئیس‌جمهور سوریه حضور داشته و نخواسته نامش فاش شود، اطلاعات تأمل‌برانگیزی درز کرده است. وی درباره جلسه داوود اوغلو با بشار اسد می‌گوید: «بشار اسد از داوود اوغلو درخواست کرد چهار ماه به او فرصت داده شود تا شورش‌های سوریه را مهار کند و کشور را به ثبات و آرامش برساند و سپس اصلاحات سیاسی و دموکراتیکی را که مد نظر ترکیه است، اجرا کند. در آن لحظه احمد داوود اوغلو به شدت عصبانی شد و نتوانست جلوی خشم خود را بگیرد و با مشت به روی میز کوبید و فریاد زد که تو باید استعفا بدهی. بشار اسد از این حرکت داوود اوغلو تعجب‌زده شد و پس از چند دقیقه سکوت گفت؛ هرگز استعفا نخواهم داد و جلسه تمام است. حالا سال‌ها از آن جلسه گذشته است و بشار اسد همچنان در قدرت باقی مانده و اردوغان، داوود اوغلو را از صحنه سیاسی ترکیه حذف کرده است.»
 
 2ـ قصاص یعنی ترویج خشونت!
پس از آنکه بسیاری از عوامل دو گروهک «نهضت آزادی» و «جبهه ملی» احکام الهی را خشونت معرفی می‌کردند، به تازگی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز قصاص را ترویج خشونت معرفی کرده است! تا مشخص شود که از این جماعت در کج‌فهمی از دین چیزی کم ندارد. محمدعلی ابطحی به مناسبت اعدام قاتل آتنا در توئیتی چنین نوشته است: «كاش قاتل آتنا را در انظار عمومي دار نمي‌زدند. اعدام علني راه جلوگيري از جرم نيست. ترويج خشونت است. البته كاش اين همه مشتاق هم در صحنه اعدام نبود.»

▼ اخبار
1ـ راه پایان دادن به تحریم‌ها از نظر روزنامه اصلاح‌طلب!

روزنامه «آرمان» از زبان «فریدون مجلسی» راه حل عجیب و تأمل‌برانگیزی را برای پایان تحریم‌ها ارائه کرده و نوشته است: «بی‌شک مهم‌ترین مسئله بین ایران و آمریکا که سبب عمیق شدن مخاصمه‌ این دو کشور شده، مسئله اسرائیل است. به نظر من، اگر مسئله اسرائیل مطرح نبود مناقشه‌ ایران و آمریکا هیچ‌گاه شکل حاد و خطرناک به خود نمی‌گرفت. منافع آمریکا و اسرائیل مدت‌هاست به هم گره خورده و دو کشور علاوه بر اتحاد اقتصادی در زمینه‌های نظامی نیز ارتباطات گسترده‌ای دارند. رابطه آمریکا و اسرائیل به‌ اندازه‌ای عمیق و نزدیک است که ‌ایالات متحده آمریکا تهدید منافع اسرائیل را تهدید منافع خود تلقی می‌کند و اجازه نمی‌دهد هم‌پیمانش دچار مشکل جدی امنیتی و نظامی شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و در مجامع بین‌المللی به صراحت علیه آن موضع‌گیری سیاسی و امنیتی می‌کند. به نظر من تا زمانی که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل وجود دارد، تحریم‌های آمریکا علیه ‌ایران وجود خواهد داشت.»

 
2ـ افزایش بیکاری در کشور
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «یک میلیون و هفتصد هزار نفر شغل خود را از دست دادند» نوشت: «طبق آمار سال ١٣٩٥ مرکز آمار، بیش از یک ‌میلیون‌ و ٧٠٠ هزار ایرانی در پنج سال گذشته شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران اضافه شده‌اند که سهم زنان از این بین بیش از ٢٠٠‌ هزار نفر و سهم مردان بیش از یک میلیون و ٥٠٠ ‌ هزار نفر بوده است. حجم عمده بیکارشدگان در این پنج سال نیز مزدبگیران و حقوق‌بگیران بوده‌اند و به نظر می‌رسد فشارهای اقتصادی بر بنگاه‌های اقتصادی و به ‌تبع آن تعدیل نیروی صورت ‌گرفته، مهم‌ترین نقش را در ایجاد وضعیت موجود داشته است.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «نگاهی به گروه‌های عمده بیکاران قبلاً شاغل نشان می‌دهد بیش از ٤٥٣‌ هزار کارگر ساده و ٣٥٨‌ هزار صنعتگر و بیش از ١٩٠‌ هزار بازاری و فروشنده در پنج سال گذشته شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران اضافه شده‌اند.»
 
3ـ مخالفت رئیس‌جمهور با تقاضای ترامپ
بهرام‌ قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون ابراز تمایل رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با آقای روحانی در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد که آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم با آن موافقت نکردند. گفتنی است، مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای در یادداشتی نوشته است: «بنا بر اخبار شنیده‌ شده، در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که در روزهای پایانی شهریور سال جاری انجام شد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از وی برای یک دیدار حضوری دعوت کرده، اما با پاسخ منفی رئیس‌جمهور کشورمان روبه‌رو شده است.»
 
4ـ کسری بودجه سنگین در اقتصاد آمریکا
به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد کسری بودجه سالیانه یک تریلیون دلاری در آمریکا در حال بازگشت است. پیش از این، دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۳ میلادی ایالات متحده با کسری بودجه یک تریلیون دلاری دست و پنجه نرم خواهد کرد. تخصیص اعتبار هنگفت به مسئله تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و در پیش گرفتن برنامه کاهش مالیات سبب کسری بودجه سنگین شده است. گفتنی است، از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد موضوع کسری بودجه همواره گریبانگیر دولتمردان آمریکایی بوده و این مسئله به افزایش میزان بدهی این کشور به بیش از دو برابر سرعت رشد اقتصادی آمریکا منجر شده است.
 
▼ اخبار کوتاه
سیدحمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن اعلام اینکه هنوز پیمان پولی بین ایران و عراق برقرار نشده، گفت: بانک مرکزی ایران مدعی است برای همکاری‌های بانکی با طرف عراقی مذاکره کرده و پیشنهاد داده، ولی عراق امضا نکرده است. عراق هم ادعا دارد که برای پیمان پولی آمادگی دارد و یک توافق‌نامه ۱۷ بندی هم در این زمینه نوشته و برای بانک مرکزی ایران فرستاده، اما بانک مرکزی ما اقدام نکرده است.
پیمان یوسفی‌آذر، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه پنج ساله توسعه گیاهان دارویی، گسترش ۱۰۰ هزار هکتاری زراعت و صادرات دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است. وی افزود: اقلیم ایران از نظر تنوع گیاهی رتبه اول جهانی را دارد؛ به گونه‌ای که تنوع گیاهی کشور سه برابر کشورهای اروپایی است.
«یسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، که در پایتحت ژاپن به سر می‌برد، مدعی شد: «اگر اعمال فشار فزاینده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، علیه دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای راه به جایی نبرد، اسرائیل مایل است به طور مستقل گزینه‌های نظامی را برای بازداشتن ایران از دسترسی به این نوع تسلیحات در پیش بگیرد.»
تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، از جمله عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هستند. نحوه انتصاب استانداران در دوره جدید دولت مهم‌ترین محور درخواست استیضاح رحمانی‌فضلی است. گفتنی است، تاکنون ۱۰ نفر این درخواست را امضا کرده‌اند.
نظرسنجی مشترک «ان‌بی‌سی» و «وال‌استریت ژورنال» نشان می‌دهد، میزان رضایتمندی مردم آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهور به 38 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان رضایتمندی از ترامپ در نظرسنجی قبلی(که در ماه سپتامبر ـ شهریور ـ انجام شد) 43 درصد بود.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در واکنش به اتهامات گسترده آزار علیه زنان در وست‌ مینستر گفت: سوءاستفاده جنسی و رفتار آزاردهنده مردان در برابر زنان در انگلستان به هیچ صنعت، محل کار یا نهادی محدود نیست و آزار جنسی در پارلمان نیز رونق یافته است.
منابع خبری از سفر محرمانه داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی با هدف گفت‌وگو درباره سازش بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خبر دادند.
ارسال نظرات