عدم اراده «ایرالکو» برای بهسازی خط 5 این شرکت؛

اراک در نیمه اول سال جاری، 36 روز ناسالم را سپری کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تعداد روزهای ناسالم اراک تا پایان مهرماه امسال به 36 روز رسیده که از این تعداد کیفیت هوا در 2 روز برای تمام گروه های سنی نامطلوب و 34 روز برای گروه های سنی حساس ناسالم بوده است.
کد خبر: ۸۹۴۰۴۸۶
|
۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با تاکید بر اینکه شهرستان اراک از نظر وضعیت آلودگی در کشور و دنیا دارای شرایط خاصی است، گفت: شهر اراک بواسطه قرار گرفتن در مسیر مسیر طوفان‌ وارده از منطقه غرب کشور و استقرار صنایعی که از گذشته در این شهر مستقر شده‌اند بدون اینکه شرایط فیلترنیگ و آلاینده نبودن را در طول این سال‌ها حاکم کرده باشند از جمله عوامل آلاینده در این شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: منابع متحرک، ثابت و متحرک از جمله ریزگردها، 300 هزار وسیله نقلیه سنگین و سبک، عبور 30 هزار دستگاه خودروی از کمربندی شمالی به جنوبی که عمده آن‌ها خودروهای حمل بار و همچنین 4 صنعت آلاینده پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و ایرالکو از عمده دلایل آلودگی هوای این شهر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: اقداماتی در راستای کاهش آلایندگی واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر صورت گرفته ولی با این وجود با نوعی از آلایندگی تحت عنوان اثرات تجمعی آلودگی هوا مواجه هستیم.

محمودی با تاکید بر اینکه از لیست صنایع آلاینده خارج شده و از این حیث نگرانی وجود ندارد، گفت: پالایشگاه نیز کاتالیست‌های خود را رفع آلایندگی کرده و پسماندهای خود را به تهران منتقل می کند، به طوریکه از 365 روز سال تنها 3 تا 4 روز در صورت مشکل کمبود گاز، مازوت مصرف می‌کند.

وی افزود: اما بزرگترین دغدغه در بحث آلایندگی ایرالکو و شرکت آلومینیوم اراک است. در کارگروه کاهش آلودگی مقرر شده بود که تا پایان اسفندماه سال گذشته خط 5 را که بحرانی ترین خطوط این شرکت است بهسازی کند، اما تا به این لحظه علی‌رغم وعده مدیرعامل شرکت هنوز هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تاکنون این شرکت خلف وعده‌های بسیاری داشته و مقرر شده بود تا 15 مرداد نیم خط 5 تعطیل شود از دادستان درخواست پیگیری کردم ولی تاکنون اراده‌ای در این شرکت برای بهسازی دیده نشده است و هنوز کشتی که مسئولان شرکت از آن سخن می‌گفتند را ندیده‌ایم.

محمودی ادامه داد: در دولت یازدهم 3 یا 4 جلسه کاهش آلودگی هوای اراک تشکیل شده بود و امسال در دولت دوازدهم اولین جلسه از برگزاری این کارگروه است.

وی افزود: سال گذشته تعداد روزهای ناسالم اراک به 105 روز بود و در سال 96 تا پایان مهرماه تعداد روزهای ناسالم این شهرستان 36 روز برای گروه‌های حساس بود که از این تعداد همجنین دو روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها اعلام شد و عمده علت ناسالم بودن هوای شهر اراک ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: بیش از 490 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی بیابانی است که 30 درصد آن مستعد تبدیل شدن به کانون‌های حساس فرسایش بادی است، در این راستا تالاب میقان یکی از مهمترین کانون‌ها در هر هکتار آن 100 تُن فرسایش بادی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات