گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته سازمان شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 1

تشکیل شبهه برانگیز اتحادیه ماهیان سردابی/ نقش سازمان تعاونیهای روستایی در تشکیل اتحادیه ها

خبرگزاری بسیج، قصد دارد با پرده برداری از سازو کار و قراردادهای مشکوک در حوزه نظارت پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا غذای مردم، و جان آنها فدای منافع و سود افراد خاص نشود.  
کد خبر: ۸۹۴۰۲۴۷
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.

خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

*تشکیل شبهه انگیز اتحادیه ماهی فروشان سردابی

براساس گزارش خبرگزاری بسیج ، نقش تشکل ها و اصناف و اتحادیه ها کاملا در کشور حائز اهمیت است به طوری که اثرات آنها در میزان موفقیت تولیدات کشور روشن می شود. پیش از آنکه به بحث نقش تشکل ها در صنف تولیدکنندگان ماهی بپردازیم موضوعی را باز خواهیم کرد که بر همین اساس ابعاد اتحادیه و اصناف طبق قوانین را مشخص و معین می کند.

تعاونی ها در کشور از سال ۱۳۲۰ راه اندازی شد که این تعاونی‌ها در آن دهه در قالب صنف کشاورزی اغلب فعالیت‌های خود را به ثمر می نشاندند؛به دلیل آنکه در آن زمان چیزی به نام وزارت کشاورزی وجود نداشت برای ساماندهی و آموزش کشاورزی توسط متخصصین، دولت وقت، تعاونی ها را تحت عنوان تعاونی روستایی تشکیل می‌دهد.

در تعاونی های روستایی، هدف ساماندهی آموزشی نهادها و خرید محصولات  صنف کشاورزی بود. در اساسنامه ای که  در آن تاریخ تهیه شد؛ شرایط فرهنگی و تولیدی کشور در سال ۱۳۲۰ را مد نظر داشت.با توجه به اینکه سطح فرهنگی و آموزشی جامعه در آن تاریخ پایین بود ، اساسنامه و قوانین تعاونی طوری تنظیم شد که تغییرات اساسنامه  تنها توسط تعاونی روستایی انجام پذیرد.

بر این اساس این موضوع در قالب قانون ۱۴۶ تعاونی شهر و روستا  تصویب شده بود  اینها  تا سال ۱۳۴۷ نیز به علت عدم وجود وزارت کشاورزی نقش ایفا می‌کردند.تا اینکه در سال ۱۳۵۰ قانون متقنی نوشته می شود و تا سال ۱۳۷۰ قانون تعاون کشور تهیه می شود.گفتنی است زمانی که در سال ۱۳۷۰ وزارت تعاون شکل می گیرد، سازمان تعاون شهر و روستا نیز زیر مجموعه وزارت تعاون می شود اما یک سال بعد به درخواست وزارت کشاورزی به دلایل نامعلوم از طریق ماده واحده این امر مستثنا می‌شود.

بر همین اساس عملکرد اجرایی حوزه تعاونی های شهر و روستا توسط سازمان تعاونی انجام می شود در همین زمان برخی از کارشناسان عقیده دارند که این سازمان  نباید مبادرت به تشکیل تعاونی های جدید می کرد اما برخی دیگر عقیده دارند که آنها اجازه تشکیل اتحادیه و تعاونی جدید را دارند اما چیزی که اکنون  اتفاق می‌افتد  سازمان تعاونی روستایی اقدام به تشکیل اتحادیه و تعاونی می‌کند.

 بازی با غذای مردم بر سر منافع شخصی/ تشکیل مشکوک اتحادیه ماهی فروشان سردابی

براساس گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج از سال ۱۳۷۰ که وزارت تعاون تشکیل می‌شود و قانون تعاون به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد تعاونی های موجود غیر کشاورزی در اینجا ثبت می‌ شوند البته ناگفته نماند که برخی از تعاونی های کشاورزی نیز در این سازمان ثبت می شوندبه صورتی که کلیه تعاونی های مصرف، کشاورزی،  و خدمات در این باره زیرمجموعه سازمان تعاونی شهر و روستا می شوند.

ادامه دارد...

ارسال نظرات