گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 4

چرا بانک ها وام تسهیلات اتحادیه سراسری ماهیان را قطع کردند؟

عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت در شیلات کشور حرف اول را بزند وذتنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.
کد خبر: ۸۹۴۰۲۸۵
|
۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

سرانجام مجهول وام ها اتحادیه ماهیان سردابی/ چرا بانک ها وام تسهیلات اتحادبه ماهیان را قطع کردند؟

 گزارش بسیج حاکی از آن است که اتحادیه ماهیان سردآبی کشور از سال 1378 تا سال ۱۳۸۳ دوره ای موفق را می گذراند و از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳ عملکردی دیگر و از سال ۱۳۹۳ تا کنون عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهد. در سالهای ابتدایی تشکیل این اتحادیه چون صنعت پرورش ماهی تازه متولد شده بود امکاناتی از سوی سازمان شیلات به این اتحادیه اعطا می شد؛ بر همین اساس گاهی سازمان شیلات غذای ماهی ارزانقیمت به اتحادیه می داد یا بچه ماهی با قیمت ارزان در اختیار آنها می گذاشت.از سال ۱۳۸۳ اتفاق جدیدی رخ می دهد. بر همین اساس تعداد کارخانجات تولید غذای ماهی افزایش یافته و دیگر سازمان شیلات بابت غذای ماهی یارانه نداده است و  از این به بعد نقش تعاونی ها کمرنگ می شود.

براساس این گزارش اعضایی که در تعاونی ها حضور داشتند اغلب به دنبال حل مشکلات صنفی خود بودند اما برخی از آنها با استفاده از رانت های اطلاعاتی و گرفتن وام های مختلف، منافع شخصی خود را تامین می کردند. در این میان اشتباه بزرگی که به اتحادیه صنف ماهیان سردابی ضربه سنگینی وارد کرد این مسئله بود که در یک برهه زمانی، وام هایی در اختیار اتحادیه قرار گرفت که برخی از اعضا این پول ها را تقسیم کردند اما نتوانستند پول را برگردانده و یا خودشان استفاده کردند که به هر دلیل پول اقساط وام را به بانک  ها ندادند.این نپرداختن وام به بانک ها موجب شد که سایر اعضا نیز آسیب ببینند. به عنوان مثال وامی در اختیار اتحادیه قرار گرفت و تنها سه نفر از اعضا از آن استفاده و ۲۷ عضو دیگر نه تنها از وام استفاده نکردند بلکه به علت نپرداختن اقساط بانک امکان وام دهی به اتحادیه را نیز قطع کردند.

ارسال نظرات