در بحث جامعه شناختی وقف، اعمال اندیشه خیرخواهانه به منظور کمک به افراد جامعه و جاودانه شدن مال واقف است که اثر اجتماعی زیادی دارد، وقف صدقه جاریه است که در طول حیات و ممات فرد جریان دارد.
کد خبر: ۸۹۴۱۴۴۰
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سعید یزدانی  در جلسه ستاد هماهنگی دهه وقف شهرستان نور اظهار کرد: وقف در لغت بر اساس ماده 55 قانون مدنی عبارت از حبس مال(نگهداری مال) و تسبیل منافع آن (هزینه کردن درآمد برای افراد مستمند و در راه مانده) است.

معاون فرماندار شهرستان نور تصریح کرد: وقف عمومیت دارد و می‌تواند در ساخت مدرسه، دانشگاه، مسجد، راه و... وقف کرد و فایده آن به عموم مردم برسد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: وقف جهاد و واقف جهادگر است، ما باید واقفان را به رفتار وقف‌گرانه ترغیب و وقف را بازشناسی و تببین کنیم.

یزدانی افزود: وقف شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد، بنابراین ما باید با تقویت فرهنگ وقف از موقوفات و نیات واقف حفاظت و صیانت کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری 25 آبان تا چهار آذر به نام دهه وقف، اظهار کرد: همه ما همراه واقفان و متولیان وقف باشیم و در این دهه به اوقاف کمک کنیم.

معاون فرماندار شهرستان نور گفت: کمیته تبلیغی فرهنگی با حضور روابط عمومی‌های شهرداری‌های شهرهای شهرستان، ارشاد، آموزش و پرورش، اداره ورزش و کمیته سازماندهی و تدوین نیز با حضور مسؤولان ادارات فرهنگی و متولی تشکیل و پیگیر کار باشد.

رئیس دفتر امام جمعه شهرستان نور نیز در این جلسه اظهار کرد: ترویج فرهنگ وقف در جامعه ضروری است، علت وقف برای سیدالشهدا و عزاداری امام حسین(ع) به این دلیل بود که علما درگذشته در باب عظمت اهل بیت(ع) و ارزش عزاداری و اقامه عزای امام حسین(ع) مطالبی را بیان و مردم ترغیب شدند تا وقف خود را به این امر اختصاص دهند.

سیدصادق حسینی افزود: در گذشته وقف زیادی انجام می‌شد اما مردم بعد از وقف دچار مشکل نشده و با آنان برخورد نمی‌شد اما امروز حدود پنج سال با عنوان احیای وقف و موقوفات مردم دچار مشکلاتی شدند و در ساخت مسکن حتی برای فرزند خانواده با آنان برخورد می‌شود و آن را منوط به نامه اوقاف کردند.

وی تصریح کرد: این از آسیب‌های وقف و کم شدن واقف است، اگر بنا داریم وقف در جامعه و برای اقشار مختلف نهادینه شود باید تعریف وقف به سادگی بیان و فرهنگ‌سازی شود و پس از فرهنگ‌سازی، وقف و موقوفات را احیاء و بازسازی کنیم.

حسینی در پایان از آمادگی ستاد نماز جمعه برای همکاری در برنامه‌های دهه وقف و در اختیار گذاشتن تریبون نماز جمعه برای سخنرانی و ارائه گزارش به مسؤولان اوقاف خبر داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها