نماینده مجلس گفت: تصویب ممنوعیت حمل سلاح سرد در هفته گذشته در مجلس همزمان با قتل یک روحانی در مترو و مجروحیت یک روحانی دیگر، نمایندگان را برای موافقت با ممنوعیت حمل،خرید و فروش این ادوات قانع کرد.
کد خبر: ۸۹۴۰۶۷۳
|
۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی پورمختار با اشاره به تصمیم مجلس درباره ممنوعیت حمل و واردات سلاح سرد همزمان با قتل یک روحانی در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) و همچنین مجروح شدن یک طلبه در شرق تهران بوسیله سلاح سرد گفت: متاسفانه علاوه براینکه تعدادی از اراذل و اوباش به صورت مشخص از سلاح سرد برای حمله به افراد استفاده می کنند، بعضا مواردی وجود داشته که فردی برای تفریح، چاقو ضامن داری در جیبش بوده است که در یک درگیری بسیارعادی از این ادوات استفاده و همین موضوع دلیلی برای انجام قتل و یا جرح می شد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات مختلفی از ناحیه حمل سلاح سرد در کشور وجود داشت، افزود: نیروی انتظامی نیز دلایل مستند و متعددی را در این خصوص ارائه کرد و نهایتا مجلس قانع شد که حمل هر گونه سلاح سرد ممنوع شود.

وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر نیز دلیل روشنی برای ضرورت پذیرفتن این قانون شد، خاطرنشان کرد: بر همین مبنا اصلاحاتی بر مصوبه قبلی که از سوی شورای نگهبان رد شده بود، برای تامین نظر این شورا صورت گرفت تا هر چه زودتر این قانون شود وشاهد اجرایی شدن آن با دقت نظر بیشتر نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوه قضائیه باشیم.

پورمختار در ادامه تصریح کرد: این قانون در صورت تائید، اگر به درستی اجرا شود موجب خواهد شد افراد دراستفاده از این ابزارها و ادوات آزاد نباشند و به راحتی سلاح سرد در معرض دسترسی و فروش نباشد و امنیت بیشتری در جامعه ایجاد شود.

وی در خصوص این که آیا حمل سلاح سرد برابر با سلاح گرم تلقی می شود؟ گفت: تعاریف متفاوت است، اگر افراد با سلاح سرد از جمله شمشیر ، چاقو ، قمه و ... مبادرت به ایجاد ناامنی و رعب و وحشت کنند و دست به سرقت همراه با آزار جسمی و خشونت بزنند، این موضوع مشمول قانون سلاح گرم خواهد بود و با این افراد به عنوان مفسد فی الارض برخورد می شود اما در این قانونی که اخیرا در مجلس تصویب شد موضوع اصل حمل، خرید و فروش سلاح سرد است و نه به کار گیری که با استفاده از آن متفاوت است و اگر از این سلاح ها استفاده شود، مجازات مجرمین، قانون خاص خود را دارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص قاتل روحانی مترو امام خمینی(ره) که دارای اختلال روانی معرفی شده است گفت: البته باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت بگیرد چراکه وقتی وی می گوید "بنده به دنبال انتقام از مسئولان بودم" مشخص می شود که روانی نبوده است؛ مگر آنکه بگوییم اختلال روانی او به صورت دوره ای است اما از اعترافات وی مشخص می شود در دوره ای بوده که قدرت تشخیص داشته است اما معمولا عنوان اختلال روانی از سوی این مجرمین به این دلیل مطرح می شود که از مسئولیتی که دارند فرار کنند اما باید بررسی بیشتری روی این موضوع صورت  گیرد.

این در حالی است که نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی چهارشنبه، 3 آبان ماه مجلس با 151 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در جلسه طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی را تصویب کردند.در ماده واحده تبصره یک طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی آمده است:حمل ادواتی، مانند قمه، شمشیر، چاقوی ضامن دار، ساطور، قدداره یا پنجه بوکس که صرفا به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح به کار برده می شود، جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می گردد. واردات، تولید و عرضه سلاح های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه ششم محکوم و حسب مورد این سلاح ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می شود.

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات