استاندار مرکزی گفت: از مدیریت ایرالکو تقاضا دایم به سرعت نسبت به اجرای مصوبات اقدام کند و در صورت اجرا نشدن مصوبات اداره حفاظت از محیط زیست استان ضرب‌العجل تعیین کرده و از طریق قانون برخورد می‌شود چرا که سلامت مردم در اولویت قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۴۰۴۹۱
|
۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در نخستین جلسه از کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در سال جاری و در دولت دوازدهم ضمن تقدیر از تلاش فعالان محیط زیست گفت: جلسات این کارگروه باید فعال تر شود و قول می‌دهم که در جلسه آینده از حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس محیط زیست دعوت کنم.

وی با اشاره به عدم پایبندی ایرالکو به تعهداتش در زمینه آلودگی هوا گفت: مشکلات حادث شده در این شرکت به عهده مدیریت است. تعهدات شرکت و مدیریت ایرالکو مربوط به مردم است و از مدیریت شرکت می‌خواهیم که به سرعت نسبت به اجرای مصوبات کارگروه اقدام کند در غیر اینصورت یک اولتیماتوم و ضرب‌العجلی برای شرکت مشخص خواهیم کرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: مصوبات جلسه باید از سوی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها عمل شود و امروز هم تاکید داریم که با توجه به ضرب العجل سازمان محیط زیست استان به نمایندگی از اعضای کارگروه به شرکت ایرالکو اعلام و پیگری اقدامات اولیه برای شروع عملیات اجرایی بهسازی در بحث آندسازی صورت بگیرد در غیر اینصورت با این شرکت و هر مجموعه صنعتی برخورد خواهیم کرد.

آقازاداه با تاکید بر اینکه سلامت مردم دغدغه مسئولان باید باشد، گفت: شهر اراک دارای یک‌هزار هکتار فضای سبز طبیعی با قدمت کهن در منطقه سنجان و کرهرود است که با روند موجود شاهد از دست رفتن این فضای سبز طبیعی هستیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی با حضور سمن‌ها در این راستا تشکیل ‌شود تا برای حفظ فضای سبز موجود، همچنین توسعه این فضا، اقدامات لازم و پیشنهادات را ارائه کنند و جهادکشاورزی و محیط زیست ملزم به شناسایی گونه‌های مقاوم به کم آبی هستند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: از شهرداری اراک انتظارات بسیاری داریم تا با تمام توان مصوبات را دنبال کند و پشتیبان مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها هستیم.

آقازاده ادامه داد: شهرداری با استفاده از پساب فاضلاب و همچنین چاه‌های از رده خارج، اقدام به کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی کند. با توجه به اینکه در فصل کاشت قرار داریم نباید فرصت را از دست داد به همین دلیل شهرداری باید به سرعت در جهت اجرای مصوبه توسعه فضای سبز شهر اراک اقدام کند.

استاندار مرکزی به نظرات نمایندگان مردم در مجلس اشاره کرد و گفت: استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی در شهر اراک بایستی با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم آغاز شود.

وی افزود: اگرچه شهر اراک به صورت کامل قابلیت اجرای این طرح را ندارد که مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مناسبی به منظور کاهش آلودگی هوای شهر طراحی شود ولی با مطالعه دقیق می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

آقازاده در خصوص قانون پرداخت عوارض آلایندگی صنایع گفت: آیین نامه اجرای این قانون ابلاغ شده است و ظرف یک هفته آینده جلسه‌ای در این راستا برگزار می‌شود تا براساس مطالعات انجام شده برابر آیین‌نامه در خصوص توزیع عوارض آلایندگی صنایع تصمیم‌گیری و ظرف 10 روز آینده ابلاغ و اجرایی شود تا شهرستان اراک و شهرستان‌های ذی‌حق از این عوارض استفاده کنند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اراک جزو 8 شهر آلوده است ولی اینکه به خاطر نداشتن حد نصاب جمعیت عوارض آلایندگی به آن تعلق نمی‌گیرد گناه مردم این شهر نیست بنابراین با توجه به اینکه در فصل تدوین بودجه 97 قرار داریم و قطعا نشستی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهیم داشت، لازم است که مجمع نمایندگان استان نیز سهم استان مرکزی را در مجلس شورای اسلامی افزایش دهند.

وی به احیای تالاب میقان هم اشاره و پیشنهاد کرد: کمیته احیای تالاب میقان اراک به عنوان طرح‌ مختص احیای این تالاب در نظر گرفته شود و در هر جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بخشی به این کمیته اختصاص داده شود تا در نهایت نسبت به کنترل این منطقه، کاهش ریزگردها و کشت گیاهان مقاوم نسبت به کم آبی و همچنین مدیریت برداشت سولفات سدیم توسط شرکت املاح ایران اقدامات موثری صورت گیرد. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات