رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورافزود: در جنگ سایبری نمی توانیم صلح را تعریف کنیم و در حوزه اقتصادی هم در حال جنگ هستیم و دشمن علیه اقتصاد ما آرایش جنگی گرفته و موضوع کاملاً جدی است.
کد خبر: ۸۹۴۱۲۳۳
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار غلامرضا جلالی ­با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:در سال 1381 نخبگان سیاسی و نظامی کشور احساس کردند به ساختاری برای رصد و پالایش و تشخیص تهدیدات و ملاحظات دفاعی برای روبرو شدن با تهدید یا بی اثر کردن آن نیاز داریم با توجه به این موضوع با فرمان مقام معظم رهبری در سال 1382 قرار شد سازمان پدافند غیرعامل در ستاد کل نیروهای مسلح به لحاظ ساختاری و از نظر مأموریتی در دستگاه های اجرایی وزارتخانه ها و استانها نقش آفرینی و تهدیدها و آسیب پذیری ها را رصد و بررسی و راه حل های مقابله ای را تهیه کند.
سردار جلالی با اشاره به تاریخچه تهدیدات دشمن علیه کشور ما و تغییرات این تهدیدات گفت: اکنون تهدیدات ازجمله تهدیدات سایبری تقریباً همه حوزه ها را در بر گرفته است.
وی با تقسیم بندی انواع تهدیدات افزود: منشأ برخی تهدیدات، فناوری محور از جمله سایبری و بیولوژیک است همچنین رسانه ها هم نقش بازدارندگی و هم تولید جنگ را دارند و برخی تهدیدات، مردم محور هستند یعنی با ایجاد نارضایتی در مردم آنها را علیه حکومتشان تحریک می کنند.
جلالی اضافه کرد: از آنجایی که قدرت دفاعی ما بالاست گزینه تهدید نظامی را به عقب بردیم و حوزه تهدید جدید و جدی، اقتصاد است.
وی گفت: در گذشته هم جنگ اقتصادی به شکل حمله نظامی به زیرساخت های اقتصادی بود اما در مدل جدید با ابزارهای اقتصادی به اقتصاد کشور حمله می کنند و اکنون تمرکز همه مؤلفه های قدرت امریکا در حوزه جنگ اقتصادی است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه امریکا حتی از طریق ساختارهای بین المللی مانند WTO سعی می کند بر ما فشار بیاورد، ادامه داد: ما برای مقابله با این تهدیدات باید در هر کدام از حوزه های سایبری، مردم محور، اقتصاد، طرح و برنامه ویژه داشته باشیم.
سردار جلالی افزود: امریکایی ها در سند جدید راهبردی خودشان اعلام کردند به رفتار سایبری ایران پاسخ سایبری می دهیم و این تعریف محترمانه جنگ سایبری است.
وی ادامه داد: زیرساخت های وابسته به فضای سایبر مانند برق، گاز و هسته ای و همچنین زیرساخت های فضای سایبری داریم که باید از آنها حفاظت کنیم.
جلالی با اشاره به اینکه برخی ابزارهای سایبری امریکایی ها را در حوزه های مختلف کشف کردیم، گفت: در شبکه دوربین های مراقبتی در یکی از دوربین ها با نشان معروف، آزمایش هایی را انجام دادیم و بین سخت افزار و نرم افزار در میان افزار آن کدی را کشف کردیم که آدرس آی پی داشت و همه فیلم های آن دوربین را به آن آدرس ارسال می کرد و این آدرس به یکی از بخش های نظامی و دفاعی شرکت سازنده تعلق داشت. برای اطمینان، آدرس آی پی را تغییر دادیم و متوجه شدیم همه تصاویر به آن آی پی ارسال می شد.
وی گفت: در حوزه سایبری طرح های دفاعی جامعی را آماده کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، تهدیدهای سایبری را به کم اهمیت، با اهمیت متوسط و پر اهمیت تقسیم بندی کرد و افزود: در تهدیدهای پر اهمیت سایبری، قدرت پنهان شوندگی، قدرت دریافت و ارسال اطلاعات و تخریب سیستم دارند مانند ویروس استاکس نت که سهم اینها نسبت به کل حملات بین 3 تا 6 درصد است.
سردار جلالی افزود: پارسال حملات جدی در دسته سوم حملات سایبری نداشتیم و بقیه حملات کم اهمیت بوده است.
وی گفت: علم سایبری، حمله، نفوذ و دفاع بسیار پیچیده شده است و به همین علت کسی نمی تواند ادعا کند که می تواند به طور دقیق منشأ حمله را شناسایی کند.
سردار جلالی افزود: این ادعای امریکایی ها مبنی بر اینکه ایران حملات سایبری به آنها داشته است بلوف است و قابل اثبات نیست و اینکه تعدادی از ایرانی ها را در این زمینه محکوم کردند غیرعادلانه و نادرست بوده است. آنها می خواهند ایرانی ها را تروریست سایبری تعریف کنند.
سردار جلالی گفت: جو غالب تبلیغات امریکایی ها در حوزه سایبری نشان دادن و تعریف جمهوری اسلامی به عنوان مهاجم سایبری است و ما باید از خودمان در مقابل این تهاجم دفاع کنیم.
وی افزود: در مورد حمله ویروس استاکس نت علیه کشورمان پرونده ای را تشکیل دادیم و همه شواهد و قرائن را تنظیم و به وزارت خارجه و قوه قضائیه ارائه کردیم اما هنوز برای آنها ابهامات وجود دارد و اراده زیادی برای پیگیری آن وجود نداشت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد: آنها به حمله از طریق ویروس استاکس نت به زیرساخت های هسته ای ما اعتراف کردند و این یک تجاوز آشکار است و باید پاسخگو باشند و خسارت بپردازند.
سردار جلالی درباره تهدیدهای اقتصادی و تهدید علیه شبکه بانکی ما هم گفت: اشکالاتی در سیستم های بانکی کشورها از جمله کشور ما وجود دارد.
وی افزود: با توجه به میزان حملات، خسارات و سرقت ها در حوزه سایبری بانکی، آمار در کشور ما بالا نیست و قابل کنترل است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه یکی از تهدیدهای حوزه اقتصادی، تهدیدات سایبری است، گفت: در حوزه پولی و بانکی برای جلوگیری از حملات سایبری، اقدامات خوبی انجام شده است و بخش زیادی از زیرساخت ها و ارتباطات ایمن سازی شده است اما این ایمن سازی ها باید تداوم پیدا کند.

سردار غلامرضا جلالی در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تحریم ها از دیگر تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان است، افزود: امریکایی ها انتظار داشتند از طریق برجام به محدودیت هایی فراتر از محدودیت های هسته ای برسند.
وی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را 8 بار تأیید کرد بنابراین آنها بهانه های دیگر از جمله موشکی، بی ثبات سازی منطقه را آوردند و تحریم کاتسا را اعمال کردند که از چند روز دیگر آغاز می شود و می تواند برای اقتصاد ما خطرناک باشد.
سردار جلالی افزود: ظاهر این تحریم ها به بهانه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما مکانیزم تحریم را به صورت سیاه چاله ای و به هم متصل تنظیم کردند و هر کس که با سپاه کار می کند تحریم می شود.

وی گفت: حتماً باید اقدامات بازدارنده را انجام دهیم تا بر اراده امریکایی ها تأثیر بگذارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: امیدوارم دولت و شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مقابل تحریم کاتسا موضع محکمی بگیرند و باید کاری کنیم تا تصمیم امریکایی ها تغییر کند.
سردار جلالی اضافه کرد: امریکایی ها دوست دارند ما متعهد به مفاد برجام باشیم اما آنها نباشند.
وی گفت: پیشنهادهایی برای اقدامات امریکایی ها تهیه شده که شورای عالی امنیت ملی کشورمان باید درباره آنها تصمیم گیری کند.
سردار جلالی با اشاره به اینکه تهدیدات ژنتیکی بسیار مهم و جدی است، گفت: نخبگان سیاسی، علمی و دانشمندان ما باید در این باره بحث و تبادل نظر کنند تا به اجماع برسیم.
وی با بیان اینکه تهدیدات زیستی می تواند بسیار خطرناک باشد افزود: گسترش برخی بیماری ها مانند وبا و انفلوانزا؛ طبیعی و بدون دخالت انسان است اما برخی بیماری ها مانند ابولا در افریقا با دخالت انسان انجام شد و سه کشور را برای حدود یک سال درگیر کرد و تلفات زیادی داشت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: این سازمان، قرارگاه پدافند زیستی خود را برای مقابله با چنین اپیدمی عامدانه ای طرح ریزی و آماده کرده است.
سردار جلالی با بیان اینکه نیاز به آزمایشگاه های سطح بالا داریم تا بتوانیم تفاوت میان ژن دستکاری شده و ژن طبیعی و ویروس طبیعی و دستکاری شده را متوجه شویم، اضافه کرد: آزمایشگاه های ما فعلاً قادر نیستند اثرات محصولات تراریخته را به طور کامل مشخص کنند و مبنای گزارش آنها شرکت های تولیدکننده است و این اطمینان بخش نیست.
سردار جلالی با اشاره به اینکه استفاده از محصولات تراریخته باید ضابطه مند و با ضمانت و کنترل شده باشد، افزود: باید نهاد حقوقی و تخصصی مستقل این موضوع را رصد کند و احتیاط این است تا زمانی که از سلامت این محصولات مطمئن نشدیم از مصرف آنها احتراز کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا اندازه ای موازی کاری در حوزه سایبری طبیعی است، گفت: با تعامل با دستگاه های امنیتی و زیرساختی تلاش می کنیم چهارچوب منظم و دقیق تری در این زمینه داشته باشیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل هم گفت: آموزش و تربیت نیروی انسانی از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و موضوع پدافند غیرعامل به علت آمیخته بودن تهدید با فناوری های نو، جدید است.
سردار جلالی با بیان اینکه از حدود 10 سال پیش تا کنون حدود 15 رشته جدید در قالب کارشناسی ارشد و دکتری را طراحی کردیم، ادامه داد: توافق اولیه ما با وزارت علوم این بود که آنها در کمیته نظامی انتظامی بخش آموزش وزارت تأیید شود که تقریباً از این 15 رشته حدود 14 رشته تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه قانون، رعایت الزامات پدافند غیرعامل را برای همه طرح ها با دارای طبقه بندی مهم، حیاتی و حساس الزامی کرده است، گفت: حجم بسیار زیادی از این طرح ها را داریم و حدود 70 شرکت را برای مطالعات پدافند غیرعامل سازماندهی کردیم.
سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تجربه تحریم های اخیر ثابت کرد هر اقلام ضروری ما که وابسته به خارج باشد امکان تحریم آن از سوی دشمنان وجود دارد بنابراین عقل حکم می کند که اقلام اساسی غذایی مان را خودمان تولید کنیم و تا آنجایی که می توانیم وابستگی را کم کنیم.
وی افزود: دچار کردن ما به کمبود مواد غذایی از راهبردهای دشمنان ماست بنابراین اقلام اساسی مانند گندم، جو، ذرت و سویا را باید خودمان تولید کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دستورالعملی را در زمینه استفاده مسئولان از گوشی های هوشمند تهیه و آن را به دولت ارسال کردیم و دولت آن را به کمیسیون های مختلف ارجاع داد اما هنوز از کمیسیون ها بیرون نیامده است.
سردار جلالی افزود: مصوبه دائمی کمیته فنی پدافند غیرعامل ما را مکلف کرده بود که تهدیدات گوشی های هوشمند را به مسئولان تذکر و آموزش دهیم که این کار را در قالب جزوات آموزشی و تهیه مستندات تلویزیونی انجام دادیم.
وی گفت: به شبکه اجتماعی داخلی نیاز داریم تا بتوانیم تعاملات خود را انجام دهیم و دیتاسنتر آن و کنترل آن در داخل کشور باشد.
رئیس سازمان پدافند غیز عامل افزود: پیشنهاد ما این است که از شبکه های اجتماعی با قابلیت داشتن زیرساخت های داخل کشور و امکان حیطه بندی اطلاعاتی حمایت و کمک شود که در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد این حمایت شکل بگیرد.
سردار جلالی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ملی و داخلی زمان بر است، اضافه کرد: شرکت صاایران در بخش دفاعی طراحی های پایه را در قالب سه فرمول اجرا کرده است و دو شرکت خصوصی در داخل کشور اعلام آمادگی کردند تا پلتفرم ها را در داخل کشور تولید کنند.

ارسال نظرات